MKM11 Introduction to Critical Thinking

Faculty of Arts
Spring 2021
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Monika Macháňová (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alice Lukavská
Supplier department: Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Prerequisites
No prerequisites
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 2/100, only registered: 0/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100
Course objectives
At the end of the course the student will be able to:
  • effectively read scientific literature
  • know large number of methods and techniques that help in writing (not only) seminar and diploma theses
  • recognize ways to take notes and excerpts from literature
  • how to create an argumenative essay
  • Learning outcomes
    Student after completing the course:
  • - knows the RWCT program;
  • - understands the importance and functioning of selected methods of developing critical thinking in the learning process according to Bloom's taxonomy of educational goals;
  • - applies theoretical knowledge and uses methods of critical thinking in his learning process
  • Syllabus
    • 1. Welcome Module
      2. Introduction to Critical Thinking I
      3. Introduction to Critical Thinking II
      4. Methods and Techniques for Creative Critical Thinking
      5. Reading
      6. How to aruge I
      7. How to aruge II
      8. How to argue III
      9. Writing I
      10. Writing II
      11. Writing III
      12. Final Module
    Literature
    • ČERNÝ, Michal and Dagmar CHYTKOVÁ. Myšlenkové mapy pro studenty (Mind maps for students). 1. vyd. Brno: BizBooks, 2014, 168 pp. ISBN 978-80-265-0267-8. URL info
    • BUZAN, Tony and Barry BUZAN. Myšlenkové mapy : probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. Translated by Michal Kašpárek. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 210 s. ISBN 9788026500308. info
    • INCH, Edward S. and Barbara WARNICK. Critical thinking and communication : the use of reason in argument. 6th ed. Boston: Allyn and Bacon, 2010, xiv, 363. ISBN 9780205672936. info
    • PRICE, Geraldine and Pat MAIER. Efektivní studijní dovednosti : odemkněte svůj potenciál. Translated by Tereza Semotamová. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2010, 361 stran. ISBN 9788024725277. info
    • PAZDERNÍKOVÁ, Pavla. Tvůrčí psaní a vědecká práce. Využití tvůrčích technik při přípravě, psaní a prezentaci odborného textu. Vedoucí dizertační práce PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. Brno: Masarykova univerzita, FF, ÚČLK, 2009. info
    • ŠANDEROVÁ, Jadwiga and Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
    • DISPEZIO, Michael A. Hlavolamy pro rozvoj kritického myšlení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 93 s. ISBN 80-7178-647-0. info
    • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
    • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001, 164 s. ISBN 8085931990. info
    • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ and Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
    • ECO, Umberto and Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
    • PAPÍK, Richard. Naučte se číst! Praha: Grada, 1992, 181 s. ISBN 80-85424-93-2. info
    • ZIELKE, Wolfgang. Jak číst rychleji a lépe. Translated by Jiří Loser - Jaroslav Fingl. Vyd. 2. Praha: Svoboda, 1988, 168 s. URL info
    Teaching methods
    E-learning
    Assessment methods
    Distance online course, comprised of 13 theme modules. For succesful course conclusion, students have to: - fulfil continuous homeworks (written tasks or tests) - write a final project using methods of critical thinking
    Language of instruction
    Czech
    Further comments (probably available only in Czech)
    Study Materials
    Information on the extent and intensity of the course: e-learningový distanční kurz.
    The course is also listed under the following terms Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Spring 2020, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
    • Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
    • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2021/MKM11