FF:DO2 Combined optional lectures - Course Information
DO2 Combined optional lectures
Faculty of ArtsSpring 2018
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Petr Kyloušek, CSc.
Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Supplier department: Faculty of Arts - Timetable
- Fri 2. 3. 9:10–12:25 K33, Fri 6. 4. 9:10–12:25 K33, Fri 4. 5. 9:10–12:25 K33
- Prerequisites (in Czech)
- Zápis do doktorského studia.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Andragogy (Eng.) (programme FF, D-PD4) (2)
- Andragogy (programme FF, D-PD4) (2)
- English Linguistics (Eng.) (programme FF, D-FI4) (2)
- English Linguistics (programme FF, D-FI4) (2)
- Archaeology (programme FF, D-AE) (2)
- Archaeology (programme FF, D-HI4) (2)
- Czech Literature (programme FF, D-FI4) (2)
- Czech Language (programme FF, D-FI4) (2)
- Ancient History (programme FF, D-HI4) (2)
- Aesthetics (programme FF, D-OT4) (2)
- Ethnology (programme FF, D-HI4) (2)
- Philological Area Studies (programme FF, D-FI4) (2)
- Philosophy (programme FF, D-PH4) (2)
- Czech History (programme FF, D-HI4) (2)
- General History (programme FF, D-HI4) (2)
- Musicology (Eng.) (programme FF, D-OT4) (2)
- Musicology (programme FF, D-OT4) (3)
- Musicology (ger.) (programme FF, D-OT4)
- Classical Philology (programme FF, D-FI4) (4)
- Clinical Psychology (programme FF, D-PS4) (2)
- Medieval Latin Language and Literature (Eng.) (programme FF, D-FI4)
- Medieval Latin Language and Literature (programme FF, D-FI4) (3)
- Literature Comparatistics (programme FF, D-FI4) (2)
- Literatures in English (Eng.) (programme FF, D-FI4) (2)
- Literatures in English (programme FF, D-FI4) (2)
- German Literature (programme FF, D-FI4) (2)
- German Language (programme FF, D-FI4) (2)
- Modern Greek Philology (Eng.) (programme FF, D-FI4) (2)
- Modern Greek Language and Literature (programme FF, D-FI4) (2)
- General Linguistics (programme FF, D-FI4) (2)
- General Psychology (programme FF, D-PS4) (2)
- Paleoslavic and Slavic Languages (programme FF, D-FI4) (2)
- Education (Eng.) (programme FF, D-PD4) (2)
- Education (programme FF, D-PD4) (2)
- Polish Literature (programme FF, D-FI4) (2)
- Auxiliary Historical Sciences (programme FF, D-HI4) (2)
- Study of Religions (Eng.) (programme FF, D-PH4) (2)
- Study of Religions (programme FF, D-PH4) (2)
- Romance Languages (programme FF, D-FI4) (2)
- Romance Literatures (programme FF, D-FI4) (2)
- Russian Literature (programme FF, D-FI4) (2)
- Russian Language (programme FF, D-FI4) (2)
- Social Psychology (programme FF, D-PS4) (2)
- Indo-European Comparative Linguistics (programme FF, D-FI4) (2)
- Theory and History of Theatre, Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, D-OT4) (2)
- Theory and History of Slavic Literatures (programme FF, D-FI4) (2)
- Theory and History of Arts (programme FF, D-OT4) (2)
- Theory and History of Science (programme FF, D-PH4) (2)
- Narration Theory (programme FF, D-FI4) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen porozumět metodologickým postupům jiných oborů, než je ten, který studuje, a bude mocen metodologické komparace, případně metodologického transferu.
- Syllabus (in Czech)
- Předmět se skládá z blokových přednášek věnovaných lingvistické literárněvědné, uměleckovědné a historiografické reflexi.
- Ivo Pospíšil: Literárněvědná terminologie a její inter- a transdisciplinární charakter. Úvodní výklad a seminární diskuse se týkají problematiky literárněvědné terminologie, její podstaty, původu, geneze, systémovosti a proměn ve vztahu k jiným vědním disciplínám a obecně oblastem lidské činnosti, zejména k blízkým vědám humanitním a sociálním, ale i přírodním a k představám spojeným s prostorovým viděním literárního artefaktu a k obecné disciplíně, jež se zabývá terminologií (snad by se dala česky nazvat „věda o termínech“, protože slovo „terminologie“ je vymezeno jako „soubor soustava termínů“. Prvním cílem krátkého kurzu je to, aby si frekventanti uvědomili sepětí metodologie a terminologie a jejich otevřenost v situaci, kdy se okruh terminologie už dávno stal samostatnou vědní disciplínou. Druhým pak rozvoj vlastní kreativity ústící v tvorbu nových termínů, ale obezřetně, v souvislosti s již existujícími pojmy, jejich transformací, metaforickým posunem apod.
- Lukáš Fasora: Metoda generačního přístupu
- Seminář se zaměří na otázku využití generačního konceptu podle díla Karla Mannheima ve společenských a humanitních vědách. Z oborového pohledu se seminář bude pohybovat na pomězí historie, sociologie a sociální psychologie. Ve středu pozornosti bude otázka slučitelnosti věkových kohort s „mannheimovským“ konceptem generačního prožitku a horizontu generační zkušenosti. Kromě představení teoretických parametrů konceptu budou představeny některé zdařilé pokusy o aplikaci i rizikové faktory, které komplikují výzkum.
