FF:VIKMB75 Informatická gramotnost - Informace o předmětu
VIKMB75 Informatická gramotnost
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Bc. Radek Dobrovolný (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 18:00–19:40 C31
- Předpoklady
- Zájem o informatiku. Doporučený je vlastní počítač.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-IS) (4)
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-ISK_) (5)
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-IS) (2)
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-ISK_) (5)
- Cíle předmětu
- Seznámit se s různými nástroji (hrami, aplikacemi) pro rozvoj informatického a algoritmického myšlení a získat v nich přehled.
Umět nástroje využívat a aplikovat.
Naučit se najít vhodný nástroj pro rozvoj algoritmického myšlení pro danou cílovou skupinu a posoudit náročnost.
Seznámení s konceptem kreativního programování.
Umět sestavit náplň kurzu pro rozvoj informatické gramotnosti v knihovně / domu dětí / zájmovém kroužku apod.
V neposlední řadě, aktivně svoji informatickou gramotnost rozvíjet. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student:
- chápat pojem informatická gramotnost v širším kontextu,
- mít přehled o nástrojích výuky informatiky,
- znát pojem kreativní programování a umět programovat drobné aplikace v různých prostředích,
- umět dále rozvíjet svoji inf. gramotnost,
- schopen inf. myšlení aplikovat na reálné problémy,
- znát výukové metody: párové programování, live programování, dekompozice a algortimizace problému apod.
- samostatně vytvořit krátký kurz zaměřený na tuto oblast a vhodně vybrat nástroje podle cílové skupiny. - Osnova
- Úvodní seminář, seznámení s náplní předmětu.
- Historie výuky programování, grafické programovací jazyky, Karel.
- Programování pomoci bloků, Hour of Code.
- Scratch, animace příběhu, jednoduché hry.
- Želví grafika, jazyk Logo, fraktály.
- Jak probíhají výpočty, simulace procesoru na papíře.
- Principy kreativního programování, knihovna p5.
- Webové multimediální aplikace.
- Výukový hardware, Ozobot, microbit, LEGO.
- On-line kurzy, MOOC, komunita.
- Algoritmické myšlení a řešení problémů.
- Příprava kurzu informatické gramotnosti.
- Literatura
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování předmětu student musí:
– aktivně se účastnit seminářů (nejvýše 3 absence),
– vypracovat úkoly (na každém semináři je zadán úkol, na cca 2 hodiny samostatné práce),
– navrhnout a zrealizovat krátký kurz informatické gramotnosti (práce v malých týmech).
Závěrečné kolokvium probíhá formou rozhovoru, kde se reflektuje práce v průběhu semestru a závěrečný kurz. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/VIKMB75