Zápis ze zasedání společné programové rady Název studijních programů: Podniková ekonomika a management Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: bakalářský a navazující magisterský, prezenční a kombinovaný Jméno, příjmení a titul garanta: doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. Datum a místo zasedání programové rady: 17. 9. 2019, ESF MU Účast: Jméno Zařazení doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. Garant studijního programu a předseda společné programové rady doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. Garant studijního programu doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Radmila Štangová Zástupce studentů Ing. Irma Macháčová Zástupce zaměstnavatelů/absolventů Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Programový koordinátor studijní úspěšnosti Ing. Anida Krajina, Ph.D. Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D. Ing. Petr Smutný, Ph.D. doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. * Doplňte řádky podle potřeby 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. Komentář: Za hodnocené období v bakalářském a navazujícím magisterském programu, prezenčním i kombinovaném, k žádným podstatným změnám nedošlo. V bakalářském (prezenčním i kombinovaném) programu došlo k těmto nepodstatným změnám: změna garanta předmětů Základy práva, Finanční účetnictví 1 a 2 i Ekonomická geografie, zároveň došlo v kombinované formě ke změně (zvýšení) rozsahu výuky u předmětů Finanční účetnictví 1 a 2. V navazujícím magisterském programu došlo ke změně garanta (v prezenční i kombinované formě) u předmětu Inovační management, dále došlo ke změně (snížení) rozsahu výuky u předmětu Praxe (v denní formě) a došlo také ke změně rozsahu výuky u předmětu Projektový management (v kombinované formě). 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: V rámci cílů stanovených v plánu rozvoje bakalářského studijního programu lze konstatovat, že debata o změně bakalářského studijního programu je v rámci katedry uzavřena. Uzavřena je také rámcová dohoda o podobě bakalářského studia na úrovni fakulty, je vyřešen problém univerzitně a fakultně povinných předmětů a v současné době čekáme na impulz k dotažení konečné podoby programu. Postupně se daří získávat externí zdroje především z grantů (HORIZON 2020, TAČR), ale také smluvního výzkumu. Odborníci z praxe jsou do výuky zapojováni standardně, přičemž byla navázána (a postupně se rozšiřuje) spolupráce s podnikem ABB Group. Nabídku volitelných předmětů i možnost zahraničních výjezdů považujeme v současné době za dostatečnou s tím, že se změnou, resp. inovací programu by mělo dojít k dalšímu zvýšení nabídky povinně volitelných a volitelných předmětů. Zapojení studentů bakalářského studia do výzkumu se realizuje prostřednictvím psaní bakalářských prací. Zjišťování zájmu potřeb podniků ohledně znalostí a dovedností absolventů bakalářského studia se realizuje ad hoc, zejména prostřednictvím osobních kontaktů se zástupci podniků. K inovaci přijímacího řízení zatím nedošlo. V rámci cílů stanovených v plánu rozvoje navazujícího magisterského programu lze konstatovat, že s ohledem na novost vytvořeného programu, který nabíhá teď (podzim 2019) nelze ještě úspěšnost zvolené koncepce posuzovat. S ohledem na získávání externích zdrojů, odborníku z praxe, výjezdů, doktorského studia i habilitací je na tom tento program stejně, jako program bakalářský. V průběhu školního roku 2018-2019 došlo k zapojení vyššího počtu studentů navazujícího magisterského stupně do výzkumných projektů katedry – jednak v rámci projektu Horizon (ReCiPSS) a jednak v rámci projektů GAMU. V rámci doktorského studia v roce 2019 úspěšně ukončili studium tři studenti. V rámci habilitačního řízení byly v roce 2019 v oboru Podniková ekonomika a management habilitováni dva pracovníci (jeden z KPH). Oba dva se podílí na výuce jak v bakalářském, tak navazujícím magisterském stupni studia. 3. