CORE007 The fall of an empire or the birth of Europe?

Faculty of Arts
Spring 2023
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History (lecturer)
Adrien Palladino, M.A., Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History
Department of Art History – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Art History – Faculty of Arts
Timetable
each odd Thursday 14:00–17:40 C33
Prerequisites (in Czech)
!NOWANY( ARTS006 The Fall of an Empire ) && ! ARTS006 The Fall of an Empire
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
V tradičním příběhu evropské kultury odpovídá příchod „barbarů“ konci největší civilizace antického Středomoří, Římské říše. Byla situace opravdu takto jednoduchá? Kdo byli tito „barbaři“? A skutečně se impérium zhroutilo, nebo se spíše transformovalo? Cílem kurzu je studovat prvky umělecké, vizuální, materiální a performativní kultury, které vznikly v tomto mimořádném okamžiku historie. Nejprve se zaměříme na předsudky o „temném středověku“, které se tvořily od renesance do našich dnů. Následně budeme zkoumat roli výtvarných médií v měnících se dějinách: budeme postupovat od soch po „dvojrozměrné“ obrazy, od svitku po kodex, od iluzivního obrazu po obraz ikonický. Nakonec budeme analyzovat roli, kterou hraje setkávání kultur – zásadní pro zkoumané období – při zrodu „středověku“. Kurz chce probouzet kritické myšlení, posouvat studenty mimo intelektuální „konformní zónu“ a nutit je klást si odvážné otázky důležité pro pochopení (nejen) minulosti Evropy.
Learning outcomes (in Czech)
- se seznámí s jedinečnou vizuální a materiální kulturou minulosti, na které stojí současná evropská civilizace.
- se setká s metodologickými postupy, na základě kterých je možné komplexně analyzovat společnost díky studiu vizuální a materiální kultury.
- se naučí přemýšlet o studovaném období bez (koloniálních, náboženských atd.) předsudků, které většinová společnost k minulosti má.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Co je to vizuální kultura? Co jsou dějiny umění? Jaký význam má jejich studium dnes? Jaké nástroje a metodologie používat?
  • 2. Jak současnost přepisuje minulost? Co je to „pozdní antika“?
  • 3. Jak se rodí nový vizuální jazyk? Invence, která přišla z katakomb.
  • 4. Konstantin, kult osobnosti a mezikulturní společnost.
  • 5. Mediální revoluce IV.–V. století: obrazy, které září a moc nových rituálů.
  • 6. Byzanc a Západ: poslední záchvěvy „globálního“ středomoří v 6. století.
  • 7. Už jsou tu!: příchod kočovníků do říše a zrození abstrakce.
  • 8. Britské ostrovy a (ne vždy mírný) kulturní dialog.
  • 9. Damašek a zrození islámské vizuality 10. Tak jak to tedy bylo: Pád říše či zrození Evropy?
Literature
    recommended literature
  • Ivan Foletti, Zuzana Frantová, Mediální Revoluce, Christianizace Evropy, Ravenna pátého století a jak obrazy mění dějiny, Brno 2021.
  • Empires of Faith in Late Antiquity Histories of Art and Religion from India to Ireland, Jas‘ Elsner ed., Oxford 2020.
  • Imagining the Divine. Art and the Rise of World Religions, exhibition of Ashmolean Museum, Jas‘ Elsner, Stefanie Lenk eds, Oxford 2017.
  • Teorie obrazu v raném křesťanství? Chiara Bordino ed., Brno 2020.
  • Ivan Foletti, Katharina Meinecke, Jupiter, Kristus, Chalífa: Obrazy mocných a zrození středověku (IV.–VII. století), Brno 2019.
Teaching methods (in Czech)
Interaktivní přednáška prostřednictvím dialogu se studenty.
Assessment methods (in Czech)
Závěrečná krátká esej
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Spring 2022, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2023, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2023/CORE007