MUNI ECON Informace pro školitele a školitelky studujících v doktorských studijních programech ECON MUNI 1. Standardy školitele a školitelky.................................... 2 2. Vztah školitel/ka – oborová rada – konzultant/ka................................................................................................ 4 3. Vypsání tématu............................................................................................. 5 4. Přijímací řízení....................................................................................... 6 5. Průběh studia................................................................................................ 7 6. Projekty a publikace Vámi vedených doktorandek a doktorandů........................................................... 10 7. Státní doktorská zkouška........................................................... 10 8. Disertační práce a její obhajoba.................................. 11 9. Ukončení studia........................................................................................ 13 10.Podpora................................................................................................................. 14 Partneři ESF MU........................................................................................ 15 KONTAKTNÍ INFORMACE........................................................................... 15 Informace pro školitele a školitelky studujících v doktorských studijních programech Econ muni Role školitele či školitelky a jejich vztah s doktorskými studujícími jsou pro úspěšné dokončení doktorského studia vzhledem k jeho vysoce individualizované formě zcela zásadní. Vzájemná spolupráce se začíná formovat ještě před zahájením samotného studia, kdy akademik či akademička uchazeči či uchazečce poskytuje rady při zpracování projektu disertační práce, a pokračuje řešením výzkumného projektu, sdílením zkušeností a doporučení v oblasti vědecké práce, prezentace výsledků výzkumu a publikační činnosti. OBSAH 2 3WWW.ECON.MUNI.CZphd@econ.muni.cz Doktorské studium je prvním stupněm akademické a vědecké kariéry a je to právě školitel či školitelka, kteří jím studující provází, kteří je mentorují a sdílí s nimi své zkušenosti. Úkolem a odpovědností školitelů je uvedení studujících do vědecké komunity a pomoc se v ní zorientovat. Školitel či školitelka spoluzodpovídá za kvalitu vedeného disertačního výzkumu. Školitelství také vyžaduje časovou i osobní investici, která ale na druhé straně umožňuje výchovu nových kolegů pro řešení vědeckých projektů školitele či školitelky a možnost dalšího vlastního vědeckého rozvoje. Co je očekáváno od školitele a školitelky: ― Pravidelná komunikace – Školitel či školitelka průběžně konzultuje postup disertačního výzkumu na společných setkáních se studujícím, která probíhají minimálně dvakrát za měsíc. ― Zapojení do vlastní vědecko-výzkumné činnosti – Školitel či školitelka zapojuje studující do své vlastní vědecko-výzkumné činnosti. Dobrou praxí bývá, že první článek publikuje doktorand či doktorandka jako juniorní spoluautor svého školitele či školitelky. ― Konzultace při výběru předmětů, externích kurzů, letních škol a směřování samostudia – Školitel či školitelka si společně se studujícím definuje znalosti nutné ke zpracování disertační práce, společně konzultují zápis předmětů a doporučení směru samostudia. ― Odborné a metodické vedení vědecko-výzkumné činnosti – Studující pravidelně prezentuje pokrok ve svém výzkumu školiteli či školitelce, kteří studentovi či studentce poskytují zpětnou vazbu, radí s dalším směřováním výzkumu a řešením výzkumných problémů. ― Zpětná vazba a spolupráce při publikační činnosti – Školící osoba čte pracovní verze článků a dává k nim připomínky, a především na prvním článku se může podílet jako spoluautor či spoluautorka a předávat tak studujícím své know how. ― Konzultace při výběru časopisu, konference – Školící osoba doporučí vhodný časopis nebo konferenci pro výzkum studujícího. ― Konzultace povinné zahraniční stáže – Školící osoba konzultuje se studujícím výběr místa stáže a poskytne své kontakty. Rámcovou představu o možných místech stáže by měl mít školitel či školitelka již na začátku studia. V souladu se zásadami a doporučeními pro efektivní a kvalitní doktorské studium na Masarykově univerzitě v průběhu prvního roku studia společně připraví plán zahraniční stáže. ― Zpětná vazba k semestrální prezentaci výsledků výzkumu – Školící osoba je přítomna prezentacím výsledků výzkumu studujícího a poskytuje k nim zpětnou vazbu.