PřF:Bi6871 Health Risks - Course Information
Bi6871 Health Risks
Faculty of ScienceSpring 2025
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 2 credit(s) (plus extra credits for completion). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. RNDr. Alena Hyršlová Vaculová, Ph.D. (lecturer)
prof. RNDr. Jiřina Hofmanová, CSc. (lecturer)
Mgr. Jiřina Procházková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petra Ovesná, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. RNDr. Alena Hyršlová Vaculová, Ph.D.
Department of Experimental Biology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Alena Hyršlová Vaculová, Ph.D.
Supplier department: Department of Experimental Biology – Biology Section – Faculty of Science - Prerequisites
- Required basic knowledge of biochemistry, cellular physiology and molecular biology. Associated with lectures of Physiology of cell systems and Mechanisms of carcinogenesis.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Applied biochemistry (programme PřF, B-BIC)
- Bioanalytical Laboratory Diagnostics in Medicine - Medical Genetics and Molecular Diagnostics (programme PřF, N-LGM)
- Physiology (programme PřF, N-EBZ)
- General Biology (programme PřF, N-BI, specialization Ekotoxikologie)
- Special Biology (programme PřF, N-EXB)
- Special Biology (programme PřF, N-EXB, specialization Ekotoxikologie)
- Course objectives
- The aim of the course is to acquaint students with the information about causes of the development of selected disorders and diseases, especially so-called civilization diseases, such as cancer, inflammation, allergies, stress, lung, liver and cardiovascular diseases, neurological and psychological disorders, including approaches and methods of their research, and selected epidemiology studies. It is focused especially on the impact of environmental factors (chemical and biological) on human health, the role of diet, lifestyle, and the use of knowledge in the prevention of diseases. Students will also learn about the existence and regulation of the body as a hierarchical system, essential processes necessary to maintain its normal functions, and factors that may interfere with these functions.
- Learning outcomes
- At the end of the course students should be able to: recognize the most important chemical and biological environmental factors and their impacts on human health at the level of specific organs as well as organisms as a whole, including possibilities of disease prevention; describe specific dietary factors and their association with etiology of some serious so-called civilization diseases, such as cardiovascular diseases, cancer, allergies or stress; understand the view of the organism as a hierarchical system and what are the basic processes necessary for maintenance of its homeostasis; interpret and use knowledge of environmental factors influencing human health and of possibilities of disease prevention; explain recent results of epidemiologic and scientific studies of given topic; learn the ability to elaborate and present assigned topic.
- Syllabus
- - Úloha faktorů vnějšího prostředí v rozvoji jaterních onemocnění. Toxické látky, alkohol, vybrané složky výživy, virová hepatitida, životní styl atd. a jejich vliv na rozvoj nádorů jater a některých chronických onemocnění jater, související statistiky a epidemiologické studie. Poškození jater jako centrálního orgánu metabolismu a jeho dopad na celkový zdravotní stav organismu, příklady recentních studií, zhodnocení zdravotních rizik. - Environmentální faktory vyvolávající či přispívající ke vzniku fenoménu vývojové a chronické neurotoxicity. Chemické i biologické faktory, které se mohou běžně vyskytovat v našem prostředí a podílet se na vzniku a rozvoji neurologických poruch u dětí a starších osob. Jejich původ, způsoby expozice, epidemiologické studie prokazující jejich chronický a kumulativní účinek. Neurologická onemocnění a poruchy soustředění, narušení kognitivních funkcí, autismus, ADHD, Parkinsonova choroba vs. parkinsonimus, Alzheimerova choroba. - Interpretace různých typů studií z pohledu statistika: real-world data, klinické studie, metaanalýza. Co vše ovlivňuje interpretaci dat. Příklady z oblasti pneumologie a onkologie. - Toxické látky v ovzduší a cigaretovém kouři. Vliv kouření na zdraví lidského organismu s ohledem na rozvoj některých typů onemocnění, zejména plicních, kardiovaskulárních, cukrovky, vybraných nádorů atd., související statistiky a epidemiologické studie, zhodnocení zdravotních rizik, celkové důsledky pro organismus, příklady recentních studií. - Příčiny vzniku a rozvoje závažných onemocnění. Typy studií působení faktorů ovlivňujících zdraví. Závažná onemocnění a životní styl (škodlivé a preventivní faktory). Faktory ovlivňující vznik nádorů. Potrava a výživa, vztah ke zdraví a nemoci, nutrigenomika, farmakogenomika, inovativní technologie. Rovnováha příjmu a výdeje kalorií, obezita. Bioaktivní složky potravy. Podpůrné a preventivní faktory. Význam lipidů ve výživě. Biologická úloha lipidů. Vysoce nenasycené mastné kyseliny (VNMK, n-6 vs. n-3). Mechanismy působení VNMK. VNMK a mentální zdraví. Uplatnění poznatků v praxi. - Statistické pojmy běžně se vyskytující v literatuře a veřejně dostupných informačních zdrojích. Jak na ně nahlížet, jak je interpretovat, na co si dát pozor. Význam jednorozměrných a vícerozměrných modelů. Specifika analýzy přežití. - Role mikrobiomu v rozvoji neurologických/neuropatologických poruch a v rozvoji nádorového onemocnění.
- Literature
- recommended literature
- Food and Health in Europe: a new basis for action, WHO Regional Publications European Series, No. 96, 2006
- Wilhelm Z. a kol., Výživa v onkologii, (Nutrition in oncology) Brno 2004
- ZADÁK, Zdeněk. Výživa v intenzivní péči. 2. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2009, 542 s. ISBN 9788024728445. info
- FOŘT, Petr. Co jíme a pijeme? Výživa pro 3. tisícitletí. (What we eat and drink? Nutrition for 3rd millenium) 1. vyd. Praha: Olympia, 2003. 246 s. ISBN 80-7033-814-8.
- Jak vzdorovat rakovině. (How to resist cancer) Edited by Olga Dostálová. [1. vyd.]. Praha: Grada-Avicenum, 1993. 205 s. ISBN 80-7169-040-6.
- Free radicals, aging, and degenerative diseases (Eds. J. E. Johnson, Jr., R. Walford, D. Harman, J. Miquel), Alan. R. Liss, Inc., New York 1986
- Speciální vybraná reviews a vědecké články (Thematic reviews and research papers)
- Teaching methods
- Basic lectures by teachers and associated discussion. Study of selected research topics and their presentation by students with class discussion.
- Assessment methods
- Attendance of the lectures is not mandatory but recommended for understanding the topics, discussion with other students and creating and expression student's own opinion. Prerequisite for the course completion is preparation of short presentation for class colleagues and discussion of assigned topic. The final examination is based on written exam evaluated by the teacher.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Na předmět se vztahuje povinnost registrace, bez registrace může být znemožněn zápis předmětu!
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2025/Bi6871