PG_IMPR_MU Dílna improvizace

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Holík (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Sucháček (cvičící)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tesák Vrtala (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Sucháček
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PG_IMPR_MU/01: Út 10:00–11:40 C41, P. Holík
PG_IMPR_MU/02: Čt 20. 2. 10:00–11:40 C41, Čt 27. 2. 10:00–11:40 C41, Čt 5. 3. 10:00–11:40 C41, Čt 12. 3. 10:00–11:40 C41, Čt 19. 3. 10:00–11:40 C41, Čt 26. 3. 10:00–11:40 C41, Čt 2. 4. 10:00–11:40 C41, Čt 9. 4. 10:00–11:40 C41, Čt 16. 4. 10:00–11:40 C41, Čt 30. 4. 10:00–11:40 C41, Čt 7. 5. 10:00–11:40 C41, Čt 14. 5. 10:00–11:40 C41, Čt 21. 5. 10:00–11:40 C41, H. Tesák Vrtala
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/32, pouze zareg.: 0/32, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/32
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Improvizace je schopnost efektivně reagovat na nečekanou situaci, ať už se jedná o náladu ve školní třídě, nečekanou otázku nebo nepředvídatelný vnější impuls. Studenti se naučí zachovat klid a nenechat se zaskočit. Díky zachování vnitřního klidu, pak mohou pohotově zvolit vhodnou reakci a směřovat (žáky ve třídě, pracovní tým...) k vyřešení nečekané situace. Studenti se naučí orientovat v tom, co se ve skupině právě děje a zapojit její členy do společného řešení. Osvojením improvizačních dovedností studenti také získají sebevědomí v projevu před lidmi a zbaví se trémy a strachu z neznáma. Vyučované techniky částečně vycházejí z divadelního prostředí. Učitelství a divadlo mají jednu společnou věc - vystoupení před určitou formou publika. Pravidelným tréninkem se studenti naučí vnímat svůj hlas a tělo a používat je v souladu s tím, co chtějí předat. Vědomá práce s hereckými technikami umožní studentům jasně komunikovat svoje sdělení ve třídě, na pracovní poradě, týmovém setkání apod.
Osnova
  • Úvod do improvizačních technik vycházejících z divadelního prostředí
  • Principy aplikované improvizace
  • Práce s vlastní nervozitou
  • Práce s tělem, neverbální komunikace
  • Práce s emocí - vnímání a využití
  • Jak podpořit kreativitu, Out of the box thinking
  • Intenzivní trénink improvizace
Literatura
  • JOHNSTONE, Keith. IMPRO : improvizace a divadlo. Edited by Julek Neumann. 1. vydání. V Praze: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2014, 294 stran. ISBN 9788073312664. info
Výukové metody
Aktivní tréning (individuálně či ve skupinkách) pomocí improvizačních cvičení a aktivit s následným rozborem.
Metody hodnocení
Zápočet je udělován za aktivní účast ve výuce a odevzdání závěrečné zprávy rozvíjející některé z vyučovaných témat.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022.