FAVh017 Filmové herectví

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
4/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Šrámková (přednášející)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník)
Garance
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 17. 2. 8:00–11:40 C34, Po 24. 2. 8:00–11:40 C34, Po 2. 3. 8:00–11:40 C34, Po 9. 3. 8:00–11:40 C34, Po 16. 3. 8:00–11:40 C34, Po 23. 3. 8:00–11:40 C34, Po 6. 4. 8:00–11:40 C34, Po 20. 4. 8:00–11:40 C34, Po 27. 4. 8:00–11:40 C34, Po 11. 5. 8:00–11:40 C34, Po 18. 5. 8:00–11:40 C34
Předpoklady
Nejsou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 77 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/77, pouze zareg.: 0/77, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/77
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět by měl poukázat na filmové herectví v jeho historické a teoretické dimenzi (tradice, školy, metody, propojení s divadlem), fenomény performance jako jsou dětské herectví a neherectví; ukázat na praktickou stránku filmového herectví (casting, agenturní systém, hvězdný systém) a konečně nabídnout metody hodnocení hereckého výkonu mimo subjektivně laděných kategorií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- kriticky přistupovat k analýze hereckého projevu
- orientovat se v historických proměnách herectví a teoretických konceptech sledované problematiky
- kriticky nahlížet na přesahy filmového herectví formou teoretické koncepce Star Studies
- vysvětlit metodologické pojmy a koncepce, historická pojetí filmového herectví a současně kritické nahlížení na oblast filmové performance
Osnova
  • Jednotlivé lekce budou postupně věnovány - zrodu filmového herectví (odpojení od divadelního hereckého výkonu, vznik hvězdného systému), herectví v němých filmech a po nástupu zvuku, metodické herectví versus Stanislavského metoda a experimentování s hereckým výrazem; dětské herectví a neherectví; dále genderové, žánrové, třídní a geografické limity a variace hereckého výkonu; proměny herectví v digitálním věku, ale i praktická stránka hereckého života (casting, agenti, finanční politika, hvězdný systém).
Literatura
  • Movie acting, the film reader. Edited by Pamela Robertson Wojcik. 1st pub. New York: Routledge, 2004. viii, 240. ISBN 0415310253.
  • NAREMORE, James (1988): Acting in the cinema. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.
  • BARON, Cynthia – Modern Acting. The Lost Chapter of American Film and Theatre.
  • DYER, Richard (1998): Stars. London: British Film Institute.
  • SHINGLER, Martin (2012): Star Studies. A Critical Guide. London: BFI.
  • KLEVAN, Andrew (2005): Film Performance. From Achievement to Appreciation. London, New York: Wallflower. NAREMORE, James (1988): Acting in the cinema. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.
  • Production Studies, The Sequel! Cultural Studies of Global Media Industries, 1st Edition. Edited by Miranda Banks, Bridget Conor, Vicky Mayer.
Výukové metody
Série přednášek věnovaná jednotlivým aspektům dané problematiky. Po přednášce vždy následuje projekce.
Metody hodnocení
Esej nebo písemný online test.
Informace učitele
Navržená literatura v sylabu je orientační. Povinná literatura bude k dispozici ve studijních materiálech v IS. Doplňková literatura bude upřesněna vždy v úvodu jednotlivých lekcí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/FAVh017