SJ0B789 Současná společnost a kultura hispanofonních zemí Latinské Ameriky I

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 8:00–9:40 K32
Předpoklady
Se supone que el estudiante haya pasado el examen de Historia (SJIA005 Úvod do dějin a kultury hisp. zemí I).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl nabídnout studentům komplexní pohled na současnou společenskou a kulturní situaci vybraných hispanofonních zemí Latinské Ameriky. Nejprve bude podán nástin základních geografických reálií, v rámci nichž se vyvíjely původní kultury a civilizace, z nichž nejvýznamnější budou stručně představeny. Důraz bude kladen i na nejvýznamnější dějinné milníky ve vztahu k současné společenské situaci v jednotlivých zemích. Kulturní rozmanitost současného hispanoamerického světa bude zasazena do širšího kontextu tak, aby jasněji vyniklo vzájemné prolínání kulturních vlivů i to, jak se jejich působení projevilo na místních tradicích a zvycích, které se dochovaly až dodnes.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky 2. Přehled nejvýznamnějších dějinných milníků v hispanofonní oblasti Severní Ameriky a Karibiku. 3. Kuba. 4. Dominikánská republika. Portoriko. 5. Mexiko 6. Guatemala 7. Honduras. 8. Salvador. 9. Nikaragua. 10. Kostarika 11. Panama. 12. Závěrečná evaluace.
Literatura
  • Opatrný, Josef, Stručné dějiny států. Panama. Praha, Libri, 2004
  • Naranjo Orovio, Consuelo, Historia de Cuba, Madrid, Editorial Doce Calles, 2009.
  • Blancarte, Roberto, Cultura e identidad nacional. Fondo de cultura económica, México, 2007
  • KAŠPAR, Oldřich. Dějiny Mexika. Edited by Eva Mánková. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2009, 397 s. ISBN 9788071063407. info
  • KAŠPAR, Oldřich. Dějiny karibské oblasti. Praha: Lidové noviny, 2002, 261 s. ISBN 80-7106-557-9. info
Výukové metody
Forma výuky vychází z propojení přednášek a seminářů do jednotlivých výukových bloků, z nichž každý trvá devadesát minut. V přednáškách bude nastíněn profil jednotlivých hispanofonních zemí, tak aby si studenti mohli zasadit jednotlivá témata do příslušného společenského a kulturního kontextu. Předpokladem pro práci v seminářích je jednak pravidelná domácí příprava, jednak aktivní účast studentů v jednotlivých hodinách. V rámci každého semináře vystoupí stanovený počet studentů s prezentací vybraného tématu, který si zvolí ze zadaného seznamu. Na studentské prezentace následně navazuje diskuze.
Metody hodnocení
K získání zápočtu je třeba: a) zpracovat vybrané téma a prezentovat je v hodině; b) v průběhu celého semestru zpracovávat úkoly v ELFu zadávané vyučujícím a odevzdávat je ve stanovených termínech; c) odevzdat písemně zpracované téma, které si student zvolil a prezentoval ve výuce. Pravidelná docházka a aktivní účast v seminářích.
Vyučovací jazyk
Španělština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, podzim 2014, jaro 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/SJ0B789