Dlouhodobý záměr ESF MU do roku 2010 V Brně dne 22.1.2006 Projednáno AS ESF MU Projednáno VR ESF dne: dne: Obsah: 1 Úvod 3 1.1 Východiska dlouhodobého záměru ESF MU 3 1.2 Postavení fakulty 3 2 kvalita a excelence akademických činností 6 2.1 Kvalita a excelence vzdělávací činnosti 6 2.1.1 Hlavní cíle a priority 6 2.1.2 Rozvoj studijních programů 8 2.2 Kvalita a excelence vědecko-výzkumné činnosti 9 2.2.1 Hlavní cíle a priority 9 2.2.2 Prioritní zaměření výzkumné činnosti fakulty 10 3 kultivace akademického prostředí - Kvalita akademického života 11 3.1 Hodnoty akademického života 11 3.1.1 Pracovní podmínky 11 3.1.2 Postavení studentů 12 3.1.3 Funkce veřejné služby 13 3.1.4 Vnější vztahy 13 3.1.5 Absolventi 14 4 zapojení do mezinárodní spolupráce ve vzdělávání a výzkumu -- INTERNACIONALIZACE 15 5 Závěr 16 1 Úvod 1.1 Východiska dlouhodobého záměru ESF MU Dlouhodobý záměr Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity na období 2006--2010 (dále též jako "dlouhodobý záměr") představuje společně s Dlouhodobým záměrem Masarykovy univerzity základní strategický dokument deklarující hlavní priority a cíle fakulty. Za svůj nejdůležitější úkol považujeme stát se prestižním a i v mezinárodním kontextu konkurenceschopným vysokoškolským pracovištěm na poli ekonomických a správních věd. Tedy atraktivním místem, kde je nabízeno široké spektrum kvalitních studijních programů, opírajících se obsahově o poslední výsledky vědy a výzkumu, reagujících na požadavky praxe a zajišťovaných kompetentními, vědecky erudovanými a dobře motivovanými akademickými pracovníky. Širší referenční rámec pro náš dlouhodobý záměr je tvořen Dlouhodobým záměrem vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2006 -- 2010 MŠMT ČR, který mimo jiné definuje jako prioritní následující oblasti: a) kvalitu a excelenci akademických činností (viz část 2); b) kultivaci akademického prostředí (viz část 3) a c) zapojení do mezinárodní spolupráce ve vzdělávání a výzkumu (viz část 4). Dlouhodobý záměr vychází ze zhodnocení současného postavení fakulty a jejího dosavadního patnáctiletého vývoje a z identifikace jejích silných a slabých stránek. Naše záměry se opírají o provedená srovnání s předními českými ekonomickými fakultami a s ostatními fakultami MU a přihlíží k prioritám a návrhům jednotlivých oborů. Participaci na definování cílů považujeme totiž za nezbytný předpoklad efektivního řízení v podmínkách akademického pracoviště. 1.2 Postavení fakulty Fakulta si za patnáct let své historie vydobyla v národním měřítku respektované postavení. Svědčí o tom jak výsledky evaluací, akreditačních řízení a mnohočetné formy spolupráce s dalšími českými ekonomickými fakultami, tak i rozsah a intenzita zapojení pracovníků fakulty do projektů spolupráce či zakázek zadávaných ústředními orgány státní správy, orgány veřejné správy na regionální úrovni či podnikatelskou sférou. O studium na naší fakultě je trvale vysoký zájem, spádová oblast dalece přesahuje hranice jihomoravského regionu, mezi zájemci o studium na fakultě je relativně značný počet slovenských studentů. S absolventy fakulty se lze setkávat na nejrůznějších místech včetně vysoce prestižních pozic jak v soukromém, tak i veřejném sektoru. Bez nadsázky lze konstatovat, že dozrává první generace manažerů a špičkových ekonomických profesionálů vzešlých z naší fakulty. Důkazem růstu vědecko-výzkumného potenciálu naší fakulty bylo i získání a ustanovení Centra výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky. Pro dosavadní vývoj fakulty byla příznačná extenze ve všech směrech. Výrazně rostly počty studentů, čímž fakulta vycházela vstříc mimořádně silné poptávce po studiu ekonomie. Průběžně jsme rozšiřovali nabídku studijních programů co do jejich zaměření, obsahu i forem výuky. Cílevědomé zaměření na rozvoj distančních forem vzdělávání vyvrcholilo v minulém roce přípravou akreditačních materiálů pro navazující magisterské studium v kombinované formě. Kromě