Z0025 Ekologie a životní prostředí

Přírodovědecká fakulta
podzim 2022
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Martin Culek, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Martin Culek, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Martin Culek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 13:00–14:50 Z3,02045
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Z0025/01: Út 15:00–15:50 Z3,02045, M. Culek
Předpoklady
KREDITY_MIN(30)
Zájem o danou problematiku, odvahu zkousnout nějaké zákony a ochotu k vlastnímu přínosu ve cvičeních.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se v předmětu mají naučit:
Aplikovat své dosavadní poznatky z geografie;
Samostatně hodnotit ekologické problémy a problémy ŽP;
Analyzovat vliv člověka a lidské společnosti na přírodu a krajinu a na následky jeho někdy neuvážených rozhodnutí;
Hodnotit význam vybraných organismů a jejich společenstev jako součásti kvality životního prostředí;
Porozumět problematice lesnictví a jeho ekologických dopadů.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu mj. schopni:

*Vysvětlit vznik vědního oboru Ekologie a Environmentalistiky vč. motivů vývoje. Návaznost na příbuzné vědy.
*Popsat příčiny a historii okyselování prostředí; příčiny a historii intoxikace prostředí nadbytkem živin; především na území ČR. Popsat současné výsledky procesů.
*Zhodnotit historii introdukce a expanze vybraných kritických druhů rostlin a živočichů, jejich dopad do krajiny a ŽP.
*Zhodnotit historii silně ohrožených druhů obratlovců, jejich současný stav a problémy, dopad do krajiny.
*Popsat typy lesa podle různých hledisek dle zákona o lesích, ekologický význam a dopady jednotlivých způsobů hospodaření.
*Vysvětlit, k čemu slouží Lesní hospodářské plány a OPRL, jejich ekologické a environmentální cíle a dopady.
Osnova
  • 1. Vymezení předmětu a cíle studia, návaznost ekologie na další vědní disciplíny, environmentalistika.
  • 2. Jedinec, populace, společenstvo, geobiocenóza, ekosystém.
  • 3. Stabilita ekosystému, homeostáze, homeorhéza.
  • 4. Introdukce, aklimatizace a domestikace organismů.
  • 5. Historie výskytu vybraných velkých druhů živočichů v ČR.
  • 6. Stupně přirozenosti společenstev, stupně ekologické stability, koeficient ekologické stability.
  • 7. Typizace ekosystémů používané v ochraně přírody a prostředí.
  • 8. Historie hospodaření člověka v lesích, současná organizace lesů, hospodaření v nich a dopady do ŽP.
  • 9. Zákon o lesích, Lesní hospodářské plány, Oblastní plány rozvoje lesů
Literatura
    doporučená literatura
  • MÍCHAL, Igor. Obnova ekologické stability lesů. 1. vyd. Praha: Academia, 1992, 169 s. ISBN 8085368234. info
  • BEGON, Michael, John L. HARPER a Colin R. TOWNSEND. Ekologie : jedinci, populace a společenstva. Translated by Bronislava Grygová - Barbara Köberleová - Zdeněk Brandl. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1997, xxiv, 949. ISBN 8070676957. info
  • MÍCHAL, Igor. Ekologická stabilita. 2. rozš. vyd. Brno: Veronica, 1994, 275 s. ISBN 80-85368-22-6. info
  • SIMON, Jaroslav. Hospodářská úprava lesů : vybrané části pro krajinné inženýrství. Vyd. 1. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická universita, 2000, 136 s. ISBN 8071574791. info
    neurčeno
  • HORNÍK, Stanislav a Ladislav BUZEK. Fyzická geografie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 319 s. info
  • LAŠTŮVKA, Zdeněk a Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2000, 184 s. ISBN 8085615932. info
  • Těžba vápenců a chráněné krajinné oblasti : V. ročník Mezinárodní školy ochrany přírody krasových oblastí 10.9.-12.9.1997 : sborník referátů. Blansko: Správa chráněných krajinných oblastí České republiky, 1998, 134 s. ISBN 839041357X. info
Výukové metody
Výuka probíhá za využití powerpointových prezentací. Diskuse k tématu i během přednášek je vítána.

Cvičení se skládá z 5 hodinové terénní exkurse v dosahu MHD Brna a aktivná práce v seminární skupině v učebně.

Součástí výuky je zpracování krátké powerpointové prezentace (na cca 10 min) ke zvolenému problému týkajícího se životního prostředí - to je domácí úkol. Při výběru tématu prezentace mají studenti částečnou volnost ve výběru témat dle svého zájmu a zaměření, téma je ale třeba probrat s vyučujícím. Své téma pak přednese student na cvičení, na co nejlepší úrovni.

Po té, co student odprezentuje své téma, budeme diskutovat jak o tématu, jeho souvislostech, tak i formální stránce přednesu.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou s možností písemné přípravy.

Podmínkou pro vykonání zkoušky je udělený zápočet na základě aktivní účasti na cvičeních, aktivní účasti na exkurzi a odevzdané kvalitní seminární práce.

Kvalita seminární práce a aktivita na cvičeních tvoří 30 % výsledné známky, zkoušku je však nutno složit minimálně na E.
Informace učitele
Obsah učiva v předmětu se postupně mírně vyvíjí a vyvíjet bude, proto nedoporučuji používat ke studiu na zkoušku poznámky z minulých ročníků.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2010 - akreditace, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.