PřF:Z0132 Urbánní a rurální studia - Informace o předmětu
Z0132 Urbánní a rurální studia
Přírodovědecká fakultajaro 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. (přednášející)
Mgr. Milan Skoupý (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Čt 9:00–9:50 Z4,02028
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(20)
Absolvování předmětů úvodního bloku Základy geografie a kartografie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG, směr Geoinformatika a regionální rozvoj)
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, B-AG, směr Geoinformatika a trvalá udržitelnost)
- Geografická kartografie a geoinformatika (program PřF, B-GK)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Fyzická geografie)
- Geografie (program PřF, B-GK, směr Humánní geografie)
- Sociální geografie a regionální rozvoj (program PřF, N-GK)
- Učitelství biologie pro střední školy (program PřF, N-EB)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-EB)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-GK)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-MA)
- Učitelství chemie pro střední školy (program PřF, N-CH)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, N-MA)
- Cíle předmětu
- •apply geographical concepts and methods to analyze an urban/rural issue or problem; •describe the distinctive social, cultural, and spatial features of urban/rural space and illustrate their impacts on the social experience; •apply basic skills of empirical reasoning to urban/rural issues; •demonstrate an understanding of the history and variety of urban/rural forms and governance structures; •articulate a well-defined research question, conduct independent research using primary sources and a variety of theoretical and methodological approaches, and write a substantive research paper; •communicate ideas effectively in written or oral form; •organize and present group research projects.
- Osnova
- 1. Sociální konstrukce geografie, její tematizace v regionální politice
- 2. Transakční vazby měst a venkova v regionech - centra, semiperiferie a periferie, suburbanizace/subruralizace
- 3. Pozitivistický, behaviorální, strukturní/strukturační a postrukturalistický přístup k městům
- 4. Volba ekonomie města - od průmyslu ke službám a financím
- 5. Sociální prostorová strukturace města - vztah sociálních procesů a prostorových struktur
- 6. Životní prostředí měst a jejich udržitelnost, environmentální percepce a imaginace
- 7. Strategie a územní plány měst, bydlení, volný čas, participace veřejnosti
- 8. Situační tematizace vývoje měst a jejich budoucnost, distribuce moci
- 9. Venkovská krajina: příroda, osídlení a hospodářství
- 10. Sociální otázky venkova, venkovský způsob života, diferencovaný přístup k "rozvoji"
- 11. Budoucnost venkova v jeho rozmanitosti, udržitelnost venkova a jeho identity
- 12. Vztahy města-venkov, komunikace, překonání bariér, druhé bydlení
- 13. Prostorová integrace měst a venkova v regionální trvalé udržitelnosti
- Literatura
- Suburbanizace a její sociální, ekonomické a ekologické důsledky. Edited by Luděk Sýkora. Praha: Ústav pro ekopolitiku, 2002, 191 s. : i. ISBN 80-901914-49-5. info
- LÖW, Jiří a Igor MÍCHAL. Krajinný ráz. 1. vyd. Kostelec nad Černými Lesy: Lesnická práce, 2003, 552 s. ISBN 80-86386-27-9. info
- GLÜCK, Alois a Holger MAGEL. Venkov má budoucnost. 1. vyd. Praha: Zemědělské nakladatelství Brázda, 1992, 230 s. ISBN 80-209-0235-X. info
- BLAŽEK, Bohuslav. Venkov města média. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 362 s. ISBN 80-85850-59-1. info
- Hynek A., Hynek N., Řezník T., Karvánko P., 2005.Středozápadní Morava – periferie, nebo semiperiferie? In: Novotná M., ed., Problémy periferních oblastí. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, s. 148-160. ISBN 80-86561-21-6 (184 s.)
- SLEPIČKA, Alois. Přeměny venkova : /venkov našeho věku. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1989, 387 s. ISBN 8020500197. URL info
- Výukové metody
- rozvoj intelektuálních, sociálních a praktických dovedností: výpočty a psaní, komunikace, počítačová vzdělanost, grafické práce a terénní studium, logické uvažování, týmová práce, zkoumání/výzkum, identifikace a řešení problém.
- Metody hodnocení
- Podmínkou je alespoň 80 % aktivní účast na seminářích a zpracování, prezentace a obhajoba dílčích i celkových výsledků 2 studentských (první projekt rurální a druhý projekt urbánní).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2013/Z0132