FF:SJ0B789 Sociedad y cultura - Informace o předmětu
SJ0B789 Současná společnost a kultura hispanofonních zemí Latinské Ameriky I
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 8:00–9:40 K32
- Předpoklady
- Se supone que el estudiante haya pasado el examen de Historia (SJIA005 Úvod do dějin a kultury hisp. zemí I).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Španělský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz si klade za cíl nabídnout studentům komplexní pohled na současnou společenskou a kulturní situaci vybraných hispanofonních zemí Latinské Ameriky. Nejprve bude podán nástin základních geografických reálií, v rámci nichž se vyvíjely původní kultury a civilizace, z nichž nejvýznamnější budou stručně představeny. Důraz bude kladen i na nejvýznamnější dějinné milníky ve vztahu k současné společenské situaci v jednotlivých zemích. Kulturní rozmanitost současného hispanoamerického světa bude zasazena do širšího kontextu tak, aby jasněji vyniklo vzájemné prolínání kulturních vlivů i to, jak se jejich působení projevilo na místních tradicích a zvycích, které se dochovaly až dodnes.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky 2. Přehled nejvýznamnějších dějinných milníků v hispanofonní oblasti Severní Ameriky a Karibiku. 3. Kuba. 4. Dominikánská republika. Portoriko. 5. Mexiko 6. Guatemala 7. Honduras. 8. Salvador. 9. Nikaragua. 10. Kostarika 11. Panama. 12. Závěrečná evaluace.
- Literatura
- Opatrný, Josef, Stručné dějiny států. Panama. Praha, Libri, 2004
- Naranjo Orovio, Consuelo, Historia de Cuba, Madrid, Editorial Doce Calles, 2009.
- Blancarte, Roberto, Cultura e identidad nacional. Fondo de cultura económica, México, 2007
- KAŠPAR, Oldřich. Dějiny Mexika. Edited by Eva Mánková. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2009, 397 s. ISBN 9788071063407. info
- KAŠPAR, Oldřich. Dějiny karibské oblasti. Praha: Lidové noviny, 2002, 261 s. ISBN 80-7106-557-9. info
- Výukové metody
- Forma výuky vychází z propojení přednášek a seminářů do jednotlivých výukových bloků, z nichž každý trvá devadesát minut. V přednáškách bude nastíněn profil jednotlivých hispanofonních zemí, tak aby si studenti mohli zasadit jednotlivá témata do příslušného společenského a kulturního kontextu. Předpokladem pro práci v seminářích je jednak pravidelná domácí příprava, jednak aktivní účast studentů v jednotlivých hodinách. V rámci každého semináře vystoupí stanovený počet studentů s prezentací vybraného tématu, který si zvolí ze zadaného seznamu. Na studentské prezentace následně navazuje diskuze.
- Metody hodnocení
- K získání zápočtu je třeba: a) zpracovat vybrané téma a prezentovat je v hodině; b) v průběhu celého semestru zpracovávat úkoly v ELFu zadávané vyučujícím a odevzdávat je ve stanovených termínech; c) odevzdat písemně zpracované téma, které si student zvolil a prezentoval ve výuce. Pravidelná docházka a aktivní účast v seminářích.
- Vyučovací jazyk
- Španělština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/SJ0B789