FF:PSD_TMPS Teorie a metodologie psycholog - Informace o předmětu
PSD_TMPS Teorie a metodologie psychologie
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/0. 15 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je navázat na teoretické a metodologické poznatky osvojené v magisterském studiu psychologie a dále je rozšířit a prohloubit, zejména s ohledem na sledování aktuálních trendů a jejich využití v plánování výzkumných projektů.
- Výstupy z učení
- Student bude disponovat znalostmi klasických i nových modelů a teorií v psychologii, které využije ve své disertační práci a dokáže je uvést v širším významovém rámci, vysvětlit s ohledem na zkoumaný problém a kriticky zhodnotit – diskutovat jejich přínosy a možná omezení. Student musí prokázat komplexní znalosti celé oblasti filozofie vědy, metodologie a výzkumné metody, bude schopen používat adekvátní odbornou terminologii a získané poznatky uplatní ve své vlastní výzkumné práci.
- Osnova
- Uvedení do problematiky vědeckého poznání. Cesty poznání. Common sense jako východisko všeho poznání. Věda jako předmětné, systematické, kritické, kontrolovatelné, reprodukovatelné poznání. Teorie a empirie. Zkušenost a poznání. Vymezení vědy předmětem zkoumání, metodou, jazykem, sumou dat a faktů, teorií a modelů a lidí kolem vědy. Klasifikační, explikační, predikční, verifikační a rozhodovací funkce vědeckého poznání. Kauzalita a finalita. Nepravá kauzalita - kondicionalita, koincidence jevů. Uzavřený a otevřený systém. Lidský jedinec jako dynamický systém a možnosti kauzální interpretace vztahů mezi psychickými jevy. Co je metodologie. Pojmy metoda, metodika, technika. Základní metody v psychologii - pozorování rozhovor, experiment, analýza produktů. Extrospekce a introspekce. Objektivní a subjektivní ve vědeckém poznání. Pozitivistické fenomenologické propozice v metodologii. Hermeneutika. Povaha dat a faktů. Nomotetické a idiografické paradigma v psychologii. Logika vědeckého poznání. Indukce, dedukce a abdukce. Dvouhodnotová a vícehodnotová logika. Výroky o množinách. Množinové operace. Třídění. Relace. Jazyk vědy. Termín a pojem. Utváření pojmů. Konstrukt. Sémantika. Definice a jejich typy. Předmět a objekt výzkumu. Psychické jevy. Předmět výzkumu v blízkých vědách - sociologii, antropologii, politologii, lingvistice atd. Problém. Poznané a nepoznané. Problém jako znalost o neznámém. Problém jako otázka. Úloha otázky ve vědě. Otázky typu "zda", "který", "proč". Teorie jako řešení vědeckého problému. Struktura vědeckých teorii. Axiom a teorém. Axiomatická, hypotetická a empirická vrstva teorií. Ověřování teorií. Hypotézy. Kvantifikace a měření v psychologii. Typy škál. Operacionální definování. Proměnné a invarianty. Typy proměnných ve výzkumu. Výzkumné a intervenující proměnné. Kontrola proměnných ve výzkumu. Validita měření a reliabilita. Typy validity. Zjišťování a zvyšování reliability. Kvalitativní přístup ve výzkumu. Kvalita a kvantita. Deskriptivní, klasifikační a explikační funkce kvalitativního přístupu. Etnografická metoda v psychologii. Výzkumný soubor. Základní a výběrový soubor. Sestavování výběrového souboru. Náhodný a systematický výběr. Výzkumné projekty se dvěma a více skupinami. Velikost výběrového souboru. Interní a externí validita výzkumu. Ekologická validita. Zajištění validity. Typy výzkumů z hlediska výzkumné strategie. Výzkumy experimentálního a korelativního typy. Prospektivní a retrospektivní výzkumy. Experiment, kvazi-experiment a ex-post facto výzkum. Vývojové výzkumné projekty. Průřezový a longitudinální výzkum. Zrychlený longitudinální výzkum. Projektování výzkumu. Ideový a technický plán. Zpráva o výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- Goodwin, K. A., Goodwin, C. J. Research in Psychology: Methods and Design, 8th Edition. Hoboken, NJ: Wiley, 2016.
- Mertens, D. M. Research and Evaluation in Education and Psychology: Integrating Diversity With Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods, 4 th Edition. Los Angeles: SAGE, 2014.
- Field, A. Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics, 5th Edition. Los Angeles: SAGE, 2017.
- Willig, C., Rogers, W. S. The SAGE Handbook of Qualitative Research in Psychology, 2th Editon. Los Angeles: SAGE, 2017.
- Weiner, I. B. (Series Ed.), Schinka, J. A., Velicer, W. F. (Vol. Ed.). Handbook of psychology: Vol. 2. Research Methods in Psychology (2nd. ed.). New York: Wiley, 2012. ISBN: 978-0-470-61904-9.
- Weiner, I. B. (Series Ed.), Graham, J. R., Naglieri, J. A. (Vol. Ed.). Handbook of psychology: Vol. 10. Assessment Psychology (2nd. ed.). New York: Wiley, 2012. ISBN: 978-0-470-61904-9.
- Kuhn, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH, 1997.
- Popper, K. R. Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH, 1997.
- Feyerabend, P. K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
- Výukové metody
- Přednášky, samostatné studium, skupinová diskuse. Individuální konzultace.
- Metody hodnocení
- Tři týdny před zkouškou předložit studii na zadané teoreticko-metodologické téma v rozsahu min. 5 normostran. Ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k četnosti výuky: individuální konzultace - každý měsíc.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/PSD_TMPS