FF:RJv150 Image of Russia - Course Information
RJv150 Image of Russia: Literature, Journalism, Geopolitics, Language Picture of the World
Faculty of ArtsSpring 2021
- Extent and Intensity
- 2/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (lecturer), prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc. (deputy)
doc. Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (seminar tutor), prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc. (deputy) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc.
Department of Slavonic Studies – Faculty of Arts
Contact Person: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Supplier department: Department of Slavonic Studies – Faculty of Arts - Timetable
- Fri 12:00–13:40 L21
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Philological Area Studies (programme FF, B-FI) (2)
- Philological Area Studies (programme FF, B-HS)
- Philological Area Studies (programme FF, N-FI) (2)
- Philological Area Studies (programme FF, N-HS)
- Russian-language Translation (programme FF, N-HS)
- Russian-language Translation (programme FF, N-PT) (2)
- Russian Philological and Cultural Studies (programme FF, N-RS_)
- Russian Language and Literature (programme FF, B-FI) (2)
- Russian Language and Literature (programme FF, B-HS)
- Russian Language and Literature (programme FF, B-TV)
- Russian Language and Literature (programme FF, N-FI) (2)
- Russian Language and Literature (programme FF, N-HS)
- Russian with orientation on Commercial Practice, Services and Travel (programme FF, B-FI)
- Russian with a Focus on Translating (programme FF, N-RS_)
- Upper Secondary School Teacher Training in Russian Language and Literature (programme FF, N-SS) (2)
- Upper Secondary School Teacher Training in Russian Language and Literature (programme FF, N-TV)
- Ukrainian Language and Literature (programme FF, B-FI) (2)
- Ukrainian Language and Literature (programme FF, B-HS)
- Ukrainian Language and Literature (programme FF, N-FI) (2)
- Ukrainian Language and Literature (programme FF, N-HS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je vysvětlit utváření „image“ Ruska v českém a světovém kontextu, v synchronním a diachronním pohledu a prizmatem několika vědních disciplín. Studenti se na pozadí rozborů „image“ Ruska seznámí se základy literárněvědné imagologie, analýzy diskurzu, sémantické analýzy, kognitivní lingvistiky a teorie interkulturní kompetence a naučí se je aplikovat. Zároveň získají přehled o aktuálním společenském a politickém dění v RF a budou vedeni k tomu, aby je poučeně interpretovali. Cílem předmětu je také rozvíjení kritické práce se zdroji, kritického myšlení, argumentačních a prezentačních dovedností studentů. Kurz je doplněn e-learningovou interaktivní oporou.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vymezení termínu „image“ v rámci různých vědních disciplín a vzhledem k termínům obraz, stereotyp, reputace, brend a kolektivní symbol. Struktura „image“. Modelová analýza: Mistrovství světa ve fotbale 2018 jako přehlídka „imagí“ Ruska.
- 2. Utváření národní identity. „Autoimage“ a „heteroimage“. Mentální mapování. Analýza precedentních textů.
- 3. „Image“ pohledem sémiotiky. „Image“ ve vztahu ke znaku a sémiosféře. Analýza textů spojených s labelizací.
- 4. Image“ v době „postfaktické“. Národní „image“. Nástroje propagandy. Analýza aktuálních publicistických textů (ruských, českých, světových).
- 5. Vizuální složka „image“. Analýza volebních materiálů.
- 6. Utváření národních hodnot. Typologie kultur na ruském a českém příkladu. Srovnávací analýza národních hesel a „slov roku“.
- 7. Teoretické základy kognitivní lingvistiky ve vtahu k „image“. Práce s Ruským asociativním slovníkem.
- 8. Jazykový obraz světa. Jazyková osobnost a sekundární jazyková osobnost. Provedení výzkumu na téma sekundární jazykové osobnosti.
- 9. Teoretické základy literárněvědné imagologie. „Heteroimage“ Ruska v české literatuře. Přehled a analýza vybraných textů.
- 10. „Autoimage“ a „heteroimage“ v ruské literatuře. Analýza vybraných textů.
- 11. Teorie a praxe interkulturní komunikace. Kritické zóny v rusko-české a česko-ruské komunikaci.
- 12. Etnostereotypy, etnofaulismy. Praktický interkulturní trénink.
