MUMKO_005 Muzejní management

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
4 bloky po 6 hodinách + e-learning 8 hodin (50 % přednášky). 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Alena Křížová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Dana Veselská, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Alena Křížová, Ph.D.
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová
Rozvrh
Čt 3. 3. 14:00–17:40 M21, Čt 24. 3. 14:00–17:40 M21, Čt 21. 4. 14:00–17:40 M21, Čt 12. 5. 14:00–17:40 M21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta formou přednášky s pokročilými principy řízení muzejních organizací/podniků a aplikací vhodných cvičících technik, případových studií a vedením individuální práce jej připravit pro budoucí úspěšnou řídící praxi v paměťové instituci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: řídit na nižších a středních stupních řízení charakteristické druhové a typové segmenty organizačních struktur muzejních organizací/podniků.
Osnova
  • Muzeum jako organizace/podnik. Strategické řízení muzeí (včetně aplikace metod strategické analýzy, principů budování značky/produktu a komunikační taktiky). Operativní řízení (včetně řízení financí, projektového a procesního řízení). Řízení lidských zdrojů. Řízení specifických oblastí muzejních činností (collection management, management vědy a výzkumu, bezpečnostní management, management kulturně-kreativních odvětví). Řízení výkonnosti (včetně controllingu a statistiky). Řízení změn a řízení inovací v paměťovém segmentu kvartérního sektoru. Případové studie – příklady dobré praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • Richard SANDELL – Robert R. JANES (eds.), 2007. Museum Management and Marketing. London: Routledge. 440 s. ISBN 0-203-96419-5.
  • Ladislav KESNER, 2005. Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada. 304 s. ISBN 80-247-1104-4.
    doporučená literatura
  • František OCHRANA – Milan PLAČEK – Milan Jan PŮČEK – Antonín ŠIMČÍK, 2018. Management a hospodaření muzeí. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum. 244 s. ISBN 978-80-246-3653-5 (online: pdf).
  • Philip KOTLER – Lane Kevin KELLER, 2013. Marketing management. Praha: Grada. 816 s. ISBN 978-80-247-4150-5.
  • Simon SINEK, 2013. Začněte s Proč? Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům. Brno: Jan Melvil Publishing. 244 s. ISBN 978-80-87270-55-4.
  • Hana SCHOLLEOVÁ, 2017. Ekonomické a finanční řízení pro neekonomy. Praha: Grada. 272 s. ISBN 978-80-271-0413-0.
  • Michael ARMSTRONG – Stephen TAYLOR, 2015. Řízení lidských zdrojů: Moderní pojetí a postupy. Praha: Grada. 826 s. ISBN 978-80-247-5258-7.
  • Martha MORRIS, 2017. Managing People and Projects in Museums : Strategies that Work. Lanham: Rowman & Littlefield. 336 s. ISBN 978-14-422-7366-5.
Výukové metody
teoretická příprava, přednáška, cvičení
Metody hodnocení
10 % aktivita na přednáškách a cvičeních, 30 % individuální seminární práce, 60 % písemný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.