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. Komentář: Nejaktuálnější výzvou bakalářského studijního programu je dotažení jeho přeměny tak, aby ho bylo možno v nejbližší době akreditovat a aby se podle nového programu začalo co nejdříve vyučovat. Termín podzim 2020 začíná být v tomto směru (s ohledem na lhůty) ohrožen. Další výzvou programu je změna koncepce kombinované formy studia, která povede k obsahové odluce denní a kombinované formy, což přinese zvýšené nároky na kapacity katedry z důvodů tvorby nových předmětů. Tato změna bude zároveň klást další požadavky na vědecko-výzkumnou činnost pracovníků katedry. S ohledem na motivaci potenciálních uchazečů (zejména o bakalářské) studium byla diskutována změna formy přijímacího řízení. S ohledem na problematičnost TSP bylo doporučeno zařadit do TSP ekonomický blok, který by ověřil znalosti uchazečů ze základů středoškolské ekonomie a ekonomiky. V rámci navazujícího magisterského programu je největší výzvou probíhající souběh oboru a programu a koordinace výuky. Koncepční či strategické problémy jsme zatím nezaregistrovali, všechny problémy jsou provozního charakteru a jsou průběžně řešeny. Naskýtá se reálná možnost studentských výměn s prestižní University of East Anglia. Připravuje se bakalářský studijní program, který by tomuto navazujícímu programu předcházel. 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Nový program, resp. inovace bakalářského studijního programu Podniková ekonomika a management – denní studium Příprava nového (inovovaného) bakalářského studijního programu, který umožní výraznější profilaci absolventa programu Podniková ekonomika a management 2020-2021 Nový program bakalářského kombinovaného studia Podniková ekonomika a management Příprava nového bakalářského studijního programu pro kombinované studium s pracovním názvem Management obchodu 2021-2022 Zapojení studentů bakalářského programu do procesu rozvoje studijního programu Vytipování, oslovení a získání vhodného člena programové rady z řad studentů bakalářského studia Podniková ekonomika a management 2019-2020 Zapojení studentů bakalářského studia a zintenzivnění zapojení studentů navazujícího magisterského studia do výzkumných projektů katedry Vytvoření interního (katedrového) stipendijního programu pro stimulaci zájmu studentů bakalářského a navazujícího magisterského studia pro zapojení se do výzkumných projektů; oslovení a zapojení studentů do interních i externě financovaných výzkumných projektů 2019-2020 Inovace přijímacího řízení pro bakalářský studijní program – denní i kombinované studium Zahájení diskuse vedoucí k inovaci přijímacího řízení do programů v souladu se zájmy univerzity, fakulty i katedry 2020 Vytvoření platformy pro spolupráci s podnikovou praxí pro diskutování zacílení programů Podniková ekonomka a management (bakalářské studium, navazující magisterské studium) Průzkum zájmu podniků a agitace členů platformy z řad absolventů a partnerů fakulty 2020 Komentář: Příprava nového, resp. inovace stávajícího bakalářského programu Podniková ekonomika a management pro denní formu studia vychází z cíle dosáhnout výraznější profilace absolventa v souladu se zaměřením programu a se zúžením v současnosti značně širokého celofakultního základu. Vzhledem k požadavkům praxe dojde i k výraznějšímu oddělení obsahu denního studia a studia v kombinované formě. Zapojení studentů bakalářského studia (resp. zintenzivnění zapojení) může vést ke zvýšení zájmu o další studium – včetně doktorského studia. Bude potřebné do určité míry institucionalizovat interní výzkumné projekty a vytvořit podmínky pro toto zapojení. 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Byl diskutován rozdíl mezi podstatnými a nepodstatnými změny s ohledem na množství a charakter (zejména nepodstatných) změn. Přes pokles počtu studentů v obou programech výrazně narostl počet studentů v předmětech celofakultního základu v bakalářském stupni studia. S ohledem na výrazný propad počtů studentů a uchazečů o doktorské studium PEM byly diskutovány možnosti, jak počet uchazečů zvýšit. Zdá se, že vhodnou strategií je zapojení studentů magisterského studia do projektů katedry (ať už specifického výzkumu, projektů GAČR, TAČR či HORIZON 2020) prostřednictvím zpracovávání diplomových prací v kombinaci se speciálním volitelným předmětem, v rámci kterého by si studenti osahali vědeckou činnost a zároveň se nenucenou formou dozvěděli klíčové informace o průběhu a možnostech postgraduálního studia včetně možností uplatnění. Byla diskutována změna státní závěrečné zkoušky v rámci oboru, která byla schválena NAÚ a týká se studentů, kteří budou studium končit v letošním akademickém roce a v letech dalších (změna se netýká studentů, kteří státní závěrečnou zkoušku opakují). Státní závěrečná zkouška bude probíhat stejně, jako u programu, tzn. obhajoba práce a rozprava.