- Petr Osolsobě:Intencionální akty a teleologie jako forma vědeckého poznání v humanitních vědách
- Aristotelský pojem intence a jeho důsledky pro vymezení humanitních věd jako věd o záměrných lidských aktech (Brentano, Geach, Searle); teleologický „myšlenkový řád“ podle Engliše v kontrastu s přírodovědnou kauzalitou a s právní normativitou; distinkce actus humanus / actus hominis, znak/příznak, bezděčný/záměrný a pojem funkce v estetice, lingvistice a v teorii literatury.
- Roman Madecki: Staré myšlenky o jazyce jako inspirace pro moderní lingvistiku. Cílem přednášky je nastínit některé starší komplexy názorů na jazyk a komunikaci, které si všímaly stejně jako dnešní komunikativně orientovaná lingvistika pragmatické, kognitivní a kulturní povahy verbální činnosti člověka. Přednáška je rozdělena do tří okruhů. První se snaží odpovědět na otázku, nakolik existuje kontinuita mezi moderní lingvistikou a staršími teoriemi, druhý je zaměřen na odkaz klasické rétoriky a třetí představuje procesuální pojetí jazyka u W. von Humboldta a možnosti jeho aplikace v oblasti teorie diskursu.
- Jarmila Bednaříková: Metodologie poznání raných forem států. Tradiční pojetí historie srovnává různé civilizace v téže časové rovině. Ukazuje se, že plodné výsledky přináší rovněž srovnávání týchž vývojových stupňů historického procesu, ačkoli na různých místech světa a u rozličných etnik nebylo těchto stupňů dosaženo současně. Kurz se zabývá vymezením kategorie státu starověkého typu, staroorientálního a antického typu, typem tzv. barbarských států a států, které vytvářeli nomádi. Pokouší se o zařazení administrativních útvarů, jako byly státy Inků, Aztéků, nebo i Velká Morava či Attilova "říše". Ve spolupráci s účastníky se bude snažit vymezit co nejobecnější charakteristiky pro stát jako takový a pro jednotlivé vývojové typy států zvlášť.
- Petr Kyloušek: Dynamika vztahu mezi centrem a periferií. V úvodní části se výklad zaměří na ontologické a axiologické aspekty vztahu mezi centrem a periferií. Příklad autonomizace francouzsko-kanadské literatury pak osvětlí dynamiku vztahu mezi centrem a periferií v diachronním pohledu. Ve třetí části se poukáže na to, jak proměny vztahu mezi centrem a periferií ovlivňují literární metadiskurz a označení literárních směrů.
- Literature
- Krč, E., Zbudilová, H.: Úvod od teorie literatury: literární terminologie a analýza literárního díla. Olomouc 2012.
- Feber, H.: Manual of Terminology. Paris 1984.
- Nünning, A.: Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce – osobnosti – základní pojmy. HOST, Brno 2006
- Havelka, Miloš: Ideje – dějiny – společnost. Studie k historické sociologii vědění. Brno 2010 Schelsky, Helmut: Die skeptische Generation. Düsseldorf–Köln 1963
- Fasora, Lukáš: Stáří k poradě, mládí k boji. Radikalizace mladé generace českých socialistů 1900–1920. Brno 2015
- Erikson, Erik: Jugend und Krise. Die Psychodynamik im sozialen Wandel. Stuttgart 1974
- Beaugrande, R. de, Dressler, W. Introduction to Text Linguistics. London 1981.
- Helbig, G. Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha 1991.
- ŠKODA, Milan: Velké říše kočovníků. Praha: Vyšehrad 2015.
- SCHMITZ, Thomas A. Moderne Literaturtheorie und antike Texte: eine Einführung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, c2002. ISBN 3-534-15204-2.
- BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila: Contribution to the Basic Methodological Questions (Ancinet States and the States in the Transitional period between Antiquity and the Middle Ages. In: J. Bednaříková - M. Meško -- A Žáková: On Research Methodology in the Ancient an
- DOYLE, Michael. Empires. Princeton 1986. S. 82-92 (Řím)
- BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. Charakteristika "barbarských" států. Příspěvek k metodologii dějin. Studia historica Nitriensia, Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2016, roč. 2016/20, č. 1, s. 3-16. ISSN 1338-7219.
- Turchin, Peter, War and Peace and War: The Rise and Fall of Empires, New York: Plume 2007.
- KYLOUŠEK, Petr, KOLINSKÁ, Klára, PRAJZNEROVÁ Kateřina, POSPÍŠIL Tomáš, VOLDŘICHOVÁ BERÁNKOVÁ, Eva, HORÁK, Petr, Heldání identity v kanadské literatuře a filmu. Brno: Host: 2009
- Teaching methods (in Czech)
- Přednášky.
- Assessment methods (in Czech)
- Výstupem je esej v rozsahu 8-10 NS, který posoudí školitel. V eseji doktorand charakterizuje metodologická specifika všech prezentovaných oborů, porovná je s oborem, který studuje, aby stanovil podobnosti a různosti.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught each semester.
General note: Uznává se jako volitelná přednáška v rámci zvyklostí jednotlivých DSP.
- Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2018/DO2