PřF:XS490 Environmental education course - Course Information
XS490 Environmental education course
Faculty of ScienceSpring 2024
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Vladislava Kolářová (seminar tutor)
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Supplier department: Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science - Timetable
- Mon 19. 2. to Sun 26. 5. each even Friday 10:00–13:50 J2
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 6/20, only registered: 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 22 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Student
- poznává současné metody v environmentálním vzdělávání (EV) a vyhodnocuje vhodnost jejich zařazení do výuky s ohledem na cíle výuky a cílovou skupinu
- porovnává vzdělávací metody, programy a přístupy, hodnotí je; promýšlí jejich účelné využití v praxi
- aplikuje získané znalosti a dovednosti v oblasti EV
Student se
- setká s inspirativními pedagogy a odborníky z oblasti EV
- aktivně zapojuje a sdílí své názory, postřehy a zkušenosti z praxe i svého odborného vzdělání, věcně diskutuje a argumentuje
- seznámí s kurikulárními dokumenty a relevantními zdroji pro environmentální vzdělávání
- zorientuje v RVP Gy v souvislosti s aktuálními tématy EV a podrobněji se seznámí s Doporučenými očekávanými výstupy průřezového tématu EV pro gymnázia - Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat věkové a vývojové charakteristiky žáka ve vztahu k EV
- znát základní kurikulární a legislativní dokumenty relevantní pro EV
- porovnat a kriticky hodnotit metody a metodické přístupy využívané v EV
- orientovat se v DOV EV a navrhnout vhodné metody pro dosažení výstupů v jednotlivých klíčových aktivitách DOV EV
- definovat současná významná environmentální témata a popsat trendy v environmentálním vzdělávání
- se orientovat v přístupech k učení vybraných environmentálních témat (např. jak učit o globální změně klimatu atp.) - Syllabus (in Czech)
- 1) pojetí a směry EVVO; cíle a prostředky environmentální výchovy; role školního koordinátora EVVO; aspekty vývojové psychologie v EV;
- 2) přístupy a zdroje ke vzdělávání o změně klimatu
- 3) ekologické výukové programy a využití aktivizujících metod ve výuce, místně zakotvené učení, učení v reálném světe, didaktická hra (simulační a rolové hry pro starší žáky)
- 4) RWCT a model E-U-R
- 5) badatelsky orientované vyučování, předměty venku, učení v reálném prostředí
- 6) komplexní a dlouhodobé metody a metodické přístup v EV (např. Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Actitve citizens, školní miniprojekty s konkrétními výstupy atd.)
- Teaching methods (in Czech)
- diskuze, přednáška, praktické ukázky, teoretická příprava, práce s textem, individuální výstupy, zkušenostní učení
- Assessment methods (in Czech)
- Prezentace, individuální a skupinové výstupy, aktivní zapojení do diskuze, 70% účast na seminářích.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2024, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2024/XS490