26/10/2008 21:44new
Kritické myšlení
David Otoupal
15/3/2018 19:43new
Dotaz

Chtěl bych se zeptat, když si dělám testy na TSP a v kritickém myšlení je nějaký text a k němu vybrat z možností a - e, tak je možné že správně bude více než jeden výsledek? např. a, b, c....je to možné, nebo je vždy jen jeden správný výsledek?

Díky
15/3/2018 22:04new

Dobrý den,

každá otázka v TSP má vždy právě a pouze jednu správnou odpověď.
26/10/2008 21:44new
Kulturní přehled
26/10/2008 21:45new
Numerické myšlení
Václav Valder
20/1/2018 13:45new
In bachelors degree programme ..

Dobrý den,

nenašel by si někdo chvíli? :)

In bachelors degree programme , there are students in first, second and third years of study. 85 students are in higher than first year, 65 students are in lower than third year of their studies. Exactly on half of all students are in the second year. How many students in total are there in bachellors degree programme ?
a) 150 b) 125 c) 200 d) 90 e) 100 - správná je e) 100.

Pochopil jsem to tak, že 85 studentů je ve 3. ročníku, 65 v 1.
Tedy 65+85/2=75 a potom všechny tři sečetl. Ale nevycházi..

Děkuji,
V.
Alexander Slávik
20/1/2018 18:56new

x- prvý rončík
y - druhý ročník
z - tretí ročník
-----------------------
y+z=85
x+y=65
y=x+z
-----------------------
(x+z)+z=85 --- x=85-2z
x+(x+z)=65
-----------------------
2*(85-2z)+z=65
170-3z=65
3z=105

z=35
y=50
x=15
Václav Valder
21/1/2018 23:46new

Zdravím,

pardón, proč musím udělat tuhle operaci(resp. přičíst "x" a "z").

(x+z)+z=85 --- x=85-2z
x+(x+z)=65

Díky,
V.
23/1/2018 22:38new
je to dosazení za Y do prvních dvou rovnic... vyjádřením ze třetí (y=x+z)
17/4/2018 22:55new
Pardon, můžete to vysvětlit trochu jinak prosím?
moc to nechápu co tím myslíte.
děkuji
last modified 18/4/2018 21:21 new
ale kterému kroku nerozumíte? zadání? rovnicím? dosazení? výpočtu?
tomu co napsal Alexander, Václav, já?
je problém v angličtině, nebo v počtech?
Alexandra Petra Šimková
last modified 16/4/2018 20:51 new
Které z následujících čísel nemůže patřit na místo otazníku?

Dobrý deň, chcela by som sa opýtať na nasledujúcu úlohu (TSP 2014, varianta 01):

Které z následujících čísel nemůže patřit na místo otazníku? (Přirozená čísla a a b nemusí být nutně různá.)
3♡4 = 25 5♡1 = 26 a♡b = ?
3✶4 = 49 5✶1 = 36 a✶b = 64

a) 40 b) 32 c) 50 d) 34 e) 54

Za predpokladu, že ✶ symbol znamená sčítanie a následne umocnenie (3+4 = 7 -> 7^2 = 49) sa dá dopracovať k tomu, že a a b budú čísla 4 a 4 (4+4 = 8 -> 8^2 = 64).
Pri symbole ♡ som určila, že znamená operáciu násobenie oboch čísel, ktoré sa následne sčítajú (3*3 + 4*4 = 9 + 16 = 25) a tak a♡b = 4*4 + 4*4 = 32.
Tým som teda určila, ktoré číslo je možné dosadiť za otáznik, nerozumiem však, akým výpočtom mám prísť k tomu, aké číslo tam nepatrí. Použila som zlý výpočet? Za odpoveď vopred ďakujem.

Edit: odpoveď už nie je nutná. :D
last modified 16/4/2018 21:34 new

použila jsi v podstatě správné úvahy a výpočty...

...pouze jsi v prvním kroku použila nesprávný předpoklad => 8^2 musí být 64, ale 8 nemusí být pouze součet 4+4 (b), ale i 1+7 (c), 2+6 (a), 3+5 (d)
...takže pouze e) nevyhovuje zadaným podmínkám
Matěj Blažek
last modified 29/4/2018 22:17 new
Z následujícího souboru pěti čísel bylo jedno číslo odstraněno

varianta 5

Z následujícího souboru pěti čísel bylo jedno číslo odstraněno: 7/8 , 5/6, 3/4 11/12

Určete odstraněné číslo, víte-li, že rozdíl tohoto odstraněného čísla (menšenec)
a nejmenšího čísla ze souboru (menšitel) je 13
Pavol Almáši
29/4/2018 16:07new

Rozdiel odstráneného čísla a najmenšieho čísla zo súboru je 13/36
najmenšie číslo zo súboru je 3/4

teda x/y - 3/4 = 13/36

36 naznačuje že y bude 9 (spoločný menovateľ 4*9 = 36)
x/9 - 3/4 = 13/36

teda dáme na spoločný menovateľ
(4*x - 9*3)/36 = 13/36 // *36
4x - 27 = 13 // +27
4x = 40 // /4
x = 10

teda 10/9
Matěj Blažek
29/4/2018 22:18new
Jo jasně :D já jsem debil :D neumím číst tam je nejmenší ne největší :D tak už vím proč mi rto nevychází :D
Lucie Adamcová
30/4/2018 08:47new
Jaký nejmenší výsledek můžeme získat provedením operace?

Ahoj
Ví někdo jaký je výsledek?