pozitivních efektů v podobě uspokojivého vývoje ekonomické situace fakulty a mzdové úrovně zaměstnanců s sebou však extenze přinesla i řadu negativních jevů. Můžeme je vidět hlavně ve výrazném nárůstu zatížení zaměstnanců zejména pedagogickou a administrativní činností. Intenzita práce v některých případech dosahuje kritických hodnot. Standardem je víkendová výuka včetně nedělí. Na jednoho pedagogického pracovníka u nás připadá téměř 41 studentů. Další růst tohoto ukazatele by byl v rozporu s požadavkem na zvyšování kvality akademických činností. Už dnes je zjevné, že rozsah pedagogického vytížení v mnoha případech negativně ovlivňuje dosahované výsledky ve vlastní vědecké a výzkumné činnosti. Zejména v porovnání s jinými fakultami MU v této oblasti zaostáváme. Jedním z důsledků je i rýsující se generační problém a relativně nízké počty profesorů a docentů. Žádoucí nárůst pracovníků naráží na prostorová omezení daná kapacitou budovy na Lipové. Naší stávající pozici by bylo možné v logice SWOT analýzy ztvárnit následovně: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Silné stránky: |Slabé stránky: | | | | | o dobré jméno Masarykovy univerzity, které | o věková struktura a počet profesorů a | | sdílíme; | docentů; | | o atraktivita pro zájemce o studium, vývoj | o jazyková vybavenost některých | | počtu přihlášek; | akademických pracovníků; | | o bohaté portfolio studijních programů a | o nepočetné publikační výstupy v časopisech| | oborů; | s nenulovým impakt faktorem v tuzemsku a| | o zavedené ECTS; | zejména v zahraničí; | | o podnikavost a ochota inovovat; | o naši absolventi v průzkumech názorů | | o know-how a infrastruktura v oblasti | dlouhodobě poukazují "nenáročnost studia"| | distančního vzdělávání; | a jeho malý přínos pro praktické | | o materiální a technické zabezpečení; | uplatnění absolventů; | | o dobré vztahy s řadou partnerů v oblasti | o nízká úspěšnost v doktorském studiu; | | peněžnictví, veřejné správy i obchodu; | o těžiště práce učitele spočívá výrazně | | o existence a činnost Centra výzkumu | v pedagogické práci, což plyne z vysokého| | konkurenční schopnosti české ekonomiky | počtu studentů na 1 učitele; | | | | | | | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| |Příležitosti: |Hrozby: | | | | | o silná generace "třicátníků", které je | o úskalí plynoucí z přechodu z převážně | | třeba vytvořit podmínky a motivovat | extenzivního na převážně intenzivní | | k rychlejšímu kvalifikačnímu růstu; | rozvoj fakulty; | | o akreditací navazujícího magisterského | o rostoucí konkurence ekonomických fakult | | studia v kombinované formě by byl vytvořen| (bezprostředně v regionu, ale i globálně | | předpoklad dlouhodobého zájmu o studium u | jakožto obecný důsledek integrace do | | velké a perspektivní cílové skupiny; | EU); | | o možnosti využití zájmu dalších fakult o | o demografický vývoj v kohortě maturantů; | | společné studijní programy; | o postupné zaplňování pracovního trhu -- | | o využití e-learningových nástrojů a postupů| dlouhodobá nadprodukce ekonomů a manažerů| | by mohlo vést k vyšší míře samostudia, | na národní úrovni; | | rovněž k dílčí změně v charakteru | o prostorové omezení, překročení kapacity | | převažujících pedagogických činností | budovy na Lipové; | | s možností zapojení externích tutorů; | o generační výměna u vedoucích | | o přechod na nové kredity v rámci MU -- | neakademických pracovníků; | | snížení průměrného pedagogického výkonu na| o snížení tempa v oblasti | | jednoho studenta; | internacionalizace by mohlo vést | | o rozšiřuje se počet absolventů a tím i | k provincionalizmu a izolovanosti. | | okruh potenciálně spolupracujících | | | institucí; | | | o potenciální poptávka po ekonomickém | | | vzdělání v EU ze strany občanů zemí mimo | | | EU; | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 2 kvalita a excelence akademických činností 2.1 Kvalita a excelence vzdělávací činnosti 2.1.1 Hlavní cíle a