ZX502 Aktuální problémy geografického výzkumu

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012 - akreditace

Údaje z období jaro 2012 - akreditace se nezveřejňují

Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Petr Daněk, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Bohumil Frantál, Ph.D. (cvičící), RNDr. Petr Daněk, Ph.D. (zástupce)
Garance
RNDr. Petr Daněk, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Daněk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
PROGRAM(N-GK) || Z0003 Bakalářská práce 1 || Z8150 Bakal. práce z kartografie 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty se současným systémem podpory vědy a výzkumu v ČR, s problematikou přípravy a managementu grantových projektů a zejména prezentovat hlavní témata výzkumných projektů aktuálně řešených na geografických pracovištích Akademie věd. Důraz bude kladen na praktické příklady aplikace různých metod základního geografického výzkumu, zpracování a interpretace dat včetně problematiky prezentace výsledků odborné a laické veřejnosti.
Osnova
  • Systém podpory vědy a výzkumu v ČR: vysoké školy, Akademie věd, grantové agentury, institucionální podpora versus účelové financování
  • Příprava a management výzkumných (grantových) projektů, diseminace výsledků, hodnocení projektů
  • Aktuální témata geografického výzkumu:
  • Regionální politika a rozvoj venkova
  • Společná zemědělská politika a rozvoj horských oblastí
  • Socio-ekonomické aspekty ekologického zemědělství
  • Obnovitelné zdroje energie, jejich rozvoj a konflikty land-use
  • „Brownfields“ a problematika jejich opětovného využití
  • Výkon veřejné správy a jeho specifika v malých obcích
  • Populační trendy a rozvoj bydlení městských regionů
  • Prostorové modely (spotřebního) chovaní v městském prostředí
  • Kvalita života v urbánním a rurálním prostředí
Literatura
  • Klapka, P., Frantál, B., Halás, M., Kunc, J. (2010): Spatial organisation: development, structure and approximation of geographical systems. In: Moravian Geographical Reports, 18 (3), p. 53-65.
  • De Sousa, Ch. A. (2003): Turning brownfields into green space in the City of Toronto. In: Landscape and Urban Planning, 62, p. 181-198.
  • Ira, V., Andráško, I. (2007): Kvalita života z pohľadu humánnej geografie. In: Geografický časopis, Roč. 59, č. 2, s. 159-179.
  • Wüstenhagen, R., Wolsink, M., Bürer, M.J. (2007): Social acceptance of renewable energy innovation: an introduction to the concept. In: Energy Policy, 35 (5), p. 2683–2691.
  • Wester-Huber, M. (2004): Underlying concerns in land-use conflicts: The role of place identity in risk perception. In: Environmental Science and Policy, 7, p. 109–116.
  • Klusáček, P., Martinát, S., Matznetter, W., Wisbauer, A. (2009): The Urban Development in the Selected Czech and Austrian City Regions. In: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis – Geographica, Vol. 40, No. 2, p. 27-57.
  • Čermák, D.,Stachová, J. (2002): Strategie revitalizace východoevropských měst. In: Sociologický časopis, Roč. 38, č. 5/2002, s. 677
  • VAJDOVÁ, Zdenka a Daniel ČERMÁK. Autonomie a spolupráce : důsledky ustavení obecního zřízení v roce 1990. Edited by Michal Illner. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006, 108 s. ISBN 8073300869. info
  • LYNGGAARD, Kennet. The common agricultural policy and organic farming : [an institutional perspective on continuity and change]. Wallingford, Oxfordshire: CABI Pub., 2006, 223 s. ISBN 1845931149. info
  • WOODS, Michael. Rural geography : processes, respones and experiences in rural restructuring. London: Sage Publications, 2005, xiv, 330. ISBN 0761947604. info
Výukové metody
Kombinace přednášek, diskuzí a projektového vzdělávání (ve skupinách).
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného absolvování kurzu je účast na seminářích a prezentace vlastního návrhu výzkumného projektu (ve skupině).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, podzim 2016.