­ ­ ― svědomité a včasné plnění povinností a dodržování harmonogramu studia, ― aktivní komunikaci, informování o pokrocích i případných překážkách či problémech, ― zájem o výzkumné téma, touhu získávat nové znalosti a dovednosti, ― kritické myšlení, kreativitu a originalitu, ― respektování dobré praxe výzkumu, publikování a citování, ― schopnost pracovat samostatně i v týmu, ― otevřenost při přijímání zpětné vazby.Další principy práce školitelů a  školitelek doktorských studentů a  studentek jsou k  dispozici v Metodickém listu Odboru výzkumu RMU č. 1/2021 Zásady a doporučení pro efektivní a kvalitní doktorské studium na Masarykově univerzitě. Kdo může být školitelem či školitelkou Úkolem školitele či školitelky je nejen naučit studující, jak provést kvalitní výzkum, ale také jak takový výzkum publikovat a komunikovat odborné veřejnosti. Školitelem či školitelkou tedy může být jen aktivní výzkumník či výzkumnice, kteří mohou studující zapojit do vlastního výzkumu a kteří sami dokážou své výsledky publikovat v uznávaných časopisech v oboru. Školit, tedy vést doktorské studující, mohou osoby s akademickou hodností docent/ka či profesor/ka. Ve výjimečných případech lze na návrh oborové rady jmenovat školitelem či školitelkou i nehabilitované osoby – jsou schvalovány vědeckou radou fakulty vždy pro konkrétní studující a jejich témata. Dle doporučení RVH MUNI může habilitovaný školitel či školitelka vést souběžně maximálně tři studující, nehabilitovaný školitel či školitelka zpravidla jednoho studujícího. Nad toto pravidlo je na ECON MUNI maximální počet vedených studentů a studentek úzce spojen s každoroční evaluací školitelů a školitelek, kteří musejí splňovat kritérium vědecko-výzkumného výkonu a současně úspěšného vedení studujících. O jmenování všech školitelů či školitelek rozhoduje oborová rada. Návrh na jmenování školitelem či školitelkou pro daný studijní program podává předseda či předsedkyně oborové rady prostřednictvím oddělení administrujícího doktorské studium. Tento návrh je vždy následně projednán vědeckou radou fakulty. Oborová rada také rozhoduje o případné změně školící osoby či jejím odvolání. Vedle školitele či školitelky se na vedení studujících podílí Thesis Advisory Committee (TAC), jejíž další dva členové či členky mají odborné zaměření doplňující odborné zaměření školící osoby. 1. Standardy školitele a školitelky ― Kontrola odbornosti disertačního výzkumu v rámci studijního programu a jeho koncepce s důrazem na možnost dokončení studia ve standardní době studia. ― Prevence vzájemných nedorozumění – Student či studentka a školitel či školitelka si na začátku studia vyjasní ambice a vzájemná očekávání ohledně studia a případně je sepíšou do nezávazného memoranda. Co může školitel a školitelka očekávat od studenta a studentky? 4 5WWW.ECON.MUNI.CZphd@econ.muni.cz­ ­ 2. Vztah školitel/ka – oborová rada – TAC­­ Školitel/ka – TAC Thesis advisory committees jsou tvořeny třemi členy: školitelem či školitelkou studujícího, externím členem či členkou, působícím obvykle na zahraniční instituci, a interním členem či členkou, působícím na MUNI, s odborným zaměřením doplňujícím odborné zaměření školící osoby. TAC je formována a jmenována individuálně pro každého studujícího oborovou radou v průběhu 1. roku studia. Jejím úkolem je dohlížet na průběh studia a kvalitu výzkumu studujícího a poskytovat mu průběžně zpětnou vazbu. TAC hodnotí jednou ročně průběh studia/ plnění ISP a kvalitu výzkumu. Na základě tohoto hodnocení uděluje školitel souhlas s postupem do následujícího semestru a oborová rada souhlas s pokračováním ve studiu. Dvojí vedení doktoranda či doktorandky Studující absolvuje část studia na zahraniční instituci, se kterou je pro tyto účely uzavřena smlouva o tzv. cotutelle či kotutorátu. Studující má v tomto případě na každé z těchto institucí svého školitele či školitelku. Školící osoba ze zahraniční instituce má zpravidla stejná práva a povinnosti jako školící osoba na mateřské instituci. 