DO2 Společné přednášky

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Garance
prof. PhDr. Petr Kyloušek, CSc.
Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Filozofická fakulta
Předpoklady
Zápis do doktorského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen porozumět metodologickým postupům jiných oborů, než je ten, který studuje, a bude mocen metodologické komparace, případně metodologického transferu. Rozvrh: viz učevní materiály v ISu. Semináře: 28.2., 13.3., 3.4., 17.4. a 15.5. od 9 hodin do 15 v G 12.
Osnova
  • Předmět se skládá z blokových přednášek věnovaných lingvistické literárněvědné a historiografické reflexi.
  • CLDS_a26 Metody analýzy a interpretace, Mgr. Jan Tlustý Ph.D. Seminář představí a kriticky zhodnotí klíčové interpretační přístupy k textu, a to v souvislosti s hlavními literárněteoretickými směry 20. století a současnosti. U jednotlivých metod budou reflektována jejich paradigmatická východiska, stejně tak bude prověřován jejich analytický potenciál při interpretaci konkrétních textů. Osnova" Obecné problémy interpretace literárního textu I, II • - Interpretace a sémantika • - Písmo a literatura jako technologie a médium • - Maurice Blanchot a otázka psaní • - Aplikace strukturalistické metody • - Aplikace teorie fikčních světů • - Relevantnost a kritika psychoanalytických metod ve vztahu k literatuře • - Analýza narativního hlasu • - Teorie žánrů • - Knižní trh a jeho vliv na literární život • - Analýza mezer a nedourčenosti • - Kultura a její narativy • - Paměťová studia • - Přístupy kulturních studí
  • ROMDJK Vícejazyčnost a kultura, prof. PhDr. Petr Kyloušek. Seminář umožní získat orientaci v problematice jazykového a kulturního rozhraní a jeho přínosnosti pro literaturu, a to jak z hlediska diachronie, tak jednotlivých kulturních regionů. • 1. Formování literárního jazyka: francouzská literatura, italská literatura, anglická literatura, německá literatura, slovanské literatury • 2. Estetika vícejazyčnosti od středověku po novověk: makarónská poezie, Rabelais • 3. Vícejazyčnost v situaci konstituování národních kultur: problematika národní a individuální identity (Gellner, Anderson), identitárních modelů, centra a periferie (Bouchard, Kyloušek). • 4. Vícejazyčnost a kulturní rozhraní v situaci kolonialismu, dekolonizace, postokolnialismus, neonacionalismu a deperiferizace: kreolštiny, jazyky původních národů (Bouchard, Anderson, Saïd, Bhabha, Parisot, Glissant)
  • CJDSL002 Kritická práce s daty, doc. Mgr. Radek Čech, Ph.D. a doc. PhDr. Klára Osolsobě, Dr. Cílem semináře je naučit studenty základy kvantitativní analýzy jazykových dat. Základy analýzy kvantitativních dat. Deskriptivní a inferenční statistika. Pohledy na analýzu dat.
  • LMD_002 Textová kritika II, Mgr. Vlastimil Brom, Ph.D.,doc. Mgr. Petra Mutlová, M.A., Ph.D., prof. PhDr. Jana Nechutová, CSc., prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi Cílem předmětu je seznámit studenty s praktickými stránkami textové kritiky se zaměřením na středověký rukopisný materiál bohemikální provenience. Zaměří se na využití digitálních metod textové kritiky a problematiku digitální filologie. Seznámí studenty s praktickými zásadami textověkritické práce a různými postupy aplikovatelnými při rekonstrukci textového procesu rukopisně dochovaných literárních památek z období středověku a raného novověku. Osnova • Textová kritika a digitální filologie, základy kvantitativních metod využitelných v textové kritice a literární kritice; • Zásady textově-kritické práce; vybrané postupy (stemmatologie, kladistika, fylogeneze, best-text a copy-text editing); • Digital Scholarly Editions a nástroje k jejich tvorbě; nástroje analýzy a možnosti vizualizace; • Digitalizace historických fondů, popis rukopisů, TEI a další standardy; • Recenze a kolace rukopisů a pokus o rekonstrukci textu a stemmatu vybraných rukopisně dochovaných památek středolatinské literatury; • Vícejazyčná textová tradice: případ Kroniky tak řečeného Dalimila; • Tzv. lingvoliterární metoda A. Sticha ve vztahu k předchozím konceptům.
Literatura
  • • ČECH, Radek, POPESCU, Ioan-Iovitz and Gabriel ALTMANN. Metody kvantitativní analýzy (nejen) básnických textů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2014. ISBN 978-80-244-4044-6.
  • • LICHAČEV, Dmitrij Sergejevič. Textologie (stručný nástin).Praha: Ústav pro českou literaturu. 2015
  • Znak, struktura, vyprávění : výbor z prací francouzského strukturalismu. Edited by Petr Kyloušek. Vyd. 1. Brno: Host, 2002. 324 s. ISBN 8072940163
  • CASANOVA, Pascale. Světová republika literatury. Edited by Čestmír Pelikán. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2012. 439 s. ISBN 9788024620367.
  • • ČECH, Radek, POPESCU, Ioan-Iovitz and Gabriel ALTMANN. Metody kvantitativní analýzy (nejen) básnických textů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2014. ISBN 978-80-244-4044-6
  • Nünning, A.: Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce – osobnosti – základní pojmy. HOST, Brno 2006
  • • Malura, J. "Lingvoliterární (filologická) metoda Alexandra Sticha a studium literatury raného novověku." Listy filologické 136 (2013): 489-502
  • ŠIDÁK, Pavel. Úvod do studia genologie : teorie literárního žánru a žánrová krajina. Vyd. 1. Praha: Akropolis, 2013. 325 s. ISBN 978807470040
  • ANDERSON, Benedict R. O'G. Imagined communities : reflections on the origin and spread of nationalism. Rev. and extended ed. London: Verso, 1991. xv, 224. ISBN 0860915468
  • ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. Translated by Petr Onufer. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009. 245 stran. ISBN 9788024616728
  • GELLNER, Arnošt. Nations and nationalism (Orig.) : Národy a nacionalismus. Oxford: Blackwell, 1988.
  • • DAŇHELKA, Jiří. Textologie a starší česká literatura. Edited by Jakub Sichálek. Vyd. 1. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2013. 357 s
Výukové metody
Přednášky.
Metody hodnocení
Výstupem je esej v rozsahu 8-10 NS, který posoudí školitel. V eseji doktorand charakterizuje metodologická specifika všech prezentovaných oborů, porovná je s oborem, který studuje, aby stanovil podobnosti a různosti.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Uznává se jako volitelná přednáška v rámci zvyklostí jednotlivých DSP.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.