FF:TIM_B_010 Kánon umění nových médií II - Informace o předmětu
TIM_B_010 Kánon umění nových médií. The best of new media art II
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Monika Szűcsová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 12:00–13:40 N21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cielom predmetu je poskytnuť poslucháčovi vizuálne ukážky prelomových diel z histórie umenia nových médií. Metódou archeológie nových médií kurz odkrýva najvýznamnejšie vplyvy historických hnutí na digitálne umenie 21. storočia.
- Výstupy z učení
- Študentu budú schopní:
- Rozpoznať významné diela z histórie mediálneho umenia.
- Interpretovať obsah a význam týchto diel v kontexte ich vplyvu na súčasné umenie.
- Analyzovať stratégie tvorby v rámci charakteristiky historických hnutí.
- Zhodnotiť vplyv rôznych technológií na vývoj umenia nových médií. - Osnova
- Formy a témy digitálneho umenia:
- - Videoart
- Precedenty:
- Muž s kinoaparátem (Dziga Vertov - Denis Arkadjevič Kaufman, 1929)
- Hans Richter: RHYTHMUS 21 (1921-24)
- Man Ray: LE RETOUR À LA RAISON (1923)
- Fernand Léger LE BALLET MÉCANIQUE (1924)
- FLUXUS FILMS : Nam June Paik, Dick Higgins, George Maciunas, Chieko Shiomi, Yoko Ono, Vostell, Albert
- New Media Art:
- Nam June Paik - Videofilm Concert (1965)
- Nam June Paik: TV Buddha 1974
- Wolf Vostell: Sun in your head, '9 No – Dé-coll/ages (1963)
- Steina Vasulka Switch! Monitor! Drift! (1976)
- Woody Vasulka: Art of Memory 1987
- Steve Reich+Beryl Korot: Three tales (1998-2002)
- - Generatívne umenie, počítačové umenie, algoritmické umenie
- Cybernetic Serendipity (1968)
- Charles Csuri: Hummingbird 1967
- John Whitney: Permutations
- Frieder Nake, 'Hommage à Paul Klee 13/9/65 Nr.2', 1965.
- Michael Noll: Computer Composition with Lines (1964)
- Michael Noll: Computer Generated Ballet
- Frieder Nake : Polygon Drawings
- Ben Grosser: Computers Watching Movies 2013
- Erwin Driessens a Maria Verstappen: E-volver 2006
- - Software art, interaktívne umenie, internet art, net art ASCII, nomádske siete, databázy, dátové vizualizácie, mobile and locative media, virtuálne svety, VR a AR, hypertext
- Scott Draves: Bomb (1995 – 1997)
- Douglas Davis: THE WORLD'S FIRST COLLABORATIVE SENTENCE, 1994
- Olia Lialina: MBCBFTW 1996
- Mark Amerika: GRAMMATRON 1995
- Joan Heemskerk a Dirk Paesman JODI.org 1995
- I/O/D WebStalker 1997
- Ben Benjamin: Superbad
- Mark Napier :Digital Landfill 1998
- Miltos Manetas: SuperMario Sleeping, 1998
- Agnes Hegedüs: Memory Theater VR 1997
- Vuk Cosic Ascii Art : ACSII History of Moving Images
- Golan Levin: Audiovisual Environment Suite 1998
- HEATH BUNTING: A Visitor's Guide to London Heath Bunting, 1995
- Christa Sommerer-Laurent Mignonneau:Trans Plant (1995-6)
- 0100101110101101.ORG: Hybrids: Online Net Art collages 1998 – 1999
- - Sound art, electronic music, glitch music
- Precedenty:
- Luigi Russolo: Risveglio di una cittá
- LUIGI RUSSOLO: Manifest Umenia hluku 1913
- John Cage: 4:33 for piano (1952)
- John Cage: Imaginary Landscape No. 1.