3. Vypsání tématu Školitelé a školitelky navrhují disertační témata, která jsou ve stejné oblasti jako jejich vlastní vědecko-výzkumná činnost. V ideálním případě téma disertačního výzkumu přímo souvisí s výzkumem, který školitel či školitelka v dané době řeší. Disertační práce by měla být vypsána v jazyce, který odpovídá standardům daného vědního oboru. Témata disertačních prací a souvisejícího výzkumu vypisuje oborová rada na základě návrhů jednotlivých školitelů a školitelek. Uchazečky a uchazeči o studium si potom volí školící osobu společně s vypsaným tématem přímo v přihlášce ke studiu. Výzkumné zaměření disertační práce může navrhnout i uchazeč či uchazečka. Po vzájemné domluvě jej školící osoba předává ke schválení oborové radě. Vypsané téma obsahuje kromě názvu i stručnou anotaci. Nabídka otevřených témat je dostupná na webových stránkách pro uchazeče a uchazečky, kde seznam vypsaných témat každého školitele a školitelky doplňuje jejich odborný profil, včetně informací o vědeckém zaměření, tématech aktuálně vedených a již odvedených disertačních prací a publikační činnosti. Školitelé a školitelky mohou vypisovat jen tolik témat, kolik odpovídá jejich volné kapacitě k vedení doktorandů a doktorandek a kolik vyplývá z jejich každoroční evaluace a plnění kritérií vědecko-výzkumného výkonu a úspěšného vedení studujících. 6 7WWW.ECON.MUNI.CZphd@econ.muni.cz 4. Přijímací řízení Uchazeči a uchazečky mohou podávat přihlášku výhradně na témata vypsaná pro konkrétní studijní program a jeho školitele či školitelku. Po zvolení tématu disertačního výzkumu a před samotným podáním přihlášky ke studiu uchazeči a uchazečky kontaktují potenciálního školitele či školitelku, jimž zašlou svůj životopis a motivační dopis. Se školící osobou by potom měli konzultovat svůj plánovaný návrh výzkumu. Jako jednu z povinných příloh přihlášky dává školící osoba písemný souhlas s vedením uchazeče či uchazečky. V rámci těchto konzultací by si měli uchazeči a uchazečky se školiteli a školitelkami vyjasnit své ambice a vzájemná očekávání ohledně budoucího studia. Přijímací zkouška do všech studijních programů probíhá dvoukolově. V prvním kole posuzuje přijímací komise originalitu a proveditelnost projektů disertační práce, motivaci jednotlivých uchazečů a uchazeček, jejich odborné předpoklady a kompetenci v anglickém jazyce na základě obsahu doložených podkladů (projekt disertační práce, odborný životopis, motivační dopis, případně doplňující materiály) a stanoviska školitele či školitelky. Druhé kolo probíhá formou rozpravy k předloženému projektu disertační práce a vybranému výzkumnému zaměření před přijímací komisí. Přijímací komise při ní posuzuje odborný zájem a úroveň, motivaci, znalost oboru a celkovou připravenost uchazeče či uchazečky k doktorskému studiu. Součástí přijímací zkoušky je také posouzení úrovně znalosti anglického jazyka přijímací komisí dle požadovaných standardů daného programu. Školitel či školitelka je přímo členem nebo členkou přijímací komise nebo je přítomen či přítomna při rozpravě. V odůvodněných případech lze po předchozí domluvě nahradit osobní pohovor za použití videokonference. Aktuální podmínky přijímacího řízení jsou vždy dostupné na úřední desce fakulty. 