priority Vytvořit kapacitní podmínky pro dosahování excelence Dosahování excelence je kapacitně náročné. Hovoříme-li o vytváření kapacitních podmínek, nemáme na mysli pouze kroky vedoucí ke snížení počtu studentů na učitele, i když ani ty nejsou vyloučeny. Hlavní nástroje pro dosažení tohoto cíle vidíme ve: o vytvoření jednotného a průhledného systému sledování a porovnávání pedagogického a tvůrčího výkonu akademických pracovníků; o dopadu současného procesu sjednocování počtů kreditů na úrovni univerzity; tím dojde k redukci průměrného počtu absolvovaných předmětů nutných k získání diplomu; o snížení počtů hodin přímé výuky ve spojení s lepším využívání práce tutorů (zejména externistů, doktorandů, případně studentů vyšších ročníků) a vytvářením moderních multimediálních učebních pomůcek; o využíváním vhodných forem zkoušek a hodnocení studentů; o uvolnění prostorových kapacit na fakultě. Chceme vytvořit předpoklady (on-line spojení, vybavení PC) k tomu, aby cca 20 % pracovníků fakulty, kteří k tomu mají podmínky, zájem a vykazují dobré pracovní výsledky, mohlo v budoucnu pracovat z domu.[1] Zvýšení počtu profesorů a docentů Zejména v letech 2006--2007 se bude jednat o klíčovou prioritu, na kterou se váží podmínky další existence fakulty. Budou uplatněny zejména tyto nástroje: o dopracujeme a zavedeme nové podmínky pro habilitační a profesorská řízení, která by poskytovala jasné vodítko pro potenciální kandidáty, zajišťovala by transparentní pozici pro rozhodování příslušných komisí a vědecké rady; podmínky budou nastaveny tak, aby odrážely standardy na srovnatelných ekonomických fakultách a vyhovovaly zvyklostem a pravidlům MU; o budeme flexibilně udělovat tvůrčí volno a zvýšíme finanční motivaci pro perspektivní a úspěšné kandidáty. Systém řízení kvality o Propracovat detailněji systém řízení kvality výuky. K tomu vypracovat a stále precizovat ukazatele kvality vzdělávací činnosti v měřitelných ukazatelích. Zařadit přitom nástroje vedoucí k vyšší soustavnosti a náročnosti studia. Zejména na magisterském stupni studia pak směřovat proces řízení kvality k vyšší míře samostatnosti, tvořivosti a iniciativy studentů, k posílení schopností jejich analytického myšlení a schopností řešit problémy. o Promítnout kvalitu výuky i do poměřování pedagogického výkonu kateder. o Zohlednit dosahovanou kvalitu i při stanovování hmotné zainteresovanosti jednotlivých pracovníků. Podpora tvůrčí činnosti studentů o Vytvořit program všestranné podpory tvůrčí činnosti studentů, ve kterém bychom doplnili některé současné nástroje (např. Cena děkana) o nové a pro studenty atraktivnější včetně možností získávat za určitých podmínek za tvůrčí činnost kredity. Reálná ekvivalence forem studia o Dosáhnout stavu, kdy bude nastolena skutečná ekvivalence získaného vzdělání bez ohledu na zvolenou formu studia. Zejména pokud jde o obsah studia a standardní úroveň vyžadovaných znalostí a dovedností. Duplicity ve výuce a její prakticko-aplikační stránka o Jednou z priorit je odstranění obsahových duplicit v předmětech zařazených ve studijních programech, posílit návaznosti jednotlivých předmětů a umožnit tím, aby se studium stalo fakticky náročnějším a podporovalo nejenom získání širokého teoretického rozhledu, nýbrž i "připravenost absolventů pro praxi" včetně schopnosti týmové práce, analytických schopností a řešení problémů. o Zařadit vhodným způsobem absolvování odborné praxe (stáže) jako součást všech studijních oborů. Zvyšování studijního komfortu Chceme být vnímáni jako fakulta moderní a dynamická, velkorysá a přátelská ke svým studentům. I maličkosti někdy pomáhají tvořit kvalitu a excelenci. Budeme se inspirovat pozitivními zkušenostmi jiných fakult na poli studijního komfortu. o Od přípravy přejdeme k fázi realizace nabídky multimediálních přednášek, které si budou moci studenti stahovat v elektronické podobě z informačního systému. o Přejdeme postupně na formu elektronických skript. 