FF:ISKM10 Informační chování - Informace o předmětu
ISKM10 Informační chování
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (přednášející)
Mgr. Kristýna Kalmárová (cvičící) - Garance
- PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-IS) (2)
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-ISK_) (5)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je především pomoci studentům:
- zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu,
- podpořit jejich schopnosti kritické analýzy výzkumných publikací a trendů ve výzkumech informačního chování
- poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum v oblasti informačního chování - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat rozdíly mezi základními paradigmaty v informačním chování, zhodnotit jejich výhody a nevýhody, přiřadit k paradigmatům odpovídající metody výzkumu a klíčové osobnosti
- interpretovat modely informačního chování
- popsat základní teorie a metody informačního chování
- analyzovat informační chování uživatelů v různých situacích
- z popisu informačního chování vyvodit důsledky pro design služeb a systémů
- napsat odborný článek dle metody IMRAD - Osnova
- 1. Informační chování a informační interakce: základní pojmy a souvislosti
- 2. Perspektivy, paradigmata
- 3. Teorie informačního chování
- 4. Modely a modelování informačního chování
- 5. Vyhledávání, čtení a hodnocení studií o informačním chování
- 6. Metody výzkumu informačního chování
- 7. Vybrané příklady výzkumu informačního chování
- 8. Výzkumy informačního chování ve specifických kontextech (externí přednášky)
- Literatura
- povinná literatura
- ST. JEAN, Beth, Ursula GORHAM a Elizabeth BONSIGNORE. Understanding human information behavior : when, how, and why people interact with information. Lanham: Rowman & Littlefield, 2021, xxi, 306. ISBN 9781538119129. info
- FORD, Nigel. Introduction to information behaviour. first published. London: Facet publishing, 2015, x, 252. ISBN 9781856048507. info
- FIDEL, Raya. Human information interaction : an ecological approach to information behavior. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2012, xiv, 348. ISBN 9780262017008. info
- doporučená literatura
- Bates, M.J. Úvod do metateorií, teorií a modelů. ProInflow. 2011, 3(1), 90-114. ISSN 1804–2406.
- SAVOLAINEN, Reijo. Everyday information practices : a social phenomenological perspective. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc., 2008, x, 232. ISBN 9780810861114. info
- STEINEROVÁ, Jela. Informačné správanie : pohl'ady informačnej vedy. 1. vyd. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR, 2005, 189 s. ISBN 8085165902. info
- Sense-making methodology reader : selected writings of Brenda Dervin. Edited by Brenda Dervin - Lois Foreman-Wernet - Eric Lauterbach. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, inc., 2003, xv, 397. ISBN 1572735090. info
- CASE, Donald Owen. Looking for information : a survey of research on information seeking, needs, and behavior. San Diego, California: Academic Press, 2002, xvi, 350. ISBN 012150381X. info
- Výukové metody
- Metody výuky: Přednášky, diskuse, cvičení.
Studenti aktivně pracují s odbornými a výzkumnými publikacemi v informačním chování. Vedle obsahu řešeného na hodinách studenti musí prokázat své znalosti tématu získané studiem odborné literatury (povinné publikace). - Metody hodnocení
- Hodnocení probíhá v průběhu celého semestru s využitím bodového systému. Pro splnění předmětu musí student získat min. 60 % bodů. Body jsou získávány postupnými kroky individuálního projektu - návrhu výzkumu informačního chování zvoleného konceptu: 1. Strukturovaný abstrakt odborného článku, 2. Anotovaná rešerše výzkumů (současný stav poznání), 3. Odborné vymezení vybraného konceptu (syntéza do odborného textu), 4. Vzájemné hodnocení zpracování 3. úkolu, 5. Návrh vlastního výzkumu (výzkumný projekt), 6. Prezentace 5. úkolu a skupinová diskuze, 7. V případě nutnosti písemná oprava 5. úkolu. Podrobnější pokyny včetně bodového hodnocení jsou dostupné v organizačním modulu interaktivní osnovy v IS.
- Náhradní absolvování
- Předmět lze po domluvě absolvovat v~individuálních termínech v~případě výjezdu do zahraničí.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/ISKM10