5. Průběh studia Průběh studia Studium je zahájeno zápisem do studia. Studium je velmi individualizované, přesto má pevná pravidla a několik milníků, které je třeba dodržet. Typický průběh studia zobrazující hlavní aktivity a několik milníků, které je třeba dodržet, je k dispozici na následujícím diagramu: V prvním ročníku se doktorští studující věnují především studiu předmětů. Během druhého ročníku se už více věnují svému disertačnímu výzkumu. Další dva roky jsou potom plně věnovány práci na disertaci, publikacích, účasti na konferencích, případně zapojení do výzkumných projektů. V rámci studia musí studující absolvovat také povinnou zahraniční stáž. Po splnění všech povinností a podmínek doktorského studia a po dokončení disertačního výzkumu je studium zakončeno obhajobou disertační práce. S ohledem na zaměření disertačního projektu a prováděného výzkumu mohou školitelé či školitelky studujícím doporučit zápis konkrétních předmětů, vhodnou odbornou literaturu k prostudování, mohou aktivně podporovat jejich publikační činnost (např. spoluautorstvím nebo asistencí při volbě periodika), dále mohou pomoci při výběru vhodné konference pro prezentaci výsledků výzkumu či při volbě nejvhodnější instituce pro zahraniční stáž. Nicméně hlavní roli hraje školící osoba především při zpracování disertačního výzkumu. Na konci každého semestru školitel či školitelka hodnotí plnění či neplnění povinností studujících. Po prostudování odevzdaných podkladů zadává hodnocení u předmětů hodnocených školící osobou a následně vyjadřuje souhlas či nesouhlas s postupem studujícího do následujícího semestru. Školitelé a školitelky společně s oborovou radou každý semestr, v jarním semestru navíc společně i s TAC hodnotí aktuální stav výzkumu jednotlivých studujících na základě jejich prezentace. Ta v podzimním semestru typicky probíhá formou konference, kterou každoročně pořádá ECON MUNI (případně individuálně na zasedání oborové rady), v jarním semestru potom na individuálním setkání studujícího s jeho TAC. 8 9WWW.ECON.MUNI.CZphd@econ.muni.czIndividuální studijní plán Na začátku studia, do konce prvního semestru, si studující ve spolupráci se školitelem či školitelkou vytvoří Individuální studijní plán (ISP) svého studia, který poté školitel či školitelka schvaluje v IS MU a následně jej schvaluje oborová rada. ISP je základní dokument, kterým se řídí celé doktorské studium. Obsahuje plán studijních povinností, časový plán průběhu plnění jednotlivých povinností a klíčových milníků studia, dále plán vědecké a výzkumné práce, tvůrčí činnosti, předpokládaný termín povinné zahraniční stáže, pedagogické a seberozvojové aktivity a plán účasti na konferencích, stážích či letních školách pro celé období čtyř let studia. Plán se vyplňuje a schvaluje pouze jedenkrát za studium, pokud nedojde k žádné zásadní změně, jako je například změna výzkumného zaměření disertační práce. V takovém případě jej po úpravě v IS MU znovu schvaluje školitel/ka i oborová rada. Před začátkem každého semestru studující po dohodě se školitelem či školitelkou detailně rozpracovává vždy konkrétní plán aktivit pro nadcházející semestr. Na konci semestru potom studující vyplní hodnocení a školící osoby následně plnění cílů zhodnotí a odsouhlasí postup do dalšího semestru. Poté hodnotí plnění ISP oborová rada, která se vyjadřuje k pokračování studujících ve studiu. Neuspokojivé plnění studijního plánu nebo neprovedení zápisu do dalšího semestru může mít za následek sankce (například v podobě snížení nebo odebrání stipendia), případně může být důvodem pro ukončení studia. Oborová rada může s ohledem na stanovené milníky studia požadovat povinné splnění určitých podmínek do konkrétního termínu. Nesplnění takové podmínky může být důvodem pro ukončení studia. Nastanou-li u studujícího problémy s plněním individuálního studijního plánu, měl/a by být školitel/ka první osobou, kterou bude studující kontaktovat s žádostí o pomoc či podporu při řešení nastalé situace. Struktura individuálního studijního plánu V individuálním studijním plánu studující po domluvě se svým školitelem či školitelkou navrhne harmonogram