VH_320 Neoclassical music

Faculty of Arts
Spring 2019
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Pavel Sýkora, Ph.D. (lecturer), prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (deputy)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (assistant)
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Jan Karafiát
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
Tue 8:00–9:40 N43
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Náplní přednášky je charakteristika hudebního neoklasicismu a jeho vztah k paralelně se rozvíjejícím uměleckým stylům ve dvacátém století. Fenomén klasicismu bude zkoumán z hlediska filosofického, stylového i historického. Nedílnou součástí budou paralely s výtvarným uměním a literaturou. Centrem pozornosti bude analýza skladeb hlavních reprezentantů neoklasicismu: Igor Stravinskij, členové pařížské Šestky (zejména Francis Poulenc), Paul Hindemith, Bohuslav Martinů aj. Neoklasicismus nebude charakterizován jako jednolitý proud s jedním základním programem: poukáže se na rozmanitost pohledů, složitost vytváření definic apod. Přednáška tak přispěje k pohledu na umění 20. století jako období střetu protikladných tendencí (neoklasicismus – expresionismus), případně postojů, které spolu nekomunikují (neoklasicismus – pozdní romantismus). Časté sondy do hudby minulých staletí mají naopak za cíl poukázat na snahu o zachování jednoty evropského hudebního myšlení.
Syllabus (in Czech)
  • Tematické okruhy: 1. Úvod: charakteristika slohu, pojem „klasicismus“ jako konstanta v dějinách umění od antiky. Protikladné pojmy: manýrismus, baroko, rokoko, impresionismus, expresionismus. 2. Evropa po první světové válce: destrukce hodnot, rozpad umění a myšlení v různé proudy. 3. Vznik neoklasicismu: Prokofjev, Stravinskij, Cocteau, Picasso. 4. Eliotův esej Tradice a individuální talent: tradice proti experimentu, nadindividuální pojetí uměleckého díla. 5. Tvůrčí přístup k minulosti: metoda práce s modelem, princip parodie. 6. Podněty středověkého umění: Perotinovy inovace kontrapunktu, technika izorytmie, liturgické drama. 7. Renesanční modely: commedia dell’arte jako obrana proti Wagnerovu Gesamtkunstwerku, madrigal, ricercar. 8. Kontrapunktické techniky období baroka (passacaglia, fuga) a jejich rozvíjení u Hindemitha, Stravinského aj. 9. Principy italské barokní opery pro vyjádření pocitů člověka 20. století: The Rake’s Progress, Ariadna, Mirandolina. 10. Inovace techniky concerta grossa: Stravinskij, Martinů. 11. Ohlasy předbeethovenovského typu symfonie: Prokofjev, Britten. 12. Parodizace antického mýtu: Odysseus, Oedipus rex. 13. Hledání jistot hic et nunc: Harmonia mundi.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught only once.
The course is also listed under the following terms Spring 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2019/VH_320