FF:HIURS01J Reflektivní seminář I - Informace o předmětu
HIURS01J Reflektivní seminář k pedagogické praxi a didaktická dílna I
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 14:00–15:40 B2.52
- Předpoklady
- ( UZHIA01I Didaktika dějepisu I || NOW( UZHIA01I Didaktika dějepisu I )) && NOW( HIUPP01J Pedagogická praxe I )
Předpokladem je absolvování nebo souběžný zápis předmětu Didaktika dějepisu I. a absolvování nebo souběžný zápis s předmětem Pedagogická praxe I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-HIU_)
- Cíle předmětu
- Prostřednictvím studentského mikrovyučování připravit studenty na školní praxi v 21. století dle strategie 2030+ (od znalostí ke kompetencím). Reflexe prvních studentských praxí.
- Výstupy z učení
- Absolvent je obeznámen s inovativními přístupy k výuce dějepisu a pokusí se je uvést do praxe v rámci studentského mikrovyučování; rozvíjí dovednosti (např. badatelsky orientovaná výuka), které podporují historickou gramotnost a kritické myšlení. Absolvent reflektuje své první studentské praxe.
- Osnova
- Škála metod výuky dějepisu; spektrum didaktických materiálů Badatelsky orientovaná výuka prakticky na základě koncepce Petera Seixase Big Six Historical Thinking Concepts Studentské mikrovyučování na základě různých metod, technik a zdrojů (učebnice, pracovní sešit, písemný pramen, mapa, graf, artefakt, video, audio, digitální aplikace, badatelsky orientovaná výuka v terénu, pamětník atd.). Reflexe praxí.
- Literatura
- WINEBURG, Samuel S. Why learn history (when it's already on your phone). Chicago: The University of Chicago Press, 2018.
- Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: ASUD Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998. 156 s
- Rámcové vzdělávací programy MŠMT
- DOUMA, Michael J. Creative historical thinking. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018
- NAJBERT, Jaroslav a Stanislav PALATKA. Expedice Podyjí : Devět mlýnů a Podmolí : náměty na badatelské aktivity pro žáky základních a středních škol. Vydání první. Znojmo: Správa národního parku Podyjí, 2017.
- STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
- Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/
- MÄRC, Josef – LENCOVÁ, Hana a kol.: Brána školního dějepisu otevřená (Možnosti výuky mimo školu). Ústí nad Labem 2012.
- STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014
- PINKAS, Jaroslav (eds.): Třetí odboj v didaktické perspektivě. Dějiny v diskuzi. Praha 2020.
- SEIXAS, C. Peter – MORTON, Tom: The Big Six. Historical Thinking Concepts. Toronto 2013.
- ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
- JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
- Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 155 s. ISBN 8021012250. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
- Výukové metody
- Seminář je založený na společné práci, kolegiální zpětné vazbě a otevřeném aktivním učení. Kurz má dvě formy: 1) studentské mikrovyučování; 2) osvojování si konceptu historické gramotnosti. V kurzu převládá důraz na praktické procvičování, reflexi praxí a vzájemnou interakci, studenti se učí pracovat s chybou.
- Metody hodnocení
- Účast (80%); mikrovyučování; činností výuka; reflexe praxe.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/HIURS01J