svého studia na období standardní doby studia 4 let. Uvede, jak bude postupovat při svém disertačním výzkumu, a naplánuje si plnění všech povinností studia, mezi které patří zejména: ―­ absolvování povinných a povinně ‑volitelných předmětů (získání minimálně 240 kreditů za studium) ― absolvování milníků studia ― realizace povinné zahraniční stáže (specifikuje v jakém období a kde plánuje stáž absolvovat) ― publikační činnost vzhledem k povinné přípravě 3 publikací, z nichž 1 publikace v časopise musí být přijata k publikaci nebo přijata do tisku před ukončením studia, tj. před obhajobou disertační práce Při hodnocení ISP se školitel vyjadřuje především k následujícím bodům: ― zda studující vykazuje dostatečný posun ve výzkumu a přípravě disertační práce s ohledem na včasné dokončení studia ve standardní době studia prodloužené maximálně o 1 rok ― ke kvalitě výzkumu (zda výzkum řeší relevantní otázky a  používá state­‑of­‑the­‑art metody a zda je publikovatelný v uznávaných časopisech v oboru) ― zda studující prezentuje svůj výzkum na relevantních konferencích a výzkumných seminářích ― k zahraniční stáži, pokud ji studující absolvoval Jak se dostat ke schvalování a hodnocení ISP v IS MU: IS MU > Osobní administrativa > Školitel > Doktorští studenti > Schvalování a hodnocení individuálních studijních plánů Ph.D. Podrobné informace o ISP pro školitele a školitelky jsou dostupné v informacích k doktorskému studiu na Portále pro zaměstnance MUNI nebo na Dokumentovém serveru v IS MU. 10 11WWW.ECON.MUNI.CZphd@econ.muni.cz 6. Projekty a publikace Vámi vedených studujících 8. Disertační práce a její obhajoba Role školící osoby je pro zpracování disertační práce a následnou úspěšnou obhajobu rozhodující. Důležitá je průběžná kontrola stavu disertačního výzkumu, vzájemná interakce mezi studujícím a školitelem či školitelkou, metodické vedení a pravidelné vzájemné setkávání. Při přípravě disertační práce by školitelé a školitelky měli studujícím zejména doporučovat odbornou literaturu, učit je prezentovat výsledky výzkumu, ať už při účasti na mezinárodní či národní konferenci nebo při přípravě odborných publikací. Disertační práce Disertační práce se předkládá jako monografie nebo jako soubor esejů/článků. Formu disertační práce si školící osoba spolu se studujícím ujasní co nejdříve v průběhu studia. Formální požadavky na rozsah, strukturu a úpravu disertační práce stanovuje metodický list proděkana pro výzkum ECON MUNI. Obhajoba disertační práce Studující se k obhajobě disertační práce přihlašují po splnění všech studijních i dalších povinností (publikační povinnost v předepsaném rozsahu, absolvování zahraniční stáže) a získání alespoň 240 kreditů. Přehled povinností pro řádné ukončení studia shrnuje aktuálně platná směrnice ECON MUNI Studium v doktorských studijních programech a jeho organizace. Obhajoba disertační práce probíhá na ECON MUNI ve dvou kolech – interní a velká obhajoba. Interní obhajoba Jedná se o obhajobu první verze disertační práce konané za přítomnosti členů a členek oborové katedry, kterou organizuje její vedoucí. Pro interní obhajobu je zpracováno stanovisko zpravodaje či zpravodajky, které hodnotí kvalitu disertační práce a míru naplnění požadavků kladených na disertační práce v dané vědní oblasti. Smyslem interní obhajoby je posouzení kvality disertační práce akademickou obcí katedry. Současně poskytuje studujícím možnost zapracovat případné výtky a doporučení ze stanoviska zpravodaje či zpravodajky a z interní obhajoby samotné před konáním velké obhajoby. Velká obhajoba Obhajoba disertační práce představuje tečku za celým doktorským studiem. Spočívá v prezentaci provedeného výzkumu a jeho výsledků a v následné odborné rozpravě s členy a členkami komise. Probíhá před komisí pro obhajobu disertační práce. Pravidla pro její jmenování a jednání stanovuje Studijní a zkušební řád MU – článek 34. Obhajoby se zpravidla účastní také oponenti či oponentky disertační práce, které na návrh