FF:PAN301 Andragogika - Informace o předmětu
PAN301 Andragogika
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 14:00–15:40 B2.43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Muzeologie (program FF, N-HI)
- Pedagogika (program FF, N-HS)
- Pedagogika (program FF, N-PD) (2)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s andragogikou jako vědeckou disciplínou a oblastí praxe. Předmět se zaměřuje především na systém a kontext vzdělávání dospělých a jeho jednotlivé oblasti, věnuje se také činitelům andragogické interakce, tedy dospělým účastníkům a vzdělavatelům dospělých a vzdělávacím institucím a samotné interakci v rámci vzdělávání a vyučování dospělých.
- Osnova
- 1. Andragogika, vzdělávání dospělých, celoživotní vzdělávání a celoživotní učení
- 2. Kontext vzdělávání dospělých – politické, ekonomické, sociální a technologické prostředí
- 3. Dospělý jako objekt andragogiky, účast dospělých na vzdělávání, motivace, bariéry
- 4. Profesionalizace v andragogice, profese andragoga, instituce vzdělávání dospělých
- 5. Klíčové myšlenky představitelů andragogiky
- 6. Výzkumy v oblasti vzdělávání dospělých
- 7. Profesní vzdělávání dospělých
- 8. Občanské a zájmové vzdělávání dospělých
- 9. Kritika konceptu celoživotního vzdělávání a celoživotního učení, paradoxy, dilemata a mýty ve vzdělávání dospělých
- 10. Vzdělávání dospělých ve třetím věku
- 11. Didaktika vzdělávání dospělých
- 12. Trendy ve vzdělávání dospělých
- Literatura
- povinná literatura
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých : vybrané kapitoly. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, 169 stran. ISBN 9788073086947. info
- RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 339 s. ISBN 978-80-210-5859-0. info
- doporučená literatura
- LIESSMANN, Konrad Paul. Hodina duchů : praxe nevzdělanosti : polemický spis. Translated by Milan Váňa. Vydání první. Praha: Academia, 2015, 133 stran. ISBN 9788020025302. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 135 s. ISBN 9788024725802. URL info
- LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
- neurčeno
- Bílá kniha : národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Variant.) : Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. info
- NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení. In Pracoviště jako prostor k učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5. info
- NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. info
- ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Vydání 1. Praha: Portál, 2009, 207 stran. ISBN 9788073675516. info
- Adult education and lifelong learning : theory and practice. Edited by Peter Jarvis. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer, 2004, xvii, 382. ISBN 9780415314930. info
- Strategy of human resources development for the Czech Republic. Praha: Úřad vlády ČR, 2003, 64, 72 s. ISBN 80-86734-02-1. info
- RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown, 2002, 199 s. Edice Rubikon, sv. 8. ISBN 80-210-2858-0. info
- BENEŠ, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2002, 110 s. ISBN 80-86432-40-8. info
- ROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press, 2001, 225 s. ISBN 0-335-20677-8. info
- BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
- Vyučování a učení : cesta k učící se společnosti : (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě). Edited by Květa Goulliová, Translated by Antonín Mikeš. Praha: Učitelské noviny - Gnosis, 1997, 96 s. info
- LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
- JARVIS, Peter. Paradoxes of learning :on becoming an individual in society. 1st ed. San Francisco, Calif.: Jossey-Bass Publishers, 1992, xviii, 272. ISBN 1-55542-448-1. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, diskuse.
- Metody hodnocení
- Závěrečný písemný test.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf
Předmět byl vytvořen v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0195 Inovace a modernizace přípravy studentů pro komplexní uplatnění ve vzdělávání dospělých. Projekt spolufinancován ESF a MŠMT ČR. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/PAN301