FF:PSBB079 Ps. persp. na vybr. gl. výzvy - Informace o předmětu
PSBB079 Psychologické perspektivy na vybrané globální výzvy
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. David Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Edita Chvojka, MSc (přednášející)
Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petr Zámečník, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/12, pouze zareg.: 0/12 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, B-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je uvést studenty do diskuze a zorientovat je v disciplínách psychologie, které aktuálně rezonují v rámci současné společnosti.
- Výstupy z učení
- Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/na: - orientovat se z perspektivity psycholožky/psychologa v oblastech, které jsou náplní kurzu: především význam psychologie a vědeckého myšlení/poznání pro společnost, přesah psychologie do infrastrukturní, společenské a kulturní aplikace, na evidenci založené policy-making, technologické hrozby a etické otázky nadcházejících desetiletí. - kriticky zhodnotit probíraná témata - prohloubit chápání vztahů v diskutovaných tématech
- Osnova
- 1) Význam psychologie jako vědy a vědeckého myšlení v kontextu společnosti 21. století
- 2) Role psychologie v konstrukci mýtu individuální zodpovědnosti za globální problémy a v konstrukci systémového přístupu
- 3) Psychologie a na evidenci založené policy-making
- 4) Etické otázky a hrozby nadcházejících desetiletí (etika umělé inteligence, sexuální roboti, kognitivní zkreslení, existenční hrozby)
- Literatura
- povinná literatura
- Munro, E. (2014). Evidence-Based Policy. In Cartwright, N. and Montuschi, E., editors, Philosophy of social science. A new introduction, pages 48–67. Oxford University Press, Oxford.
- HARARI, Yuval N. Homo deus : stručné dějiny zítřka. Translated by Alexander Tomský - Anna Pilátová. Vydání první. Voznice: Leda, 2017, 431 stran. ISBN 9788073355029. info
- doporučená literatura
- Münich, J., Chvojka, E., Sýkorová, P., Hubatková, P., & Ripka, V. (2021). History+ Evaluation Plan. https://osf.io/mgxra
- Cartwright, N. (2009). Evidence-based policy: what’s to be done about relevance? Philosophical Studies, 143(1):127-136.
- KUŘE, Josef. Enhancement: Konceptuální ujasnění a základní podoby. In Jan Payne, David Černý, Adam Doležal. Dobrý, nebo lepší život? : human enhancement. Praha: Ústav státu a práva AV ČR, 2015, s. 13-43. Edice Kabinetu zdravotnického práva a bioetiky. ISBN 978-80-87439-18-0. info
- Výukové metody
- Přednášky a semináře, diskuzní skupiny
- Metody hodnocení
- Přítomost a aktivní zapojení ve výukových blocích, aktivní participace v rámci skupinových diskuzí. Studentům bude v případě úspěšného splnění požadavků udělen zápočet.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 24 hod./semestr - 4 bloky.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/PSBB079