UZB007 Compendium for Teachers

Faculty of Arts
Spring 2018
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (lecturer)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D.
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
Wed 14:10–15:45 B2.43
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Kompendium pro učitele je věnován základním otázkám výchovy a vzdělávání na pozadí nejnovějších trendů a současných problémů školství. Záměrem kurzu je zprostředkovat stávající porozumění a přehled o současné podobě procesů ovlivňujících situaci ve školství a ve školách a také motivovat ke studiu učitelství. Ve výuce bude kladen důraz na formy aktivního a otevřeného učení.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
a) Zorientovat se v soudobých pedagogických tématech, týkajících se učitelství.
b) Sledovat nové trendy ve školství.
c) Uplatňovat ve své praxi poznatky nabyté v rámci Kompendia.
d) Diskutovat palčivé otázky českého školství za použití relevantních argumentů a výsledků výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova pro semestr 2018:
  • Historické podoby školy a práce učitele: Socialistické školství a jeho dědictví
  • Komunikace ve škole: Dialogické vyučování jako moderní způsob vedení výukové komunikace
  • Inkluzivní vzdělávání: Co inkluze dala a vzala
  • Digitální technologie ve vzdělávání: Od nadšení ke kritice a zpět
  • Mezigenerační učení mezi učiteli
  • Přestupy žáků mezi školami: Proč žáci mění školy?
  • Styly vedení ředitele: Který ředitel je učitelského sboru oblíben?
  • Specifika učení se v e-learningovém prostředí: Podvádění v e-learningovém prostředí
  • Vzdělávání dětí migrantů: Norská inspirace a Česká realita;
  • Čtenářská gramotnost: Co to je a lze se tomu naučit?;
  • Žákovské hodnocení výuky: Proč je čeština lepší než fyzika?;
  • Kreativita: Podporuje dnešní škola kreativitu žáků?;
Literature
    not specified
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Učitelé v pozdní fázi kariéry - z výzkumných dat. (Teachers in the late phase of their career - on the research data). In Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, p. 107-144, 37 pp. 316. publikace. ISBN 978-80-7315-206-2. info
Teaching methods (in Czech)
Přenáška je vždy spojena se seminární částí, kde se předpokládá aktivní zapojení studentů do výuky.
Assessment methods (in Czech)
Písemný test s pěti otevřenými otázkami z témat probíraných při prezenční výuce. Otázky mají za účel prověřit porozumění dané látce, schopnost aplikovat poznatky na podobnou oblast a schopnost kriticky posoudit jednotlivé teorie. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 bodů z maximálního počtu bodů v testu, tedy 100 bodů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2018/UZB007