2.1.2 Rozvoj studijních programů K období dlouhodobého záměru se předpokládá dokončení příprav a otevření následujících studijních oborů: a) Navazující kombinované magisterské studium se všemi stávajícími bakalářskými studijními obory + rozšíření o studijní směr "Veřejná správa". b) Navazující prezenční magisterském studium "Economics" vyučované výhradně v jazyce anglickém. c) Navazující prezenční magisterské studium "Statistické a matematické metody v ekonomii". d) Bakalářské studium oboru "Regionální rozvoj a cestovní ruch". e) Bakalářské prezenční studium "Hospodářská politika a mezinárodní vztahy" připravované s Fakultou sociálních studií. f) Bakalářské kombinované studium týkající se vzdělávání manažerů v oblasti sportu připravované ve spolupráci s Pedagogickou fakultou. g) Manažer laboratoře analytické chemie ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou. Zbývající programy budou podle možností zachovány včetně pětiletých magisterských. Máme za to, že i v budoucnu bude souvislé pětileté vzdělání poptáváno některými studenty, a nechceme je o tuto alternativu předčasně připravit. Počty studentů předpokládáme udržet na současné úrovni. K dílčímu nárůstu dojde v souvislosti s otevřením navazujícího kombinovaného magisterského studia. 2.2 Kvalita a excelence vědecko-výzkumné činnosti 2.2.1 Hlavní cíle a priority "Nepublikuješ -- zemřeš" o Ve střednědobém horizontu fakulta přejde do stavu, kde budou vedle sebe působit vyváženě pozitivní i negativní stimuly. Kvalitní publikace budou i nadále znamenat ocenění, ovšem absence publikací nebude tolerována. Publikační norma bude postupně modifikována tak, aby lépe odrážela priority stanovené Dlouhodobým záměrem MU. o V hodnocení tvůrčího výkonu budou priority nastaveny ještě více ve prospěch článků ve vědeckých časopisech a získávání prostředků na výzkumné projekty. Vytvářet předpoklady pro úspěšnou činnost: o Centra pro výzkum konkurenční schopnosti české ekonomiky, o Časopisu Národohospodářský obzor. Získat výzkumný záměr o Jako institucionální podporu vědecko-výzkumné činnosti té části akademických pracovníků, kteří nejsou bezprostředně zapojeni v činnostech Centra. Postupovat přitom maximálně koordinovaně a vytvořit vhodným výběrem tématu předpoklady pro větší integraci výzkumných aktivit na fakultě. Prohloubit charakter doktorského studia jako intenzivní vědecké přípravy. Doktorský studijní program je sice formálně považován za jeden ze stupňů strukturovaného studia a má řadu atributů společných např. s magisterským stupněm. Nicméně se domníváme, že je vhodné ho chápat jako vědeckou přípravu, resp. tak, aby bylo jednoznačně zřejmé přednostní postavení vlastní tvůrčí činnosti studentů. Proto za hlavní cíle považujeme: o omezit přímou výuku, nahradit ji účastí na výzkumných projektech, grantech či stážemi v zahraničí; o dopracovat způsob kalkulace normohodin/kreditů tak, aby zohledňoval i práci školitelů; o pro všechny programy a obory doktorského studia koordinovaně přijmout vnitřní normu omezující počet doktorandů u jednoho školitele; o důslednou aplikaci požadavku kvalitních publikačních či prezentačních výstupů disertačních prací, schopných konkurence v národním i evropském měřítku; o výrazně zvýšit mobilitu doktorandů v rámci spolupráce fakulty se zahraničními partnery (mimo jiné i zavést institut doktorátů pod dvojím vedením). 2.2.2 Prioritní zaměření výzkumné činnosti fakulty Zaměření vědecko-výzkumné činnosti fakulty vychází z oborové struktury a profilace fakulty a ovlivňuje dlouhodobé výzkumné zaměření jednotlivých kateder. Na podporu rozvoje vědecko-výzkumných aktivit mladých a začínajících pracovníků využívá fakulta vnitřní grantový systém, do kterého jsou každoročně přijímány výzkumné úkoly související s dlouhodobým výzkumným zaměřením. Fakulta bude i do budoucnosti rozvíjet relativně široké spektrum zaměření a bude se orientovat především do následujících oblastí: ˙ aplikace sociálněvědních poznatků v oblasti konkurenční