oborové rady jmenuje příslušný proděkan či příslušná proděkanka. Hlavní náplní doktorského studia je výzkumná práce, kterou doktorandi a doktorandky provádí pod dohledem svého školitele či své školitelky. Po dohodě se mohou zapojit i do externích projektů vedených nejen školícími osobami, ale i jinými vědci a vědkyněmi. Povaha výzkumné práce by měla souviset s tématem a metodou disertační práce studujícího. Studující mají povinnost připravit během studia alespoň tři články tematicky odpovídající zaměření jejich disertační práce. Z toho nejméně jeden článek musí být během studia publikován v časopise, který je indexován v databázi Web of Science nebo Scopus. 7. Roční hodnocení TAC Každoroční hodnocení průběhu studia a kvality výzkumu studujícího ze strany TAC je důležitým milníkem studia a kontrolním bodem pro zpětnou vazbu, jak se disertační výzkum v průběhu uplynulých dvou semestrů posunul. Roční hodnocení TAC probíhá formou rozpravy k předloženému podkladu, který studující předkládá komisi nejpozději dva týdny před jejím zasedáním. Podklad obsahuje především vymezení disertačního výzkumu, jeho cíle a postup řešení, navržené metody a výzkumné otázky a informaci o aktuální práci na něm. V rámci následné prezentace studující kromě stavu svého výzkumu a plánovaném dalším postupu seznámí TAC i s průběhem svého studia a plánem aktivit na další období. Roční hodnocení TAC probíhá vždy v jarním semestru. Studující připraví požadované podklady pro hodnocení TAC a prezentuje aktuální stav svého výzkumu a průběhu studia, následně vkládá své hodnocení semestru do IS MU tak, aby školitel či školitelka vložil svoje hodnocení a doporučení k dalšímu postupu výzkumu a průběhu studia po domluvě v rámci TAC a udělil souhlas s postupem do následujícího semestru nejpozději 31. 5. 12 13WWW.ECON.MUNI.CZphd@econ.muni.cz Školící osoba se během celého studia vyjadřuje k plnění podmínek studia a plnění individuálního studijního plánu. Tato vyjádření jsou směrodatná pro postup studujících do dalších semestrů a fází studia. Role školící osoby je klíčová i pro úspěšné absolutorium studujících, poskytuje jim metodickou i morální podporu. Školitel či školitelka jsou také přítomni při semestrální prezentaci aktuálních výsledků jejich výzkumu a obhajobě disertační práce. Pokud školitel či školitelka shledá nedostatky v plnění individuálního studijního plánu a podmínek studia, tak musí informovat oborovou radu. Oborová rada případ projedná za přítomnosti studujícího i školitele či školitelky a v odůvodněných případech navrhne ukončení studia pro nesplnění požadavků. 9. Ukončení studia­­Oponenti či oponentky jsou minimálně dva či dvě a nejsou v zaměstnaneckém poměru vůči univerzitě. Alespoň jeden z oponentů musí být ze zahraniční instituce (vyjma Slovenska). Pokud nejsou oponenti či oponentky disertační práce současně i členy a členkami komise pro obhajobu disertační práce, účastní se neveřejné části jednání pouze s poradním hlasem. Po předchozí dohodě a vyžadují-li to vnější okolnosti, se mohou oponenti či oponentky účastnit obhajoby disertační práce prostřednictvím videokonference. Školitel či školitelka na vyzvání koordinátorky či koordinátora pro doktorské studium předkládá své stanovisko k disertační práci, s nímž má studující právo se seznámit nejméně 7 pracovních dní před obhajobou. Přihlášku k obhajobě v jarním semestru musí studující podat nejpozději do 31. března a v podzimním semestru nejpozději do 15. října, aby bylo garantováno absolvování obhajoby v daném semestru. V případě pozdějšího podání přihlášky rozhoduje o možném vykonání zkoušky v rámci daného semestru oborová rada. Konkrétní termín obhajoby navrhuje oborová rada a stanoví příslušný proděkan či proděkanka. Společně s disertační prací odevzdává doktorand či doktorandka také odborný životopis, seznam uveřejněných a k uveřejnění přijatých prací a souhrnný přehled publikační činnosti a vědecko-výzkumných aktivit. Průběh obhajoby V úvodní části studující krátce