VIKMB75 Information Literacy Course

Faculty of Arts
Spring 2019
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Bc. Radek Dobrovolný (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Timetable
Tue 18:00–19:40 C31
Prerequisites (in Czech)
Zájem o informatiku. Doporučený je vlastní počítač.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit se s různými nástroji (hrami, aplikacemi) pro rozvoj informatického a algoritmického myšlení a získat v nich přehled.
Umět nástroje využívat a aplikovat.
Naučit se najít vhodný nástroj pro rozvoj algoritmického myšlení pro danou cílovou skupinu a posoudit náročnost.
Seznámení s konceptem kreativního programování.
Umět sestavit náplň kurzu pro rozvoj informatické gramotnosti v knihovně / domu dětí / zájmovém kroužku apod.
V neposlední řadě, aktivně svoji informatickou gramotnost rozvíjet.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student:
- chápat pojem informatická gramotnost v širším kontextu,
- mít přehled o nástrojích výuky informatiky,
- znát pojem kreativní programování a umět programovat drobné aplikace v různých prostředích,
- umět dále rozvíjet svoji inf. gramotnost,
- schopen inf. myšlení aplikovat na reálné problémy,
- znát výukové metody: párové programování, live programování, dekompozice a algortimizace problému apod.
- samostatně vytvořit krátký kurz zaměřený na tuto oblast a vhodně vybrat nástroje podle cílové skupiny.
Syllabus (in Czech)
  • Úvodní seminář, seznámení s náplní předmětu.
  • Historie výuky programování, grafické programovací jazyky, Karel.
  • Programování pomoci bloků, Hour of Code.
  • Scratch, animace příběhu, jednoduché hry.
  • Želví grafika, jazyk Logo, fraktály.
  • Jak probíhají výpočty, simulace procesoru na papíře.
  • Principy kreativního programování, knihovna p5.
  • Webové multimediální aplikace.
  • Výukový hardware, Ozobot, microbit, LEGO.
  • On-line kurzy, MOOC, komunita.
  • Algoritmické myšlení a řešení problémů.
  • Příprava kurzu informatické gramotnosti.
Literature
    recommended literature
  • CROSS, Rik and Tracy GARDNER. Book of Scratch Volume 1. 1st ed. Cambridge: Raspberry Pi Press, 2018, 111 pp. ISBN 978-1-912047-67-3. URL info
  • MALÝ, Martin. Hradla, volty, jednočipy: Úvod do bastlení. 1st ed. Praha: CZ.NIC, z. s. p. o., 2017. ISBN 978-80-88168-26-3. URL info
Assessment methods (in Czech)
Pro úspěšné absolvování předmětu student musí:
– aktivně se účastnit seminářů (nejvýše 3 absence),
– vypracovat úkoly (na každém semináři je zadán úkol, na cca 2 hodiny samostatné práce),
– navrhnout a zrealizovat krátký kurz informatické gramotnosti (práce v malých týmech).

Závěrečné kolokvium probíhá formou rozhovoru, kde se reflektuje práce v průběhu semestru a závěrečný kurz.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2019/VIKMB75