KSCA022 History of Chinese Thought

Faculty of Arts
Spring 2021
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s) (plus 1 credit for an exam). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: k (colloquium), z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Department of Chinese Studies – Asia Studies Centre – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Supplier department: Department of Chinese Studies – Asia Studies Centre – Faculty of Arts
Timetable
Tue 14:00–15:40 VP
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
THe course is an introduction to the history of Chinese thought (Chinese philosophy). The first six lectures include an exposition on the formative period - the early Chinese thought (up to the end of Han dynasty). The second six lectutres include selected crucial moments of further development and, above all, the lectures focus on the significance of pre-modern Chinese thought for the development of Chinese modernity and for present problems in Chinese society and politics.
Learning outcomes
At the end of the course students should be able to:
- understand the development of Chinese thought in its historical and social context;
- understand contemporary Chinese problems in context of the history of Chinese thought;
- understand essential concepts of Chinese thought;
- interpret a short Chinese philosophical text in translation
Syllabus
  • 1) Confucianism;
  • 2) Legism;
  • 3) Mohism and other early philosophical schools;
  • 4) Daoism I;
  • 5) Daoism II;
  • 6) Han dynasty and general summary of early Chinese thought;
  • 7) Chinese Buddhism;
  • 8) Neo-Confucianism;
  • 9) Reformism in the 19th and early 20th century;
  • 10) modernization and nationalism in the 1st half of 20th century;
  • 11) Chinese Marxism;
  • 12) discourse of modernization, Marxism and nationalism at present;
Literature
    required literature
  • CHENG, Anne. Dějiny čínského myšlení. Translated by Helena Beguivinová - Olga Lomová - David Sehnal - Dušan Vávra. 1. vyd. Praha: DrahmaGaia, 2006, xv, 688. ISBN 8086685527. info
    recommended literature
  • The Cambridge companion to modern Chinese culture. Edited by Kam Louie. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, xx, 400. ISBN 9780521863223. info
  • KRÁL, Oldřich. Čínská filosofie : pohled z dějin. Vyd. 1. Lásenice: Maxima, 2005, 373 s. ISBN 809013338X. info
  • DE BARY, Wm. Theodore, Richard John LUFRANO and Wing-tsit CHAN. Sources of Chinese tradition. Edited by John H. Berthrong. 2nd ed. New York: Columbia University Press, 2000, xviii, 636. ISBN 9780231112710. info
Teaching methods
lectures, class discussions
Assessment methods
Kolkvium i zkouška pouze na základě online testu.
Délka testu: kolokvium - 60 min.; zkouška celkem 90 min.

Test bude mít 2 části:

1) Pro všechny (k/zk):
a) 7 otevřených otázek typu: "Vysvětlete, proč je podle Mencia lidská přirozenost dobrá, a co z toho plyne pro Menciovo chápání dokonalého vládce a vznik dokonalého řádu v lidské společnosti." (12 b. za otázku, celkem 84 b.)
b) 4 krátké úryvky textu se zadáním: "Do kterých filozofických děl (ke kterým autorům) byste zařadili následující úryvky? Ke každému úryvku přiřaďte jedno dílo/autora a stručně vysvětlete, proč." (4 body za otázku, celkem 16 b.)

Celkem 100 b., min. 70b.

Studenti s kolokviem dostanou P, pokud budou mít minimálně 70 b. z této části, další část se jich netýká. Studenti se zkouškou musí mít rovněž 70 b. z této části. Pokud mají méně, test opakují. Pokud mají 70 a výše, opravím i druhou část, na základě které se jim může zlepšit i zhoršit známka. Pokud se dostanou pod 70, budou opakovat pouze druhou část.

2) Pouze pro zk:

Jeden delší úryvek textu, který student interpretuje dle zadání. Zadány budou konkrétní termíny nebo myšlenky vyskytující se v textu. Úkolem bude vysvětlit 1) jejich obecný význam; 2) Jejich konkrétní význam (k jakému argumentu je jich využito) v daném textu. I zde bude třeba text identifikovat.

Hodnocení 2. části: minus 15 až plus 15 bodů (odečteno/přičteno k výsledku první části testu).

Výsledkem je známka na škále:
A 100-94 (případně více než 100, vzhledem k přičítání)
B 93-88
C 87-82
D 81-76
E 75-70
_______
F 69-0
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Posluchači JEDNOOBOROVÉHO plánu programu Čínská studia povinně zapisují zkoušku. Posluchač HLAVNÍHO plánu programu Čínská studia povinně zapisují kolokvium. Ostatním posluchačům je doporučeno kolokvium.
The course is also listed under the following terms Autumn 2016, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2021/KSCA022