Varianta 5

S libovolným číslem x můžeme provést operaci
⋆x = 5 + x · x + 6 · x.
Jaký nejmenší výsledek můžeme získat provedením operace?
a) −3 b) −4 c) −6 d) 0 e) 1

Děkuju za odpovědi
Petr Prokop
30/4/2018 16:39new

Zadání si přeformulujme do jazyka, se kterým se gymnazista setká:
Mějme funkci f(x) = x^2 + 6x + 5. Jaká je funkční hodnota v minimu, tedy v místě, kde je první derivace nulová?

f'(x) = 2x + 6.
První derivace je nulová pro x = -3.

f(-3) = -4.

Správná odpověď je b)
Lucie Hrušková
21/8/2018 11:25new
Varianta 8, otázla 14, postup?

Dobrý den,
jaký je prosím postup u této otázky?
dvouc.číslo x má součet 12, výměnou pozic dostaneme číslo o 36 menší. urči číslo 2x+12..

myslela jsem, že x=48,--
84-36=48 , pak 2*48+12=108, ale je to špatně, původní x=84 a o 36 menší 48,když pozice jednotek a desítek vyměním, jako jediná z dvojic 48-84, 39-93, 57-75

proč je to 198???--kdž 39 není o 36 větší, mělo by za x dle této odpovědi být dosazeno 93, 93-36 není 39, a u zadání jde o přehození pozic u dvouc. čísla....děkuji za případnou pomoc
last modified 21/8/2018 11:52 new

úvaha je správná, ale problém je, že x=84, nikoliv 48 (sama to i píšeš "84-36=48"), x je totiž původní číslo před záměnou číslic, ne až po ní

správně je a) 180 (tj. 2*84+12)
Lucie Hrušková
26/8/2018 13:47new
díky, mě totálně zmátl klíč, tam je to úplně jinak...
26/10/2008 21:45new
Prostorová představivost
26/10/2008 21:45new
Symbolické myšlení
last modified 27/10/2008 13:18 new
Ostatní týkající se TSP
Jan Světlík
4/5/2018 16:46new
Tsp na fsps
Dobry den, na koho se obrátit v případě, že chci reklamovat otázku z testu?
6/5/2018 13:33new

Dobrý den,

napište nám prosím na náš kontaktní e-mail pro uchazeče prihlaska@muni.cz.
Thread: Studium na MU/
Viktorie Čmielová
5/4/2018 21:37new
Místo studia
Dobrý den. Jsem přijata na studijní obor Biologie se zaměřením na vzdělání a Matematika se zaměřením na vzdělání. Chtěla jsem se zeptat, kde bude probíhat výuka? Bude pouze na Kotlářské, nebo i v Bohunicích? Děkuji za odpověď.
13/4/2018 10:14new
Dobrý den, výuka matematických předmětů probíhá na Kotlářské a výuka biologických předmětů probíhá na UK v Bohunicích.
Martin Škorňa
2/5/2018 13:31new
Fyzika X Biofyzika

Dobrý den,
nedávno mi byly prominuty přijímací zkoušky na výše uvedené obory, mám však stále ještě pár nejistých představ ohledně studia těchto oborů a některých rozdílů mezi nimi. Rád bych tedy uvítal jakoukoliv radu osoby, která má se studiem (ideálně těchto oborů) nějaké zkušenosti.

Vždy mě kromě fyziky a věd o živé hmotě zajímala také matematika, na které si dosti zakládám. Hlavní otázkou tedy je, zda je nějaký markantní rozdíl mezi matematickým aparátem nabytým v jednom a v druhém z uvedených oborů? Bylo by výhodnější ponechat si obor Biofyzika a navolit si předměty dle libosti, nebo naopak nastoupit na obecnou fyziku a do volitelných předmětů zakomponovat předměty z biologie, chemie a podobně? Popř. je možné si jako volitelné předměty zapsat také předměty povinné, které přísluší jiným oborům?

Jakákoliv dodatečná rada ke studiu těchto oborů je vítána! :)

Předem děkuji za odpověď.
2/5/2018 21:29new

Dobrý den,

na rozdíly ve Vámi jmenovaných oborech a nejčastěji zapisované předměty (vždy pod záložkou "Předměty") se můžete podívat zde:

Fyzika: https://www.muni.cz/bakalarske-a-magisterske-obory/596-fyzika
Biofyzika: https://www.muni.cz/bakalarske-a-magisterske-obory/3794-biofyzika

Pokud tyto stránky Vaše dotazy nezodpoví, směřujte prosím všechny Vaše dotazy ohledně náplně studia přímo na studijní oddělení PřF (studijni@sci.muni.cz). Děkuji.
Timotej Kováčik
22/5/2018 23:12new
MEV + POL/MEV + EVS

Dobrý deň,

vie mi niekto so skúsenosťami pomôcť pri rozhodavaní sa medzi spomínanými kombináciami štúdia? Na obe som prijatý, ale neviem sa rozhodnúť kam. Ďakujem za každú pomoc a pripomienku. :)
23/5/2018 13:37new
podle toho co (a případně proč) tě zajímá...
ty se tím budeš muset v následujících letech prokousat...
spousta lidí skončila ve studiu proto, že zjistili, že je to vlastně nebaví [takže si nastuduj studijní plány a prohlédni požadavky jednotlivých předmětů]
Jan Haluza
11/6/2018 22:19new
Prezenční studium na FSS při zaměstnání?
Zdravím,
dokáže mi někdo odpovědět, nakolik je možné (reálné zvládat) prezenční studium na FSS, konkrétně dvouoboru Antropologie+Environmentalistika, při denním zaměstnání?
last modified 12/6/2018 10:56 new
Základní problém je povinná docházka v seminářích.
Zvládání studia je ovšem navýsost osobní záležitost - někdo zvládá paralelně se zaměstnáním a jiný nezvládá ani bez zaměstnání.
FSS obecně není nijak extrémní, jen je třeba dbát na termíny (seminárek, ap.)