Cenové války autobusových dopravců Dálková autobusová doprava v EU prochází procesem dlouhodobé liberalizace. Ta je provázena vstupem nových dopravců na dříve chráněné trhy. Tyto vstupy vedou často k cenovým válkám mezi stávajícím a novým dopravcem. Cílem práce je vyhodnocení dopadů těchto válek na celkovou tržní efektivitu. Liberalizace letecké dopravy v EU 2000–2019 Letecká doprava v EU prošla v posledních dvaceti letech výrazným procesem liberalizace. Jejím průvodním znakem bylo odstraňování bariér vstupu do odvětví a rostoucí význam nízkonákladových dopravců. Cílem práce je vyhodnotit dopady liberalizace na výkony leteckých dopravců. Komparace světových železničních reforem Železniční sektor ve vyspělých zemích prochází dlouhodobou strukturální změnou. Ta je často provázena poklesem výkonnosti a efektivity. Řada zemí proto přistoupila k nejrůznějším železničním reformám (vertikální separace, horizontální separace, zavedení konkurence, privatizace). Cílem práce je vyhodnocení těchto reforem ve vztahu k deklarovaným cílům reforem. Border effect in the passenger air traffic Advisor: Ing. Vilém Pařil, Ph.D. The aim of the thesis is the analysis of the border effect in European air transport. The border effect measures how trade or transport flows are diminished when they cross a national border. This topic has attracted a great deal of attention within trade, but it is still little studied within transport. Existing studies have estimated that the border effect diminished air passenger transport flows by a factor of five to six. However, their authors estimated it on the older data sets. There is a hypothesis that the border effect in Europe has become significantly lower. The reason for this expectation is the growing integration of the European economy and the development of low-cost carriers in Europe between 2000 and 2019. It is also possible that there are significant differences in border effects among different European countries.