Životopis
- Identifikace osoby
- Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc., narozen 24. srpna 1953, ženatý, 3 děti
- Pracoviště
- Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU
- Funkce na pracovišti
- Výzkumný pracovník
- Vzdělání a akademická kvalifikace
- 1980 Pedagogická fakulta UK v Praze / učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů
- 1987 CSc.: Teorie výtvarné výchovy (Ped UK v Praze)
- 1982 PaedDr.: (PedF UK v Praze)
- Přehled zaměstnání
- 2011 - dosud Pedagogická fakulta MU v Brně, výzkumný pracovník
- 2006 – dosud Pedagogická fakulta ZČU v Plzni, akademický pracovník
- 1989 – dosud Pedagogická fakulta UK v Praze, akademický pracovník
- 1994 – 1996 Univerzitní gymnázium, Praha – Horní Počernice, učitel (vedlejší p.p.)
- 1991 – 1993 Gymnázium Arabská, Praha 6, učitel (vedlejší p.p.)
- 1981 – 1988 Školský úřad Praha, učitel ZŠ
- 1980 – 1981 Pedagogická fakulta UK v Praze, stáž psychologie, pedagogika
- Pedagogická činnost
- výuka v předmětech didaktika, metodologie, výtvarná výchova
- 2013 - 2016 řešitel projektu GAČR Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky, evid. GA ČR 14-06480S
- 2007 - 2012 člen Rady výzkumného záměru Ped F UK Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání, evid. MSM 0021620862
- 1999 - 2004 hlavní řešitel výzkumného záměru Ped F UK Multidisciplinární komunikace jako edukační princip humanitních věd a umění, evid. CEZ: J13/9811410006, MSM 114100006
- Vědeckovýzkumná činnost
- Výzkum výuky, výzkum kurikula, výzkum a teorie expresivity
- Univerzitní aktivity
- Člen vědecké rady PdF MU
- Redaktor časopisu Pedagogická orientace
- Člen oborové rady doktorského studia pedagogiky
- Člen oborové rady doktorského studia výtvarné výchovy
- Mimouniverzitní aktivity
- Člen vědecké rady PedF UK
- Člen vědecké rady PedF ZČU
- Člen oborové rady doktorského studia didaktiky dějepisu FF UK
- Člen oborové rady doktorského studia pedagogiky FF UK
- Člen redakční rady časopisu Pedagogika
- Ocenění vědeckou komunitou
- Medaile MŠMT I. stupně za spoluautorství publikace "Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy" (2005)
- Vybrané publikace
- SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Jitka JARNÍKOVÁ and Jan TUPÝ. Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí (Analysing and improving instructional quality in subject matter didactics: 3A model between theory and practice). Pedagogická orientace. Česká pedagogická společnost o.s., 2014, vol. 24, No 5, p. 721-752. ISSN 1211-4669. URL info
- JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ and Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky (Quality in Education: content focused approach to analysing and improving instruction). 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 pp. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-6349-5. info
- JANÍK, Tomáš and Jan SLAVÍK. Jak vyjádřit totéž jinak aneb didaktická znalost obsahu jako předpoklad zprostředkování (In other words...: pedagogical content knowledge as prerequisite for content mediating). In Workshop: Muzejní pedagogika – praxe teorie, teorie praxi. 2013. info
- SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR and Michaela PÍŠOVÁ. Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. J. Korthagena et al. (Between practice and theory in teacher education: notes on the Czech translation of Korthagen et al.’s book). Pedagogická orientace. 2012, vol. 22, No 3, p. 367-386. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-3-367. URL info
- SLAVÍK, Jan and Tomáš JANÍK. Kvalita výuky: obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení (Quality of Instruction: Content-focused approach to research into teaching and learning). Pedagogika. 2012, vol. 62, No 3, p. 262-286. ISSN 0031-3815. info
- SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR and Eva MINAŘÍKOVÁ. Jak spojit teorii s praxí: didaktika realistického učitelského vzdělávání. In Seminář výzkumného záměru Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání (na PedF UK). 2012. info
- JANÍK, Tomáš and Jan SLAVÍK. Učitel jako reflektivní praktik: podpora kvality realizace kurikula (Teacher as reflective practicioner: supporting curriculum realisation). In Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. 1st ed. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011, p. 30-41. Výzkumná zpráva. ISBN 978-80-904966-6-8. info
- JANÍK, Tomáš and Jan SLAVÍK. Podpora reflektivního praktika: rozvíjející hospitace jako způsob akčního výzkumu (Supporting reflective practitioner: developing hospitation as action research). In Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. 1st ed. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011, p. 44-62. Výzkumná zpráva. ISBN 978-80-904966-6-8. info
- SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Zdeňka ŠVECOVÁ and Eva MINAŘÍKOVÁ. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím (Curricular reform at grammar schools: from virtual observations to videostudies). In 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011. info
2015/02/26
Životopis: doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (učo 36617), verze: čeština(1), změněno: 26. 2. 2015 11:54, J. Slavík