UZB007 Kompendium pro učitele

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Kompendium pro učitele je věnován otázkám, které se vztahují k výkonu učitelské profese a které jsou nadoborové, tzn. neváží se k oborové specifikaci studentů. Kurz je prakticky orientovaný a skladba témat vždy vyplývá z nejnovějších trendů a současných problémů školství. Záměrem kurzu je zprostředkovat stávající porozumění a reálný pohled na současnou podobu procesů ovlivňujících situaci ve školství a ve školách a také motivovat ke studiu učitelství a k výkonu této profese. Ve výuce bude kladen důraz na formy aktivního a otevřeného učení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
a) Zorientovat se v aktuálních pedagogických tématech týkajících se učitelství.
b) Sledovat nové trendy ve školství.
c) Uplatňovat ve své praxi poznatky nabyté v rámci Kompendia.
d) Diskutovat aktuální otázky českého školství za použití relevantních argumentů.
Osnova
  • Osnova pro jarní semestr 2020:
  • Koncipování výuky napříč školními předměty: jak vytvářet integrovanou tematickou výuku, hledat mezipředmětové vazby a možnosti spolupráce v rámci školy (Mgr. Martina Holková)
  • Digitální technologie ve výuce: prostředí google classroom, jeho uplatnění při řízení a vedení výuky na dálku (Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.)
  • Výukové aplikace pro online výuku, distanční výuku i ozvláštnění kontaktní výuky: vytváření učebních příležitostí pro žáky, jejich hodnocení a provázání s dalšími výukovými platformami (Mgr. Pavel Hodál)
  • Role třídního učitele: učitel jako vychovatel, vzdělavatel, úředník i člověk (Mgr. Dana Karpíšková)
Literatura
Výukové metody
Přenáška je vždy spojena se seminární částí, kde se předpokládá aktivní zapojení studentů do výuky.
Metody hodnocení
Písemný test s pěti otevřenými otázkami z témat probíraných při prezenční výuce. Otázky mají za účel prověřit porozumění dané látce, schopnost aplikovat poznatky na podobnou oblast a schopnost kriticky posoudit jednotlivé teorie. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 bodů z maximálního počtu bodů v testu, tedy 100 bodů.
Informace učitele
Na výuce se podílí učitelé-experti, kteří mohou sloužit jako příklady dobré praxe.
Osnova předmětu se každoročně proměňuje podle toho, jaké pedagogické či učitelské téma se dostává do popředí aktuální situace ve školství.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021.