- Literature
- BRENNER, Christianne: Mezi Východem a Západem. České politické diskurzy 1945-1948. Praha 2015.
- MEHNERT, Elke. Russische Ansichten - Ansichten von Russland. Festschrift für Hugo Dyserink Frankfurt am Main 2007.
- ŘIHÁČEK, Tomáš, ČERMÁK, I., HYTYCH, R. a kol. Kvalitativní analýza textů : čtyři přístupy. Brno : Masarykova univerzita, 2013.
- ČEPKASOV, A. V. Imidž, obraz, stereotip, brebd, reputacija: schodnoje i specifičnoje. Russkij jazyk za ruběžom, 5/2017 (264), s. 74-82.
- ZELENKA, Miloš, TKÁČ-ZABÁKOVÁ, Lenka (eds.). Imagológia jako výskum obrazov kultúry: K reflexi etnických stereotypov krajin. Nitra: Univerzita Konštantína Filozova v Nitre, 2018.
- PEŠKOVÁ, Michaela. Hodnocení „jiného“ ve výuce IKK (na příkladu ruštiny). In: PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. Plzeň 2016, s. 53-61.
- MACURA, Vladimír: Šťastný věk. Symboly, emblémy a mýty 1948-1989. Praha 1992. s. 96.
- MIESSLER, Jan. Kritická diskurzivní analýza (CDA) a velké množství masmediálních textů. In. Médiá a text II. Prešov 2008, s. 118-124.
- Russkij associativnyj slovar´ [online]. Dostupné z: http://www.tesaurus.ru/dict/index.php
- Imagologica [online]. Dostupné z: https://imagologica.eu/
- GAZDA, Jiří. Formirovanije vzaimnych obrazov i mežkuľturnych stereotipov russkich i čechov v uslovijach sovremennoj neoficiaľnoj internet-kommunikacii (Formation of Mutual Images and Intercultural Stereotypes of Russians and Czechs in the Conditions of Modern Unofficial Internet Communication). In I. Pospíšil, M. Zelenka, L. Paučová. Česká slavistika 2018. Brno: Česká asociace slavistů, 2018, p. 9-20. ISBN 978-80-88296-00-3. info
- GAZDA, Jiří. Obraz Čechů a Česka v ruském neoficiálním diskurzu (The Image of the Czechs and the Czech Republic in Unofficial Russian Discourse). In Kołodziej, Agnieszka; Piasecki, Tomasz. Słowiańszczyzna dawniej i dziś – język, literatura, kultura. Monografia ze studiów slawistycznych III. Červený Kostelec: Nakladatelství Pavel Mervart, 2017, p. 101-114. ISBN 978-80-7465-322-3. info
- GAZDA, Jiří. Rusko a ruské zájmy v českém mediálním prostoru (česko-ruská reflexe) (Russia and Russian Interests in Czech Media Environment (Czech-Russian Reflection)). In Štefančík, Radoslav. Jazyk a politika. Na pomedzí lingvistiky a politológie II. Bratislava: EKONÓM, 2017, p. 226-234. ISBN 978-80-225-4424-5. info
- MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 204 stran. ISBN 9788026209157. info
- POSPÍŠIL, Ivo and Josef ŠAUR. Evropské areály a metodologie (Rusko, střední Evropa, Balkán a Skandinávie). Pospíšil, Ivo - Šaur, Josef (ed.). 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 308 pp. ISBN 978-80-210-5434-9. info
- POSPÍŠIL, Ivo (ed.). Klíčové problémy slovanských areálů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 126 pp. ISBN 978-80-210-5010-5. info
- VAŇKOVÁ, Irena. Nádoba plná řeči : (člověk, řeč a přirozený svět). Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 312 s. ISBN 9788024611228. URL info
- DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 159 s. ISBN 8071785660. info
- TODOROV, Tzvetan. Dobytí Ameriky : problém druhého. Translated by Kateřina Lukešová. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1996, 317 s. ISBN 8020405828. info
- Assessment methods (in Czech)
- 1. Seminární práce v rozsahu 5 nms: imagologická analýza vybraného textu nebo vizuálního materiálu.
2. Splnění všech úloh v e-learningové opoře kurzu. - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught only once.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2021/RJv150