schopnosti při hodnocení jejích předpokladů a výsledků v České republice a jejích hospodářskopolitických implikací v návaznosti na plnění cílů Lisabonské strategie; ˙ empirická analýza a teoretické souvislosti transformačního procesu ekonomiky ČR včetně transformace peněžního sektoru v ČR; ˙ efektivnost ve veřejném sektoru; ˙ postavení a hospodaření nestátních neziskových organizací; ˙ efektivní metody průběžného nelineárního odhadování parametrů; ˙ vývojové tendence organizačních struktur a řízení podniků; ˙ využití lidských zdrojů firmy; ˙ regionální rozvoj a jeho ekonomické aspekty; ˙ management veřejné správy a veřejné rozpočty; ˙ vývoj ekonomického myšlení na Moravě -- brněnská škola; ˙ informační systém o území; ˙ metody pro tvorbu strategických a programových dokumentů cestovního ruchu. Vedle těchto hlavních směrů se realizují v rámci výzkumného zaměření kateder další úkoly, které často reagují přímo na společenskou poptávku (krizový management, financování zdravotnictví, e-government, hodnocení efektivnosti daňové soustavy a další). 3 kultivace akademického prostředí - Kvalita akademického života 3.1 Hodnoty akademického života Akademický život fakulty se pochopitelně postupně měnil zejména se zvětšováním počtu zaměstnanců i studentů. Vždy se však vyznačoval určitými hodnotami, které přetrvávají dodnes a měly by být uchovávány a rozvíjeny i nadále. Mezi ně patří především vstřícnost ke studentům, respektování jejich individuality a nepřípustnost jakékoliv formy diskriminace. Studenti byli a jsou považováni za partnery při hledání cesty dalšího rozvoje fakulty. Na fakultě se od počátku uplatňovaly neautoritářské formy řízení, samosprávné principy, diskuse a konsenzus. Vztahy mezi jednotlivými pracovišti, byť musí někdy z objektivních důvodů soutěžit o omezené zdroje, jsou dány vzájemnou úctou, respektem a vědomím společného poslání. Hospodaření a rozdělování finančních prostředků je postaveno na principech zásluhovosti, transparentnosti a rovných šancí. Kultivaci akademického prostředí chápeme v nadcházejícím období především jako: a) zlepšování pracovních a sociálních podmínek zaměstnanců; b) podporu studentů a kultivaci vzájemných vztahů mezi učiteli a studenty; c) zachovávání a rozvoj těch činností, které fakulta poskytuje jako veřejnou službu; d) intenzivní rozvoj vnějších vztahů, zejména s potenciálními zaměstnavateli našich absolventů a uživatelů vědecko-výzkumných výstupů; e) udržování intenzivních a oboustranně výhodných vztahů s absolventy fakulty. 3.1.1 Pracovní podmínky Kvalifikovaný a motivovaný pracovník je základním kapitálem fakulty, nezbytnou podmínkou k dalšímu rozvoji a naplňování jakýchkoliv dalších cílů. Fakulta tradičně považuje péči o pracovní a sociální podmínky zaměstnanců za vysokou prioritu. ESF byla první fakultou MU, která pro zaměstnance vytvořila program penzijního připojištění. V příštích pěti letech chce fakulta zejména: o zachovat současný model penzijního připojištění a využít veškeré dostupné cesty, jak zlepšovat pracovní a sociální podmínky svých zaměstnanců; o systémově umožnit svým zaměstnancům výkon práce doma; to mimo jiné znamená, že prioritními oblastmi pro investice a další výdaje budou informační technologie, internet, vytváření sdíleného pracovního prostředí a podpora moderních forem práce a komunikace včetně školení a vzdělávání pracovníků; o s pomocí Akademického senátu a vedoucích pracovišť soustavně vytvářet atmosféru komunikace a participace na rozhodování o podstatných otázkách rozvoje fakulty; o dopracovat vnitřní alokační mechanismus a pravidla hospodaření tak, aby na principu zásluhovosti podporovaly dosažení hlavních priorit a současně vytvářely atmosféru solidarity a rovných šancí; o navrhnout, modelově testovat přechod na rozdělení podle kreditů, pokud možno se zapojením vah vázaných na předpoklady kvality. 