PřF:Bi7030c Fyziologie bakterií - cv. - Informace o předmětu
Bi7030c Fyziologie bakterií - cvičení
Přírodovědecká fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/5/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Ing. Martin Krsek, CSc., MSc (cvičící)
Mgr. Andrea Vávrová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Miroslav Němec, CSc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Miroslav Němec, CSc. - Rozvrh
- Út 7:00–11:50 Bpb,02012
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-BI)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, M-BI)
- Obecná biologie (program PřF, M-BI, směr Mikrobiologie)
- Obecná biologie (program PřF, N-BI, směr Mikrobiologie)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB, směr Mikrobiologie a molekulární biotechnologie)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu je seznámit studenty se principy práce s mikrobiálními buňkami a bakteriofágy a za pomoci souboru vybraných úloh je vybavit dovednostmi potřebnými pro řešení nejrůznějších problémů, které před ně fyziologie bakterií může postavit. S využitím vybraných technik používaných ve fyziologických laboratořích se v praxi seznámí růstovými charakteristikami bakteriálních buněk a fágů, vlivem teploty a UV záření na lyzogenní buňky a bakteriofágy, připraví si hrubý enzymatický preparát a otestují jeho enzymatickou aktivitu.
- Osnova
- Stanovení bakteriálních bílkovin. Stanovení bakteriální sušiny. Stanovení růstové křivky bakterií plotnovou metodou. Jednostupňová růstová křivka bakteriofága. UV indukce lyze. Inaktivace fága teplotou. Stanovení dehydrogenázové aktivity nativních bakteriálních buněk. Příprava acetonového prášku (HEP)s fosfatázovou aktivitou. Stanovení fosfatázové aktivity acetonového prášku a nativních buněk. Metoda Oxi-Top pro stanovení spotřeby kyslíku. Degradace polutantů. Vliv těžkých kovů na růst bakteriálních buněk.
- Literatura
- Schemata pro jednotlivé úlohy poskytne vyučující
- Horáková, D., Němec, M. (2003) : Laboratorní cvičení z fyziologie bakterií
- Výukové metody
- Studenti jsou na počátku každého cvičení seznámeni s obsahem cvičení formou výkladu a názornými ukázkami, poté sami provádí zadanou praktickou úlohu. Z každého cvičení vypracovávají protokol.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na cvičení, vypracování protokolů, zápočet
- Informace učitele
- Cvičení nelze individuálně nahrazovat během semestru vzhledem k náročné přípravě materiálu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2011/Bi7030c