PGMK108 Osobnostně sociální výchova

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
16/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Vengřinová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 22. 3. 8:00–9:40 C43, 10:00–11:40 C43, 13:00–14:40 C43, 15:00–16:40 C43, 17:00–18:40 C43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Osobnostně sociální výchova navazuje na časově předcházející kurzy a předměty rozvíjející osobnostní a sociálních charakteristiky studenta. Využívá už existující porozumění studentů otázkám sebereflexe a sebepoznání, komunikace, tvořivosti a kooperace. Na tomto základě rozvíjí metodické a realizační dovednosti studentů a připravuje je na realizaci osobnostního a sociálního rozvoje v jejich profesní praxi v pomáhajících profesích (v širším slova smyslu) po absolvování studia. V předmětu Osobnostně sociální výchova jsou základní metodou modelové aktivity a jejich reflexe, která je vedena k pojmenování možností a limitů osobnostního a sociálního rozvoje v praxi, k utřídění metod OSV a k pojmenování potřebných charakteristik lektora OSV.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit obecná teoretická východiska osobnostně sociální výchovy;
- vztáhnou východiska osobnostně sociální výchovy k vybraným teoriím učení;
- aplikovat vybrané techniky osobnostně sociální výchovy v pedagogické praxi;
- aplikovat v pedagogické praxi vybrané techniky řízení reflexe aktivity;
- určit přiměřenost postupů osobnostně sociální výchovy v pedagogické činnosti.
Osnova
  • Úvod do teorie osobnostního a sociálního rozvoje. Konstruktivistické a humanistické teorie jako rámec osobnostního a sociálního rozvoje.
  • Předmět a metody, hra jako hlavní metoda.
  • Rozvoj klíčových kompetencí v osobnostně sociálním rozvoji. Reflexe jako nástroj osobnostně sociálního rozvoje.
  • Hlavní témata: sebepoznání, komunikace, spolupráce a další.
  • Osobnostně sociální rozvoj jako součást kurikula.
  • Osobnost, vztah a skupina v osobnostně sociálním rozvoji.
  • Učitel jako lektor osobnostně sociálního rozvoje, principy lektorské práce.
  • Zmapování rizik a výběr vhodných aktivit v rámci osobnostně sociálního rozvoje.
Literatura
    povinná literatura
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • MOON, Jennifer Ann, Michal DIVIŠ, Jan KOLÁŘ, Vít DOČEKAL, Josef VALENTA, Hana KASÍKOVÁ, Hana HORKÁ, Veronika RODRIGUEZOVÁ, Karla BRÜCKNEROVÁ a Michal DUBEC. Krajinou zkušenostně reflektivního učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 118 s. ISBN 978-80-210-6296-2. info
  • KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem : aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 132 s. ISBN 8023946692. info
    doporučená literatura
  • Učime (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2007, 181 s. ISBN 8023967703. info
  • VALENTA, Josef. Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 207 s. ISBN 8023945149. info
  • CLEGG, Brian a Paul BIRCH. Teamwork : 70 her a cvičení : [budování týmu a zvedání jeho výkonu]. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, x, 104. ISBN 8072266705. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
Výukové metody
V předmětu Osobnostně sociální výchova jsou základní metodou modelové aktivity a jejich reflexe. Skupinové diskuse. Skupinové projekty.
Metody hodnocení
Příprava, realizace a reflexe skupinového projektu zahrnujícího modelovou aktivitu osobnostně sociální výchovy. pro splnění zápočtu: - při účasti na semináři - písemně 1 strana textu - téma bude zadáno na semináři - při částečné účasti na semináři - písemně 3 strany textu - téma bude zadáno na semináři - při neúčasti na semináři - písemně 7 stran textu - téma bude zadáno mailem
Informace učitele
pro splnění zápočtu: - při účasti na semináři - písemně 1 strana textu - téma bude zadáno na semináři - při částečné účasti na semináři - písemně 3 strany textu - téma bude zadáno na semináři - při neúčasti na semináři - písemně 7 stran textu - téma bude zadáno mailem
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Povinná účast
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PGMK108