LgV30 Úvod do interlingvistiky

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jan Havliš, Dr. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Václav Blažek, CSc.
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Aneta Fidrichová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 12:00–13:40 D32
Předpoklady
uspesne zapojeni predpoklada u studenta zakladni znalosti z jazykovedy - fonologie, morfologie, syntaxe, semantiky a sociolingvistiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
hlavním cílem kurzu je seznámit studenty s pojmy interlingvistika a interlingva v sociolingvistickem kontextu.
Výstupy z učení
na konci tohoto kurzu bude student schopen:
vyuzit tyto koncepty k hlubsimu porozumeni situacim pri kontaktu mluvcich ruznych jazyku
klasifikovat interlingvy podle ucelu a zpusobu vzniku
zhodnotit jejich funkci
popsat zakladni postupy vzniku interlingvy typu pomocneho konstruovaneho jazyka
analyzovat tyto postupy z hlediska uplatneni takoveho jazyka.
Osnova
  • 01: globalni a lokalni jazykova situace; etnicke jazyky a standardizace, osvojovani L2, jazykova polika
  • 02: interlingvy; prirozene a konstruovane, deleni a klasifikace; prirozene interlingvy - pidziny a kreoly
  • 03: interlingvistika; definice a predmet, umisteni v systemu ved; souvisejici vedy
  • 04: dejiny interlingvistiky I.; od tzv. puvodniho jazyka k jazykum univerzalnim a filozofickym
  • 05: dejiny interlingvistiky II.; od univerzalnich a filozofickych jazyku k jazykum pomocnym
  • 06: dejiny interlingvistiky III.; pomocne jazyky - Schleyer a volapuk
  • 07: dejiny interlingvistiky IV.; Zamenhof a esperanto, dalsi soudobe projekty pomocnych jazyku
  • 08: dejiny interlingvistiky V.; pomocne jazyky - dalsi generace - latino sine flexione, interlingua, occidental, novial, interglossa
  • 09: dejiny interlingvistiky VI.; pomocne jazyky - soucasna situace - logicke jazyk a dalsi konstruovane interlingvy
  • 10: prakticke zasady konstrukce interlingvy; proc, co a jak
  • 11: kriticke zhodnoceni konceptu konstruovanych interlingv; konfrontace cilu a vysledku, prakticke moznosti dalsiho rozvoje
  • 12: modelova tvorba konstruovaneho pomocneho jazyka; vytceni cile, vyber prostredku, plan konstrukce a prosazeni
Literatura
    doporučená literatura
  • BARANDOVSKÁ-FRANK, Věra. Úvod do interlingvistiky. 1. vyd. v českém jazyce. Nitra: SAIS, 1995, 126 s. ISBN 8096742507. info
  • Humphrey Tonkin, Esperanto, Interlinguistics, and Planned Language
  • Interlinguisticsaspects of the science of planned languages. Edited by Dan Maxwell - Klaus Schubert. New York: Mouton de Gruyter, 1989, vi, 348 p. ISBN 9783110886115. info
  • Klaus Schubert, Planned Languages: from concept to reality
  • BLANKE, Detlev. Interlingvistika : cesty k odborné literatuře. Translated by Miroslav Malovec. Vyd. 1. Dobřichovice: Kava-Pech, 2004, 69 s. ISBN 8085853698. info
Výukové metody
soucasti vyuky bude vyklad podporeny powerpointovou prezentaci, ktera bude k dispozici ve forme PDF souboru, mezi vyukove metody bude dale patrit analyza interlingvy, prakticka ukazka jeji konstrukce; vyznamna bude aktivni ucast studentu.
Metody hodnocení
uspesnost studenta bude hodnocena na zaklade seminarni prace, ktera bude obsahovat zpracovani jednoho z nasledujicich temat: i) popis a analyza vybrane prirozene interlingvy (pidzin, kreol), ii) popis a analyza vybrane konstruovane interlingvy (tzv. auxlang), iii) nastin kriticke konstrukce interlingvy, iv) nastin vyuziti interlingvistiky pro studium prirozeneho jazyka
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.