představí cíle své práce, metody řešení a hlavní výsledky a přínosy. Následuje představení oponentských posudků, jejich závěrů a otázek k bližšímu vysvětlení v rámci obhajoby. Studující nejprve reaguje na posudky a dotazy oponentů, obhajoba disertační práce následně pokračuje rozpravou všech účastníků. Komise pokládá otázky také v širším kontextu daného oboru studia a výzkumu a testuje teoretické a metodologické znalosti studujících. O výsledku obhajoby jedná komise na neveřejném zasedání. V tajném hlasování rozhodne, zda studující prospěl či neprospěl. O průběhu, hlasování a hodnocení obhajoby disertační práce pořizuje tajemník či tajemnice komise písemný zápis, který předseda či předsedkyně, členové a členky stvrdí svými podpisy. Další informace k obhajobě disertační práce jsou pro školící osoby dostupné v informacích k doktorskému studiu na Portálu pro zaměstnance. 14 phd@econ.muni.cz Komplexní administrativní podporu školitelům a školitelkám poskytuje Oddělení výzkumu a projektů, konkrétně pak koordinátor/ka pro doktorské studium. Školitelé a školitelky ECON MUNI mají možnost využívat široké škály všech fakultních a univerzitních služeb. IT služby Všem zaměstnaným na MU je automaticky zřízen přístup k MS Office 365. Fakulta nabízí různé programy ke studijnímu či pracovnímu využití. Pro ukládání dat můžete využít různá úložiště, stejně tak pro jejich zálohování a archivaci. Centrum jazykového vzdělávání (CJV) Potřebujete posílit jazykové znalosti, pomoci při korekci překladu odborného článku nebo pře‑ kladu grantové žádosti do cizího jazyka? Pak je tu pro Vás Centrum jazykového vzdělávání. Centrum rozvoje pedagogických kompetencí (CERPEK) Nejste si jisti svými pedagogickými kompetencemi a  chtěli byste je posílit a  dále rozvíjet? Pak využijte služeb CERPEK MU. K dispozici je Vám propracovaný koncept mentoringu. Centrum pro transfer technologií (CTT) S  přenosem výsledků výzkumu do praxe (software, metodiky, výsledky aplikovaného výzkumu) pomáhá Centrum pro transfer technologií MU. CTT poskytuje také poradenství v problematice duševního vlastnictví a zajištění jeho ochrany. Centrum zahraniční spolupráce (CZS) Centrum zahraniční spolupráce Masarykovy univerzity poskytuje metodickou podporu a  záro‑ veň koordinuje aktivity MUNI v  oblasti zahraniční spolupráce. CZS administruje mezinárodní výměnné pobyty studentů, učitelů, výzkumníků i ostatních pracovníků a udržuje bilaterální vztahy se zahraničními univerzitami. Diskriminace a specifické nároky Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky Teiresiás Studentům a studentkám se specifickými nároky je k dispozici univerzitní Středisko Teiresiás. Poradenské centrum / psychologická podpora Pro studenta a studentky MU je zdarma k dispozici služba psychologického poradenství formou osobních nebo online konzultací. Je určena pro studentky a studentky v nesnadné životní situaci, která jim komplikuje studium. 10. Podpora­­­ ECON MUNI podporuje řada partnerských společností zejména z finančnictví, bankovnictví a personálního řízení. Partneři si vybírají možnosti zapojení do fakultních aktivit nebo spolupráci na výzkumných tématech. Podrobné informace naleznete na https://www.econ.muni.cz/spoluprace/spoluprace-s-partnery­­ Rektorát Masarykovy univerzity Žerotínovo nám. 617/9, 601 77 Brno, tel.: +420 549 491 011 Sídlo Ekonomicko‑správní fakulty MU Lipová 41a, 602 00 Brno‑Pisárky, GPS: 49.1935806N, 16.5774303E Děkan: prof. Mgr. Jiří Špalek, Ph.D. Proděkan pro výzkum a doktorské studium: doc. Ing. Rostislav Staněk, Ph.D. Oddělení výzkumu a projektů, koordinátorka pro doktorské studium: tel.: + 420 549 496 693, e‑mail: phd@econ.muni.cz Webové stránky: www.econ.muni.cz, portal.muni.cz Partneři Econ MUni KONTAKTNÍ INFORMACE portal.muni.cz MUNI ECON Autor: Lucie Přikrylová Vydáno v listopadu 2024 ROZVOJ LIDSKÝCH ZDROJŮ A DALŠÍCH STRATEGICKÝCH OBLASTÍ PRO PODPORU VÝZKUMU NA MU (HR4MUII) CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_054/0014703