3.1.2 Postavení studentů Stipendijní programy Stipendijní programy, které fakulta v návaznost na aktuální novelu VŠ zákona připraví, budou vázány na tři účely: o podporu mimořádně nadaných studentů, kteří dosahují výtečných studijních výsledků; o podporu tvůrčí činnost studentů, zejména jejich zapojení ve vědecko-výzkumné činnosti fakulty, případně podporu jejich odborných publikačních aktivit; o podporu získávání praktických zkušeností -- tj. spolufinancování zvýšených nákladů spojených s praxemi a stážemi v tuzemsku i v zahraničí. Vztahy mezi studenty a vyučujícími V ideální podobě by měly být vztahy mezi studenty a vyučujícími postaveny na vzájemné důvěře, respektu a společném zájmu o co nejlepší výsledky studia. S rostoucím počtem studentů se setkáváme stále častěji s nižší měrou naplňování tohoto ideálu. Jsme občas svědky nekorektního používání pramenů, plagiátorství, podvádění u zkoušek. Jedná se bezesporu o globální trend, který se dotýká v podstatě všech vysokých škol. Jakkoliv by bylo naivní doufat v to, že bychom mohli tento trend nějakým vlastním přispěním zcela zvrátit, chceme se pokusit o to, abychom ho všemožně brzdili a potlačovali. o Jedním z nástrojů této politiky bude zpracování a vydání Etického kodexu studenta a učitele ESF. Ten bude doplňovat existující zákonné a vnitřní normy upravující postavení členů akademické obce tím, že bude explicitně definovat základní rámec etického a čestného jednání v souvislosti se studiem a tvůrčí činností. o Chceme, aby se standardním prvkem akademického života postupně stala evaluace veškerých činností, postavená na porovnávání skutečných výsledků se zamýšlenými a na relevantní zpětné vazbě od uživatelů. 3.1.3 Funkce veřejné služby o Fakulta bude pokračovat ve vytváření podmínek pro studium studentů ohrožených sociální exkluzí (zdravotně postižení studenti a osoby ve výkonu trestu). o Fakulta za svůj úkol považuje i aktivní podporu a účast na projektu celouniverzitního centra v Telči. 3.1.4 Vnější vztahy Naše vnější vztahy se v poslední době vyvíjí velice potěšitelným způsobem. Fakulta sice ještě nedosáhla svého strategického cíle -- vybudovat funkční síť spolupracujících firem, institucí a partnerů, která by nám všestranně pomáhala naplňovat naše primární funkce -- ale v mnohém se tomuto cíli přiblížila. Některé dlouholeté kontakty se zúročují ekonomicky (pokračující kontrakt s Veletrhy Brno, a. s., společný projekt s OHK, projekty pro MV ČR a MF ČR, JmK a další), jiné směřují ke konkrétním výstupům ve prospěch získávání praktických zkušeností našich studentů (podpora soutěže studentů oboru podnikové hospodářství, nabídky ze strany ÚOHS). Zkušenosti z přípravy konference k 15.výročí založení ESF a plesu naznačují, že se zvýšila i naše schopnost získávat sponzorské příspěvky. Unikátní v tomto kontextu je především spolupráce s Komerční bankou, která podporuje stáže našich studentů ve Francii. Pro budoucí období si stanovujeme tyto priority a cíle: o systematicky vyhledávat partnery, kteří by nám pomohli zajišťovat odborné stáže, resp. praxe našich studentů, zejména ve spojení se zpracováním diplomových prací na témata inspirovaná partnerskými institucemi; o rozpracovat a podrobně konkretizovat programy spolupráce s vybranými strategickým partnery fakulty: Veletrhy Brno, a. s., Kooperativa, OHK, JmK, ŽS Brno, Komerční banka, ÚOHS, P&G; o vypracovat analýzy a přípravné materiály pro strategické rozhodnutí o otevření MBA/MPA studia; o vytvořit účelnou platformu pro využívání existujících kontaktů jako zdroje informací a evaluaci studijních programů a úrovně našich absolventů; o navázat spolupráci s vybranými středními školami -- podporovat studentskou odbornou činnost s cílem získávat co nejkvalitnější zájemce o studium na naší fakultě; o dopracovat jednotný vizuální styl fakulty jako součásti MU včetně kritického zhodnocení loga. 3.1.5 Absolventi Dlouhodobým záměrem fakulty je vytvořit fungující model vztahů se svými absolventy. U většiny z nich lze předpokládat pozitivní postoje vůči své alma mater. Absolventi jsou jako skupina nenahraditelným zdrojem informací pro evaluaci obsahu a forem výuky. Značným způsobem se podílejí na vytváření dobrého jména školy. I kdyby neexistovaly jiné důvody, tyto dva postačují k tomu, aby fakulta jako jednu z priorit chápala péči o dobré vztahy se svými absolventy. o Máme v úmyslu aktivně se podílet na činnosti Spolku absolventů a přátel MU a vytvořit podmínky k tomu, aby vznikla sekce absolventů naší fakulty. o Budeme pokračovat v tradici společenského setkávání absolventů na půdě fakulty (Majáles) a v jejich informování o dění na fakultě vhodným způsobem. 