FF:IM051 Softwarové prototypování díla - Informace o předmětu
IM051 Softwarové prototypování audiovizuálního díla
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Tomáš Hrůza (přednášející)
MgA. Tomáš Hrůza (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce) - Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 10:00–11:40 216
- Předpoklady
- Obecní počítačová gramotnost. Uživatelská znalost operačních systémů Win OS, nebo Mac OS.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (2)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-HS)
- Sdružená uměnovědná studia (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Základní úvody do problematiky realtime softwarového prototypování pomocí principů grafického programování na platformě Max7/8 (www.cycling74.com). Praktické zpracování a propojení zvuku, obrazu, 3D prostoru a dat v reálném čase. Ukázky možností napojení na experimentální hardware (Arduino, RasPi). Kurz je ryze praktický s využitím běžných platforem Mac OS, nebo Win OS.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- prakticky využít možnosti softwarového prototypování v prostředí Max7/8;
- vytvořit digitální umělecké dílo s prvky interakce;
- využít elementární řídící protokoly MIDI, OSC, ArtNet apod.;
- rozpoznat a uplatnit praktické možnosti experimentálního hardwaru a softwaru;
- porovnat vlastnosti jednotlivých softwarových a hardwarových nástrojů pro tvorbu digitálního díla v reálném čase; - Osnova
- 1. Obecný přehled softwarových nástrojů pro tvorbu digitálního díla v reálném čase, praktické ukázky (Resolume, Max7/8, Pure Data, Processing, openFrameworks, apod.) a kontextualizace se soudobou digitální uměleckou tvorbou;
2. Obecná prezentace nástrojů z oblasti grafických programovacích prostředí – Max 7/8 a Pure Data;
3. Podrobný popis platformy Max 7/8 (objekty, příkazy, grafické objekty, apod.) a možnosti jejího praktického využití;
4. Praktická realizace základní struktury programu, elementární páce s daty, využití matematický objektů apod.;
5. Praktická realizace zvukového projektu (MSP engine) – zvukový multisampler s možností livesamplingu;
6. Praktická realizace vizuálního projektu 2D (Jitter engine) – ukázka práce s rastry, převod rastru na data a zpět, elementární analýza obrazu a mapování výstupu z analýzy na MIDI;
7. Praktická realizace ukázkových projektů s řídícími protokoly MIDI, OSC, síťové propojení uživatelů pomocí protokolu UDP, ukázka možností streamování zvuku i obrazu, integrace technologií Syphon/Spout;
8. Praktická realizace vizuálního projektu 3D (Jitter engine) – generování elementárních 3D objektů, možnosti importu hotových 3D modelů, interakce 3D objektů se zvukem a daty obecně;
9. Ukázky propojení platformy Max7/8 s experimentálním hardwarem jako je Arduino, nebo Raspberry Pi a integrace elementární senzoriky;
10. Realizace vlastního projektu;
- 1. Obecný přehled softwarových nástrojů pro tvorbu digitálního díla v reálném čase, praktické ukázky (Resolume, Max7/8, Pure Data, Processing, openFrameworks, apod.) a kontextualizace se soudobou digitální uměleckou tvorbou;
- Literatura
- doporučená literatura
- 120 Years of Electronic Music; http://www.obsolete.com/120_years
- V.J. Manzo, Will Kuhn: Interactive Composition: Strategies Using Ableton Live and Max for Live, Oxford University Press, 2015
- Patrik Lechner: Multimedia Programming Using Max/MSP and TouchDesigner, Packt Publishing Limited., 2014
- Lev Manovich: The language of New Media. MIT Press
- neurčeno
- Matt Pearson: Generative Art: A Practical Guide Using Processing, Manning Publications Co., 2011
- Miller Puckette: Theory and Technique of Electronic Music. University of California San Diego 2003
- Výukové metody
- Přednášky, cvičení, elementární programování.
- Metody hodnocení
- Zápočet bude udělen na základě realizace praktické práce – projekt v prostředí Max7/8 s aplikací vizuální i zvukové složky a splněné docházky. Při vyšší absenci bude požadován doplňkový úkol. Požaduje se min. 60 % docházka.
- Informace učitele
- Zajištění výuky: Kabinet audiovizuálních technologií FaVU VUT v Brně
Jméno vyučujícího: MgA. Tomáš Hrůza
Rozvrh: viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV
Kapacita: 10 studentů
Kontakt: MgA. Tomáš Hrůza
https://www.vutbr.cz/lide/tomas-hruza-12236
http://www.v2atelier.com - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/IM051