PřF:Z8105 Mapové zdroje - Informace o předmětu
Z8105 Mapové zdroje
Přírodovědecká fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. RNDr. Milan Konečný, CSc. (přednášející)
Mgr. Radim Štampach, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Trojanová (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Milan Konečný, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Milan Konečný, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- St 16:00–17:50 Z3,02045
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Z2062 Geografická kartografie || Z2062p Geografická kartografie
Předmět předpokládá základní znalosti o tvorbě map. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/32, pouze zareg.: 0/32 - Mateřské obory/plány
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG)
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG, směr Geoinformatika a regionální rozvoj)
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG, směr Geoinformatika a trvalá udržitelnost)
- Fyzická geografie (program PřF, B-GEK)
- Geografická kartografie a geoinformatika (program PřF, B-GEK)
- Geografická kartografie a geoinformatika (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-EB)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-GK)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-CH)
- Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Fyzická geografie)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Humánní geografie)
- Geoinformatika a regionální rozvoj (program PřF, B-AG)
- Geoinformatika a regionální rozvoj (program PřF, B-GEK)
- Geoinformatika a trvalá udržitelnost (program PřF, B-AG)
- Geoinformatika a trvalá udržitelnost (program PřF, B-GEK)
- Sociální geografie (program PřF, B-GEK)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je podat přehled o stávajících analogových a digitálních zdrojích, jež jsou využívány v kartografii a geoinformatice, včetně zdrojů statistických. Tento přehled je podán ve třech horizontech, a sice ČR, Evropa (země EU a ostatní země) a svět. Pozornost je věnována i integraci dat v rámci prostorových datových a informačních infrastruktur a možnostem využití dat, informací a znalostí ze stávajících prostorově orientovaných globálně orientovaných projektů.
- Výstupy z učení
- Výstupy z předmětu budou teoretická, metodologická a praktická dovednost využití stávajících a nových mapových zdrojů, zejména v návaznosti na klíčové projekty EU, a to COPERNICUS (dříve GMES) a jeho část INSPIRE. Česká resp. slovenská civilní a vojenská mapová (digitální) díla, jako ZABAGED a Digitální katastr, nové produkty skenerového mapování (např. 4G a 5G) resp. vojenské DRM a produkty z civilního sektoru, jsou klíčovými segmenty využitelnými pro tvorbu map a dalších modelů. Schopnost porozumět realizaci GeoInfostrategie ČR, včetně návaznosti prostorové složky na Registry (zejména RUIAN) a vytvoření digitální mapy veřejné správy, bude jedním z hlavních integrovaných výstupů studentů a absolventů.
- Osnova
- Přehled a struktura zdrojů pro kartografii a geoinformatiku, český (EGON, Základní registry, Geoinfostrategie ČR) a světový (U.N. GGIM, DBAR) kontext
- Analogové zdroje v kartografii: mapové sbírky, analogová mapová a atlasová díla
- Státní mapová díla, významná produkce map a atlasů v soukromém sektoru (autoatlasy, turistické mapy, aj.)
- Digitální zdroje dat; data, informace a znalosti na Internetu; elektronické atlasy. Otevřená data a volně dostupné zdroje dat
- ČR a budování digitálních datových zdrojů: civilní a vojenský sektor (ZABAGED, DMR, aj.)
- Jednotné digitální mapové dílo ČR: teoretické předpoklady, koncepce, praktické požadavky; implementace. Digitální katastr.
- Digitální fotogrammetrie a mapová díla v ČR.
- Evropa: digitální mapové zdroje v rámci Evropské unie (Eurogeographics, INSPIRE, COPERNICUS)
- Tvorba, koncepce a implementace Evropské geografické informační infrastruktury
- Statistické zdroje v ČR, EU (Eurostat aj.) a ve světě (OSN, FAO, aj.)
- Svět: Globální mapování a Globální prostorová datová infrastruktura. GEO, GEOSS, Future World
- Svět: Digitální planeta Země a Geografická datová báze OSN. U.N. GGIM, DBAR spatial data. Prostorová data a mapy pro redukci rizik a katastrof
- Data a informace v „Spatially Enabled Society“.
- BIG DATA – Velká Data: koncepce, analýza, vizualizace
- Cvičení je realizováno formou prezentací studentů na omezený počet okruhů vztažených k mapovým zdrojům. Hodnotí se nejen úroveň obsahu prezentace, ale také samotný způsob vědecké prezentace. Po skončení prezentace jsou cvičícím kladeny doplňující otázky a na závěr jím vyjádřena konstruktivní kritika pro další rozvoj prezentace daného studenta.
- Literatura
- http://www.cuzk.cz
- Peterson, M.P., ed. (2003): Maps and the Internet, Elsevier, International Cartographic Association Series, 468 p. ISBN:0080442013
- http://www.iscgm.org/cgi-bin/fswiki/wiki.cgi
- Voženílek,V.(2005): Cartography for GIS, Geovisualisation and Map Communication, 1. vyd., Vydavatelstvi Univerzity Palackého, Olomouc, ISBN 80-244-1074-8, 142 s.
- http://www.gmes.info/
- VEVERKA, Bohuslav. Topografická a tematická kartografie. 1. vyd. Praha: České vysoké učení technické, 1988, 298 s. info
- Výukové metody
- teoretické přednášky, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zkouškou (testem), při níž student prokáže znalosti základních zdrojů dat pro kartografii a geoinformatiku v ČR, Evropě a světě, a to jak v civilním, tak i soukromém sektoru. Zdůvodní možné postupy a charakterizuje předpoklady pro vznik jednotného digitálních mapového díla v ČR. Prokáže schopnost s analogovými a digitálními daty a informacemi pracovat.
Písemná zkouška s výstižnými, pravdivými a stručnými odpověďmi na dané otázky. Doporučuje se návštěva přednášek. Předpokladem ke splnění zkoušky je znalost zdrojů dat zmíněných na přednáškách a v doporučených studijních materiálech.
Zkouška v případě standardní prezenční výuky:
Závěrečný písemný test nebo ústní zkouška.
Zkouška v případě distanční výuky:
Závěrečný písemný test realizovaný elektronicky nebo ústní zkouška online formou videokonference. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2022/Z8105