FF:UZB007 Kompendium pro učitele - Informace o předmětu
UZB007 Kompendium pro učitele
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 14:10–15:45 B2.43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (angl.) (program FF, B-FI)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-FI) (5)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-GE)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-GK)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-MA)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-TV)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-FI) (4)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-MA)
- Český jazyk se specializací počítačová lingvistika (program FF, B-FI)
- Čeština pro cizince (program FF, B-FI)
- Dějiny starověku (program FF, B-HI)
- Dějiny starověku (program FF, B-HS)
- Dějiny umění (program FF, B-HS)
- Dějiny umění (program FF, B-OT) (3)
- Estetika (program FF, B-HS)
- Estetika (program FF, B-OT) (2)
- Filozofie (program FF, B-HS)
- Filozofie (program FF, B-PH) (5)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (5)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Historie (program FF, B-GE)
- Historie (program FF, B-GK)
- Historie (program FF, B-HI) (5)
- Historie (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (5)
- Italský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (3)
- Italský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, B-FI)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Německý jazyk a literatura (program FF, B-FI) (3)
- Německý jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Německý jazyk a literatura (program FF, B-TV)
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (5)
- Pedagogika (program FF, B-TV)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (3)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Psychologie (program FF, B-PS) (2)
- Religionistika (program FF, B-HS)
- Religionistika (program FF, B-PH) (5)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (3)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-TV)
- Ruština se zaměřením na oblast firemní praxe, služeb a cestovního ruchu (program FF, B-FI) (2)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (5)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Cíle předmětu
- Předmět Kompendium pro učitele je věnován základním otázkám výchovy a vzdělávání na pozadí nejnovějších trendů a současných problémů školství. Záměrem kurzu je zprostředkovat stávající porozumění a přehled o současné podobě procesů ovlivňujících situaci ve školství a ve školách a také motivovat ke studiu učitelství. Ve výuce bude kladen důraz na formy aktivního a otevřeného učení.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
a) Zorientovat se v soudobých pedagogických tématech, týkajících se učitelství.
b) Sledovat nové trendy ve školství.
c) Uplatňovat ve své praxi poznatky nabyté v rámci Kompendia.
d) Diskutovat palčivé otázky českého školství za použití relevantních argumentů a výsledků výzkumu. - Osnova
- Osnova pro semestr 2018:
- Historické podoby školy a práce učitele: Socialistické školství a jeho dědictví
- Komunikace ve škole: Dialogické vyučování jako moderní způsob vedení výukové komunikace
- Inkluzivní vzdělávání: Co inkluze dala a vzala
- Digitální technologie ve vzdělávání: Od nadšení ke kritice a zpět
- Mezigenerační učení mezi učiteli
- Přestupy žáků mezi školami: Proč žáci mění školy?
- Styly vedení ředitele: Který ředitel je učitelského sboru oblíben?
- Specifika učení se v e-learningovém prostředí: Podvádění v e-learningovém prostředí
- Vzdělávání dětí migrantů: Norská inspirace a Česká realita;
- Čtenářská gramotnost: Co to je a lze se tomu naučit?;
- Žákovské hodnocení výuky: Proč je čeština lepší než fyzika?;
- Kreativita: Podporuje dnešní škola kreativitu žáků?;
- Literatura
- doporučená literatura
- ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚ. Normální život v nenormální době : základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017, 192 s. ISBN 978-80-7552-709-7. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 s. ISBN 978-80-210-8462-9. info
- RABUŠICOVÁ, Milada, Karla BRÜCKNEROVÁ, Lenka KAMANOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Kateřina PEVNÁ a Zuzana VAŘEJKOVÁ. Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 298 s. ISBN 978-80-210-8460-5. info
- VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Jarmila BRADOVÁ a Stanislav JEŽEK. Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. 1. vyd. Brno: Munipress, 2015, 238 s. verze 1. ISBN 978-80-210-8096-6. full text Munispace info
- ŠEĎOVÁ, Klára. Humor ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 189 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně; č. 412. ISBN 978-80-210-6205-4. Digitální knihovna FF info
- POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEK. Když se školy učí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 196 s. ISBN 978-80-210-6130-9. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
- POL, Milan. Škola v proměnách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 194 stran. ISBN 9788021044999. info
- BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- neurčeno
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Učitelé v pozdní fázi kariéry - z výzkumných dat. In Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, s. 107-144, 37 s. 316. publikace. ISBN 978-80-7315-206-2. info
- Výukové metody
- Přenáška je vždy spojena se seminární částí, kde se předpokládá aktivní zapojení studentů do výuky.
- Metody hodnocení
- Písemný test s pěti otevřenými otázkami z témat probíraných při prezenční výuce. Otázky mají za účel prověřit porozumění dané látce, schopnost aplikovat poznatky na podobnou oblast a schopnost kriticky posoudit jednotlivé teorie. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 bodů z maximálního počtu bodů v testu, tedy 100 bodů.
- Informace učitele
- Na výuce se podílí přední experti na vybraná témata z Ústavu pedagogických věd FF MU.
Osnova předmětu se každoročně proměňuje podle toho, jaké pedagogické či učitelské téma se dostává do popředí pedagogického výzkumu a odborných debat. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/UZB007