TCZJ15 Konverzace II

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Bc. Mirka Tylová (přednášející)
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský (pomocník)
Garance
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Aneta Fidrichová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TCZJ15/01: Čt 10:00–11:40 D32, M. Tylová
TCZJ15/02: Čt 12:00–13:40 D32, M. Tylová
TCZJ15/1: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Tylová
TCZJ15/2: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Tylová
Předpoklady
TCZJ05 Konverzace I
Doporučuje se současný zápis následujících předmětů: TCZJ12 Český znakový jazyk II, TCZJ10 Jazyková cvičení II, TCZJ13 Cvičení v ČZJ II a TCZJ14 Doplňkový jazykový seminář II. Prerekvizita: TCZJ05 Konverzace I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Konverzace v českém znakovém jazyce bude vedena jak mezi studenty a lektorem (rodilý mluvčí), tak mezi studenty vzájemně. Výuka bude strukturována po tématech tak, aby student využil slovní zásobu a gramatické jevy osvojené v souvisejících povinných předmětech (Jazyková cvičení II, Český znakový jazyk II). Důraz bude kladen také na zpětnou vazbu (interakci), tj. na porozumění každodenním výrazům v přímé komunikaci, pochopení otázky a pokynů.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student rozumí větám a často používaným výrazům vztahujícím se k oblastem, které se ho bezprostředně týkají (např. základní informace o sobě a své rodině, o nakupování, místopisu a zaměstnání). Student dokáže komunikovat v rámci jednoduchých a běžných činností, jež vyžadují jednoduchou a přímou výměnu informací o známých a běžných skutečnostech. Student umí jednoduchým způsobem podat základní informace o své osobě, popsat bezprostřední okolí a vyjádřit se k záležitostem týkajícím se jeho nejnaléhavějších potřeb.
Osnova
  • Témata: Rodina; Osobní informace; Roční období; Cestování; Práce; Jídlo a nápoje; Univerzita.
Literatura
    doporučená literatura
  • DOMANCOVÁ, Iris - VOJTECHOVSKÝ, Roman. Slovenský posunkový jazyk: špecifický vyučovací predmet pre žiakov so sluchovým postihnutím - jazyková úroveň A1, A2, B1. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2016.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Rada Evropy, 2001
  • LEESON, Lorraine - van den BOGAERDE, Beppie - RATHMANN, Christian - HAUG, Tobias. Znakové jazyky a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Deskriptory pro společné referenční úrovně. Rada Evropy, 2016. Dostupné z: www.ecml.at/Portals/1/ECML.Public
  • Po českých hradech a zámcích s průvodcem v českém znakovém jazyce [DVD]. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlova, 2010.
  • MACUROVÁ, Alena. Multimediální cvičebnice pro kurz Český znakový jazyk. Praha: Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Ústav české literatury a teorie komunikace, 2011, 1 DVD-ROM. info
  • NOVÁKOVÁ, Radka a Helena ŠEBKOVÁ. Číslovky v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 1 DVD-vide. ISBN 9788087153048. info
  • SERVUSOVÁ, Jana. Kontrastivní lingvistika - český jazyk x český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 61 s. ISBN 9788087153079. info
  • ŠŮCHOVÁ, Lucie a Radka NOVÁKOVÁ. Slovosled a střídání rolí v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 1 DVD-vide. ISBN 9788087153499. info
  • TIKOVSKÁ, Lenka a Naďa HYNKOVÁ DINGOVÁ. Vizualizace prostoru a klasifikátory v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. Edited by Radka Nováková. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 1 DVD-vide. ISBN 9788087153765. info
  • FALTÍNOVÁ, Radka. Vlastní jména osobní v českém znakovém jazyce. Druhé, opravené vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 133 stran. ISBN 9788087218327. info
Výukové metody
Cvičení vedená v českém znakovém jazyce; práce s lektorem v hodině; rozbor příkladů; názorně-demonstrativní metoda – práce s obrazem a videem.
Metody hodnocení
Podmínkou ke splnění předmětu je povinná účast (alespoň 70 %) a plnění domácích úkolů. Z domácích úkolů je nutné získat v součtu alespoň 70 % maximálního počtu bodů. Po zaslání domácího úkolu učiteli je úkol ohodnocen a případně vrácen k opravě. Oprava a opětovné zaslání úkolu učiteli je možná jen jednou u každého úkolu.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022.