4 zapojení do mezinárodní spolupráce ve vzdělávání a výzkumu -- INTERNACIONALIZACE Internacionalizaci chápe ESF jako nezastupitelný prostředek k dosažení základního cíle, tj. stát se prestižním a i v mezinárodním kontextu konkurenceschopným vysokoškolským pracovištěm na poli ekonomických a správních věd. Připravujeme naše studenty pro mezinárodní pracovní trhy, již dnes je významná část našich absolventů zaměstnána u zahraničních firem v tuzemsku i zahraničí. V minulých letech jsme v mnoha oblastech internacionalizace mohli v rámci univerzity sloužit za příklad (např. počtem předmětů vyučovaných v angličtině, způsobem motivace učitelů, začleněním požadavků na absolvování zahraniční stáže anebo předmětu v cizím jazyku do podmínek získání diplomu apod.). Bohužel, v současné době tyto své pozice poněkud ztrácíme. Zejména proto, že se nám nedaří otevřít studijní program vyučovaný v angličtině, resp. zatím nejsme připraveni akreditovat a reálně nabízet žádný obor doktorských studií v cizím jazyku. Rovněž se zcela nedaří rozšířit mobilitu vyučujících a interních doktorandů, jako předpoklad navázání funkčních osobních kontaktů vedoucích mimo jiné i k účasti našich pracovníků v mezinárodních výzkumných projektech a k zahraničním publikacím. Ne zcela se nám rovněž daří využít komerční potenciál semestrálního programu Economic Aspects of Transition. Z těchto důvodů si klade fakulta za cíl především: o dokončit přípravu a nabídnout výuku ve studijním programu vyučovaném výhradně v angličtině; o dosáhnout akreditace alespoň u dvou z oborů doktorského studia na fakultě a dosáhnout alespoň v jednom případě společné akreditace se zahraniční vysokou školou; o dosáhnout udělování dvojího diplomu studentům, kteří se účastní studijních programů s partnerskou univerzitou v Huddersfieldem a rozšířit postupně programy double diploma i na jiné školy. o podporovat mobilitu studentů a zaměstnanců oběma směry; ˙ dosáhnout zapojení do alespoň jednoho významného mezinárodního výzkumného projektu; o pokračovat v posilování dlouhodobé udržitelnosti projektu MFTAP -- magisterské navazují studium veřejné správy zakončené dvěma diplomy (MU a Université Rennes 1) hledáním doplňkových zdrojů financování (Leonardo); o Účinněji propagovat program "Economic Aspects of Transformation". 5 Závěr Dlouhodobý záměr stanovuje priority a hlavní cíle pro období 2006-2010. Detailní specifikace a stanovení nástrojů k dosažení uvedených cílů bude prováděno v každoročních věcných a finančních plánech fakulty. Naplňování cílů dlouhodobého záměru bude pravidelně vyhodnocováno jak ve zprávách o stavu fakulty přednášených děkanem na shromážděních akademické obce, tak i prostřednictvím ostatních standardních řídících a kontrolních procesů. ------------------------------- [1] Díky teleworkingu může zaměstnavatel ušetřit na pracovním místu. Není to problém: má-li pracovní skupina dvacet lidí a pracují-li zčásti doma, dá se ušetřit přinejmenším pět pracovních míst. Metoda, jak na to, se nazývá hot-desking. Každý člen takového týmu má malý kontejner se svými věcmi, ten si přiveze ke svému pracovnímu místu - a po skončení práce vše sklidí. Průzkum agentury Gartner z října 2004 mezi malými a středními podniky (10 až 750 zaměstnanců) v západní Evropě ukázal, že z domova pracuje 26 procent zaměstnanců těchto podniků (v obdobném průzkumu v roce 2001 to byla pouze tři procenta).