FF:ROM0B117 Úvod do dějin a kult. Basků - Informace o předmětu
ROM0B117 Úvod do dějin a kultury Basků
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Asier Amezaga Etxebarria, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 17:30–19:05 G22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-SPE)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, M-FI)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Francouzština (program FF, B-FI)
- Italský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Italský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Italský jazyk a literatura (program FF, M-FI)
- Italský jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Italský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Italský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Italština (program FF, B-FI)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, M-FI)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Portugalština (program FF, B-FI)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, M-FI)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Španělština (program FF, B-FI)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- 1. Introducción. Euskal kultura y cultura vasca. / Introduction. Euskal cultura and Basque culture. 2. Prehistoria. De las cuevas al cromlech. / Prehistory. From the caves to the cromlech. 3. Romanización temprana y tardía: religión e idioma. /Early and late Romanization: religion and language. 4. Baserri. Capitalismo, industrialización y branding. / The baserri. Capitalism, industrialization and branding. 5. Del acero al titanio en el Bilbao del Athletic Club. / From steel to titanium in Athletic Club’s Bilbao. 6. Musica. Folclore, cancionero y euskal kanta berria. / Music. Folkolore, songbooks and euskal kanta berria. 7. Ruptura de los 60: Transferencia de lo sagrado en el Santuario de Aránzazu / 60’s Split: Seeking the Sanctuary of Arantzazu . 8. Desindustrializacion y postmodernidad. Pott Banda. Rock Radical Vasco. Gaztetxes. / Desindustrialization and postmodernity. Pott Banda. Basque Radical Rock. Gaztetxes. 9. La sociabilidad vasca. Cuadrilla, sukaldea y jaiak. / Basque sociability. Cuadrilla, sukaldea and jaiak. 10. Bertsolarismo. Oralidad, literatura y cuerpo. / Bertsolaritza. Oral tradition, literatura and body. 11. Matriarcalismo y romanización. Brujas de ayer y de hoy. / The question of matriarcalism. Witches yesteryear and nowadays. 12. Identidad vasca contemporánea: branding y arte. / Basque contemprary identity: branding and arts.
- Osnova
- En las sesiones se realizará una exposición introductoria que servirá para analizar el contexto de diferentes manifestaciones culturales que los y las alumnas trabajaran previamente en diferentes soportes (audio, video, texto, imagen, etc.). Para ello, es indispensable que las y los alumnos muestren una actitud activa en clase. También deberán realizar un trabajo individual al final del curso, demostrando su conocimiento sobre la materia aprendida en clase.
- Literatura
- Igartua, Iván and Zabaltza, Xabier (2012). Euskararen historia laburra = Breve historia de la lengua vasca = A Brief History of the Basque Language. Donostia: Etxepare
- Zulaika, Joseba (2012). Tradizioak = Tradiciones = Traditions. Donostia: Etxepare.
- Bazán, Iñaki (coor.) (2012). De Túbal a Aitor. Historia de Vasconia. Donostia: Etxepare.
- Iziz, Rosa & Iziz, Ana (2017). Historia de las mujeres en Euskal Herria. Iruñea: Txalaparta.
- Reig, Nacho (dir.) (2010). Amerikanuak. Berde produkzioak.
- Xamar; Ibaizabal & Zenbat gara (2013). Euskara jendea. 6 DVD.
- Etxeberria, Hasier (2012). Euskal sukaldaritzaz = Sobre cocina vasca = On Basque Couisine. Donostia: Etxepare.
- Altuna, Asier (dir.) (2012). Bertsolari. Txintxua Films.
- Altuna, Asier (dir.) (2015) Amama. Txintxua Films
- Výukové metody
- En las sesiones se realizará una exposición introductoria que servirá para analizar el contexto de diferentes manifestaciones culturales que los y las alumnas trabajaran previamente en diferentes soportes (audio, video, texto, imagen, etc.). Para ello, es indispensable que las y los alumnos muestren una actitud activa en clase. También deberán realizar un trabajo individual al final del curso, demostrando su conocimiento sobre la materia aprendida en clase.
- Metody hodnocení
- Trabajo escrito. Participación. Además de realizar las tareas y participar activamente en clase, para superar la asignatura es imprescindible asistir a clase.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://www.eke.org
The course is taught annually. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/ROM0B117