IM090 Kritická analýza digitálních her

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Bc. Silvester Buček (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché pondělí 16:00–19:40 N21
Předpoklady
Od študentov a študentiek kurzu sa očakáva základný prehľad v témach herných štúdií (odporúča sa absolvovanie všeobecných kurzov). Výhodou sú znalosti v oblasti kvalitatívnych metód a semiotickej analýzy. Väčšina študijných materiálov je v angličtine.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení tohoto předmětu bude student schopen: 1) Analyzovat digitální hry coby kulturní artefakty nesoucí významy. 2) Vysvětlit, jakým způsobem hry fungují jako médium, jaké mají možnosti a jaká omezení. 3) Diskutovat o ideologické podjatosti vestavěné v systémech pravidel her a jejich reprezentacích. 4) Formulovat názory na současný stav digitálních her jako média. 5) Interpretovat hry z hlediska narativity a herních mechanik.
Výstupy z učení
Príprava possition paperov z literatúry Prezentácia svojho výskumu Seminárna práca
Osnova
  • 1. Kritické štúdium digitálnych hier v mediálnom kontexte (Kto, prečo a ako skúma hry?) Hry ako médium Formy kritík Stručný vývoj herných štúdií 2. Sémiotika: konotácia, denotácia a mýtus (Ako a čím komunikujeme?) Znakové systémy Úrovne analýzy mediálnych textov Mýty a ich analýza 3. Hra ako mechanizmus a ako súbor znakových systémov (Ako rozumieme hrám?) Základy hernej ontológie Audiovizuálna a naratívna stránka hier Herné elementy 4. Hry ako kultúrny artefakt (Ako a prečo hráme hry?) MDA, game loop a flow Typológie hráčov Kultúra hráčov 5. Ideológie v digitálnych hrách (Čo nám hry hovoria?) Teoretické koncepty ideológie, hegemónie a pod. Sexizmus, rasizmus a násilný obsah hier Prejavy kultúrneho imperializmu v médiách a digitálnych hrách 6. Odborné písanie o hrách (O čom budete písať vy?) Prezentácia analýzy Diskusia k záverečným prácam
Literatura
    povinná literatura
  • CONSALVO, Mia, DUTON, Nathan: Game analysis: Developing a methodological toolkit for the qualitative study of games in Game studies 2006, R. 6, č. 1. Dostupné z: http://gamestudies.org/0601/articles/consalvo_dutton
  • BLIZZARD ENTERTAINMENT: Hearthstone: Heroes of Warcraft. Blizzard Enterntainment. 2014 (MS Windows, macOS, iOS, Android). Dostupné z: https://playhearthstone.com/en-us
  • LANKOSKI, Petri, BJORK, Staffan: Game Research Methods: An Overview. ETC Press. 2015. xii, 360. ISBN 978-1-312-88474-8. Dostupné z: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:816775/FULLTEXT01.pdf
  • JARVINEN, Aki: Games Without Frontiers: Theories and methods for Game Studies and Design. PhD Thesis. 2007. 420. ISBN 978-951-44-7252-7. Dostupné z: (PDF) Games without frontiers: Theories and Methods for Game Studies and Design (researchgate.net)
    doporučená literatura
  • ARJORANTA, Jonne. Game Definitions: A Wittgensteinian Approach in Game Studies: the international journal of computer game research [online]. 2014, 14. ISSN 1604-7982. Dostupné z: http://gamestudies.org/1401/articles/arjoranta
  • BOGOST, Ian. Persuasive games : the expressive power of videogames. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2010, xii, 450. ISBN 9780262026147. info
  • SICART, Miguel. The ethics of computer games. London: MIT Press, 2009, 264 s. ISBN 9780262012652. info
  • JUUL, Jesper. Half-real : video games between real rules and fictional worlds. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005, ix, 233. ISBN 9780262516518. info
  • TEKINBAŞ, Katie Salen a Eric ZIMMERMAN. Rules of play : game design fundamentals. London: MIT, 2004, xv, 672. ISBN 0262240459. info
  • MURRAY, Janet Horowitz. Hamlet on the holodeck : the future of narrative in cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1998, xii, 324. ISBN 0262631873. info
Výukové metody
přednášky, diskusie, práca na hodinách, úlohy, štúdium literatúry, samostatná analýza
Metody hodnocení
1. Priebežne: 3 x Position paper (2 NS): spolu 9 bodov Vypracovanie úlohy 1: 7 bodov Vzájomné hodnotenie úlohy 1: 3 body Vypracovanie úlohy 2: 15 bodov Vzájomné hodnotenie úlohy 2: 6 bodov 2. Posledná hodina: Prezentácia výskumu: 10 bodov PODMIENKY ZÁPOČTU: Všetky 3 poviné PP Minimum 30 bodov spolu 3. Seminárna práca: 40 bodov (minimum 20 bodov, za neskoré odovzdanie priebežných zadaní -3b/deň) 4. Hodnotenie práce kolegov: 3 x 5 (15 bodov) Horná bodová hranica: 100 bodov (=100 %) 100-93 = A; 92-85 = B; 84-76 = C; 75-68 = D; 67-60 = E; 59 or less = Fx.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/IM090