PřF:Z0025 Ekologie a životní prostředí - Informace o předmětu
Z0025 Ekologie a životní prostředí
Přírodovědecká fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Jaroslav Vašátko, CSc. (přednášející)
Mgr. Olga Bohuslavová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Loučková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jaroslav Vašátko, CSc. - Rozvrh
- Po 13:00–14:50 A,01026
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Z0025/02: Út 9:00–9:50 Z3 - Předpoklady
- Z4066 Krajinná ekologie || PROGRAM(N-GK)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50 - Mateřské obory/plány
- Fyzická geografie (program PřF, N-GK)
- Geografická kartografie a geoinformatika (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie (program PřF, M-GR)
- Geografie a kartografie (program PřF, M-GR, směr Fyzická geografie)
- Geografie a kartografie (program PřF, N-GR, směr Fyzická geografie)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-BI)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Geografie pro víceoborové studium (program PřF, B-GK)
- Geografie (program PřF, B-GK)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Fyzická geografie)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Humánní geografie)
- Geoinformatika a regionální rozvoj (program PřF, B-AG)
- Geoinformatika a trvalá udržitelnost (program PřF, B-AG)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, M-GR)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-GK)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základy ekologie a jejím významem pro péči o životní prostředí. Poukázat na význam živých organismů a jejich společenstev jako indikátorů kvality životního prostředí a seznámit je s důležitými ekologickými pojmy jako je populace, ekosystém, biocenóza a geobiocenóza, ekologická stabilita apod. Dalším cílem je poukázat na vliv člověka a lidské společnosti na přírodu a krajinu a na následky jeho neuvážených rozhodnutí.
- Osnova
- 1. Předmět a cíl studia 2. Návaznost ekologie na další vědní disciplíny 3. Rozdělení podle předmětu zkoumání 4. Metody ekologie 5. Životní prostředí organismu 6. Ekologické faktory a podmínky a jejich členění podle cykličnosti působení, ekologická valence 7. Tolerance a adaptace organismů na podmínky prostředí, limitující faktory 8. Divergence a konvergence znaků, alopatrie a sympatrie 9. Introdukce, aklimatizace a domestikace 10. Jednota živých systémů s prostředím ? organismus, populace, biocenóza, geobiocenóza, ekosystém 11. Podmínky života ve stojatých a tekoucích vodách (povrchových a podzemních), ekologické faktory některých extrémních vodních ekosystémů a jejich společenstva (rašeliniště, periodické vody, saliny). Znečišťování vodního prostředí a jeho bioindikace 12. Terestrické ekosystémy (vývoj přírody a krajiny v nejmladší geologické minulosti), vliv člověka na krajinu a jeho důsledky (zvyšování a ochuzování biodiverzity apod.)
- Informace učitele
- Předmět je zakončen zkouškou u které student prokáže že pochopil vztahy mezi organizmem a prostředím, princip bioindikace, dokáže správně vysvětlit pojem ekosystém a geobiocenóza a vztahy v těchto ekologických systémech. Zkouška je ústní, podmínkou pro vykonání zkoušky je udělený zápočet na základě prezence na cvičeních a odevzdané protokoly ze cvičení.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2005/Z0025