- John Cage: Imaginary Landscape No. 4 ,12 radios (1951)
- Edgard Varèse - Le Corbusier - Iannis Xenakis: Poème électronique (Expo, 1958)
- I.Xennakis: Xenakis: La Légende d'Eer (1977-78)
- New Media Art:
- Pan Sonic: Vakio 1993
- OVAL: Wohnton 1993
- Karsten Nikolai
- - AL, AI, biotechnology art
- Will Wright: SimCity (1989), SimEarth (1990), Spore (2008)
- Karl Sims: Galapágos 1997, Genetic images 1993
- Jane Prophet a Gordon Selley: TechnoSphere (1995)
- Christa Sommerer a Laurent Mignonneau: A-VOLVE 1994, Life Spacies 1996
- Thomas Ray: Tierra 1998
- Jeffrey Ventrella: Darwin Pond :Artificial Life Simulation 1996
- Natalie Jeremijenko: oneTrees 2000
- Ken Rinaldo: Autopoiesis 2000
- Stelarc: Exoskeleton 1999, Ping Body 1996
- Stelarc: The Man with Three Ears
- Stelarc: Third ear
- Eduardo Kac: Time Capsule 1996
- Eduardo Kac: GFP BUNNY 2000
- Oron Catts a Ionat Zurr Semi-Living Worry Dolls 2000
- Stelarc: Extra Ear - The Tissue Culture & Art Project.
- Joe Davis: Bacterial Radio, Microvenus
- Anna Dumitriu
- Polona Tratnik (SLO): Hair in vitro (2010)
- Verena Kaminiarz (CA/DE) Ich Vergleiche Mich Zu Dir
- Julia Reodica (US) / hymNext (2004-2008)
- - Umenie NM v ČS kontexte
- Emil František Burian + Miroslav Kouřil: Theatergraph
- Alfréd Radok a Josef Svoboda: Laterna Magika
- Zdeněk Pešánek: Edisonova transformační stanice
- Zdeněk Sýkora
- Alexander Hackenschmied
- Radúz Činčera Kinoautomat- Človek a jeho dom
- Woody Vasulka: www.vasulka.org
- Michael Bielický: Exodus 1995
- Frank Malina: Kinetic Optagon 1971
- Ivor Diosi: Castanedize! : Dingir (1999)
- Markéta Baňková New York City Map,1999
- Literatura
- povinná literatura
- Christiane Paul: Digital Art. Thames & Hudson
- Wilson, Stephen. Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology. Cambridge, MA: MIT, 2002.
- Tribe Mark-Reena, Jana: New Media art, Taschen 2009
- Shanken, Edward A. Art and Electronic Media. London: Phaidon, 2009.
- Rush, Michael. New Media in Art. London: Thames & Hudson, 2005.
- Frieling, Rudolf, and Dieter Daniels, eds. Media Art Net 1: Survey of Media Art. New York and Vienna: Springer, 2004.
- Dieter Daniels - Barbara U. Schmidt. Artists as inventors - inventors as artists. Edited by Ostfildern: Hatje Cantz, 2008. 237 s. ISBN 9783775721530.
- Výukové metody
- AV projekcia, tímová reflexia a interpretácia prezentovaných diel, "homewatch".
- Metody hodnocení
- Výsledná práca, ktorá sa od poslucháča očakáva:
- 1. praktický výstup: vlastná tvorba v podobe audiovizuálneho diela, kde poslucháč preukáže svoje nadobudnuté znalosti.
- 2.Sprievodný teoretický text (rozsah 5 normostrana), ktorý obsahuje: popis diela, zámer, popis spôsobu spracovania, z akého konceptu vychádza, akú tému spracováva, aké stratégie a techniky boli použité.
Zadanie: Na základe ukážok rôznych umeleckých postupov a stratégií vytvorte vlastné audiovizuálne dielo, ktoré bude novým spracovaním staršieho novomediálneho diela. Reagujte súčasnými technologickými možnosťami (dostupný software na úpravu videa) na historické postupy, myšlienky a stratégie. Cieľom je rozvíjať schopnosť poslucháčov vyjadriť sa nielen teoretickým textom, ale aj pomocou vlastnej audio-vizuálnej tvorby. Pri voľbe stratégie môže poslucháč použiť niektorý z postupov, ktoré definuje Nicolas Bourriaud vo svojej publikácií Postprodukce.
Metóda hodnotenia:
- Formálna nadväznosť na diela z histórie nových médií a kvalita spracovania. - Vhodná argumentácia a preukázanie odbornosti v sprievodnom texte. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/TIM_B_010