FF:UZB007 Compendium for Teachers - Course Information
UZB007 Compendium for Teachers
Faculty of ArtsSpring 2018
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (lecturer)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D.
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- Wed 14:10–15:45 B2.43
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/50 - fields of study / plans the course is directly associated with
- English Language and Literature (Eng.) (programme FF, B-FI)
- English Language and Literature (programme FF, B-FI) (5)
- English Language and Literature (programme FF, B-GE)
- English Language and Literature (programme FF, B-GK)
- English Language and Literature (programme FF, B-HS)
- English Language and Literature (programme FF, B-MA)
- English Language and Literature (programme FF, B-TV)
- Czech Language and Literature (programme FF, B-FI) (4)
- Czech Language and Literature (programme FF, B-HS)
- Czech Language and Literature (programme FF, B-MA)
- Czech Language with Orientation on Computational Linguistics (programme FF, B-FI)
- Czech Language for Foreigners (programme FF, B-FI)
- Ancient History (programme FF, B-HI)
- Ancient History (programme FF, B-HS)
- History of Arts (programme FF, B-HS)
- History of Arts (programme FF, B-OT) (3)
- Aesthetics (programme FF, B-HS)
- Aesthetics (programme FF, B-OT) (2)
- Philosophy (programme FF, B-HS)
- Philosophy (programme FF, B-PH) (5)
- French Language and Literature (programme FF, B-FI) (5)
- French Language and Literature (programme FF, B-HS)
- History (programme FF, B-GE)
- History (programme FF, B-GK)
- History (programme FF, B-HI) (5)
- History (programme FF, B-HS)
- Musicology (programme FF, B-HS)
- Musicology (programme FF, B-OT) (5)
- Italian Language and Literature (programme FF, B-FI) (3)
- Italian Language and Literature (programme FF, B-HS)
- Latin Language and Literature (programme FF, B-FI)
- Latin Language and Literature (programme FF, B-HS)
- German Language and Literature (programme FF, B-FI) (3)
- German Language and Literature (programme FF, B-HS)
- German Language and Literature (programme FF, B-TV)
- Education (programme FF, B-HS)
- Education (programme FF, B-PD) (5)
- Education (programme FF, B-TV)
- Portuguese Language and Literature (programme FF, B-FI) (3)
- Portuguese Language and Literature (programme FF, B-HS)
- Psychology (programme FF, B-PS) (2)
- Study of Religions (programme FF, B-HS)
- Study of Religions (programme FF, B-PH) (5)
- Russian Language and Literature (programme FF, B-FI) (3)
- Russian Language and Literature (programme FF, B-HS)
- Russian Language and Literature (programme FF, B-TV)
- Russian with orientation on Commercial Practice, Services and Travel (programme FF, B-FI) (2)
- Spanish Language and Literature (programme FF, B-FI) (5)
- Spanish Language and Literature (programme FF, B-HS)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět Kompendium pro učitele je věnován základním otázkám výchovy a vzdělávání na pozadí nejnovějších trendů a současných problémů školství. Záměrem kurzu je zprostředkovat stávající porozumění a přehled o současné podobě procesů ovlivňujících situaci ve školství a ve školách a také motivovat ke studiu učitelství. Ve výuce bude kladen důraz na formy aktivního a otevřeného učení.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
a) Zorientovat se v soudobých pedagogických tématech, týkajících se učitelství.
b) Sledovat nové trendy ve školství.
c) Uplatňovat ve své praxi poznatky nabyté v rámci Kompendia.
d) Diskutovat palčivé otázky českého školství za použití relevantních argumentů a výsledků výzkumu. - Syllabus (in Czech)
- Osnova pro semestr 2018:
- Historické podoby školy a práce učitele: Socialistické školství a jeho dědictví
- Komunikace ve škole: Dialogické vyučování jako moderní způsob vedení výukové komunikace
- Inkluzivní vzdělávání: Co inkluze dala a vzala
- Digitální technologie ve vzdělávání: Od nadšení ke kritice a zpět
- Mezigenerační učení mezi učiteli
- Přestupy žáků mezi školami: Proč žáci mění školy?
- Styly vedení ředitele: Který ředitel je učitelského sboru oblíben?
- Specifika učení se v e-learningovém prostředí: Podvádění v e-learningovém prostředí
- Vzdělávání dětí migrantů: Norská inspirace a Česká realita;
- Čtenářská gramotnost: Co to je a lze se tomu naučit?;
- Žákovské hodnocení výuky: Proč je čeština lepší než fyzika?;
- Kreativita: Podporuje dnešní škola kreativitu žáků?;
- Literature
- recommended literature
- ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ and Michal ŠIMÁNĚ. Normální život v nenormální době : základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace (Normal Life In Not So Normal Times. Primary Schools And Their Teachers (Not Only) During The So-Called Normalization Period). Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2017, 192 pp. ISBN 978-80-7552-709-7. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování (How teachers learn. Professional development as a way to dialogic teaching). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 pp. ISBN 978-80-210-8462-9. info
- RABUŠICOVÁ, Milada, Karla BRÜCKNEROVÁ, Lenka KAMANOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Kateřina PEVNÁ and Zuzana VAŘEJKOVÁ. Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 298 pp. ISBN 978-80-210-8460-5. info
- VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Jarmila BRADOVÁ and Stanislav JEŽEK. Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství (From a Lecture Hall to a Teacher´s Desk Power Relations in Student Teacher Classes). 1st ed. Brno: Munipress, 2015, 238 pp. verze 1. ISBN 978-80-210-8096-6. full text Munispace info
- ŠEĎOVÁ, Klára. Humor ve škole (School humor). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 189 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně; č. 412. ISBN 978-80-210-6205-4. Digitální knihovna FF info
- POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ and Martin SEDLÁČEK. Když se školy učí (When schools learn). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 196 pp. ISBN 978-80-210-6130-9. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě (Communication in classroom). Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 pp. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
- POL, Milan. Škola v proměnách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 194 stran. ISBN 9788021044999. info
- BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- not specified
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Učitelé v pozdní fázi kariéry - z výzkumných dat. (Teachers in the late phase of their career - on the research data). In Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, p. 107-144, 37 pp. 316. publikace. ISBN 978-80-7315-206-2. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přenáška je vždy spojena se seminární částí, kde se předpokládá aktivní zapojení studentů do výuky.
- Assessment methods (in Czech)
- Písemný test s pěti otevřenými otázkami z témat probíraných při prezenční výuce. Otázky mají za účel prověřit porozumění dané látce, schopnost aplikovat poznatky na podobnou oblast a schopnost kriticky posoudit jednotlivé teorie. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 bodů z maximálního počtu bodů v testu, tedy 100 bodů.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2018/UZB007