Zápis ze zasedání společné programové rady Název studijních programů: Podniková ekonomika a management (Bc. a nav. Mgr. studium) Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: bakalářský a navazující magisterský, prezenční a kombinovaný Jméno, příjmení a titul garanta: doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. Datum a místo zasedání programové rady: 19. 3. 2021, ESF MU Účast: Jméno Zařazení doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. Garant studijního programu a předseda společné programové rady doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. Garant studijního programu Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Anna Skoupá Zástupce studentů Světlana Štangová Zástupce studentů Ing. Irma Macháčová Zástupce zaměstnavatelů/absolventů Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Programový koordinátor studijní úspěšnosti Ing. Petr Smutný, Ph.D. doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. Petra Hladky * Doplňte řádky podle potřeby 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. Komentář: Za hodnocené období v bakalářském a navazujícím magisterském programu, prezenčním i kombinovaném, k žádným podstatným změnám nedošlo. V bakalářském (prezenčním i kombinovaném) programu došlo k těmto nepodstatným změnám: Předmět Marketing (denní i kombinované studium) – přesun předmětu do druhého ročníku studia (jaro, 4. semestr), místo předmětu Politiky, instituce a právo EU, který bude zařazen do třetího ročníku (jaro, 6. semestr). Předmět Management 1 (denní i kombinované studium) – změnit název na Management a přesunout ho do druhého ročníku (podzim, 3. Semestr), místo předmětu Veřejná ekonomie, který bude zařazen do třetího ročníku (podzim, 5. semestr). Předmět Základy filozofie (denní i kombinované studium) – změna garanta předmětu - vzhledem k rozsahu výuky, kterou zastává v obou předmětech Dr. Ondráček, by bylo vhodné, aby byl také garantem (v denním i kombinovaném studiu). Předmět Teze bakalářské práce (denní i kombinované studium) - změna garanta předmětu – vzhledem k tomu, že se v předmětu koncipují zadání závěrečné práce, které posuzuje garantka programu doc. Klapalová, bylo by vhodné, aby tento předmět také garantovala. Předmět Bakalářský seminář 1 (denní i kombinované studium) - změna garanta předmětu – vzhledem k tomu, že se v předmětu probírají pravidla pro psaní závěrečných prací, za které odpovídá vedoucí katedry a zároveň Dr. Procházka (jako vedoucí KPH) v předmětu vyučuje, bylo by vhodné, aby tento předmět také garantoval. Předmět Bakalářský seminář 2 (denní i kombinované studium) - změna garanta předmětu – vzhledem k tomu, že bakalářský program garantuje doc. Klapalová, bylo by vhodné, aby tento předmět také garantovala. S ohledem na přípravu nového bakalářského studia v denní formě došlo k dílčím úpravám stávajícího programu. Nově byly do tohoto programu mezi povinně volitelné předměty zařazeny následující předměty původně z navazujícího magisterského programu: Interkulturální komunikace, Provozní management, Logistika a Supplay Chain Management. V navazujícím magisterském programu došlo k celé řadě nepodstatných změn způsobených laděním inovací studijního programu spojených s náběhem výuky inovovaného programu a prvními zkušenostmi z výuky. Došlo tedy k těmto nepodstatným změnám: Předmět Manažerské a obchodní dovednosti – zařazení nového předmětu do povinně volitelných předmětů (v denním studiu), předmět je připraven garantovat a vyučovat Dr. Ingršt, který vyjednal spolupráci se zahraničními univerzitami. Předmět bude mít rozsah 0/2 a 4 kredity, výuka bude probíhat blokově v rámci semestru. Předmět bude zařazen do 3. Semestru na podzim. Předmět Projekt systému řízení podniku (denní i kombinované studium) – zrušení předmětu. Na základě dosavadních zkušeností bude tento předmět zrušen a nahrazen několika jinými předměty, ať již nově vzniklými nebo přeřazenými z volitelných předmětů. Nejedná se o předmět typu P ani Z. Předmět Podniková informatika pro manažery (denní studium) - změna dotace přímé výuky z 4/0 na 3/0. Předmět fakticky spočívá ve sdílených přednáškách s předmětem programu POIN (PINF – zde studenti mají ještě navíc semináře). Předmět Organizational behavior (denní i kombinované studium) - díky odchodu doc. Borna je nutné změnit garanta předmětu na Dr. Ondráčka. Zároveň se snižuje dotace přímé výuky z 2/2 na 1/1 a počet kreditů z 6 na 4. V kombinovaném studiu se adekvátně sníží počet hodin přímé výuky z 12 na 8. Předmět Management organizací (denní i kombinované studium) – byla snížena výuková zátěž na 0/1 (tj. 2 hodiny jednou za 14 dní), změněno ukončení předmětu na zápočet a redukován počet kreditů na 2. Předmět Digital marketing and social media analysis (denní i kombinované studium) – snížení dotace přímé výuky z 2/3 na 2/2 a počet kreditů ze 7 na 6. S ohledem na velký zájem studentů o volně volitelné předměty programu a značnou naplněnost stávajících povinně volitelných předmětů, bylo rozhodnuto a zařazení následujících volně volitelných předmětů mezi předměty povinně volitelné: Marketingová komunikace, Digital marketing and social media analysis, Manažerské poradenství. S ohledem na možnost souběhu povinně volitelných předmětů v bakalářském studiu a zároveň volitelných předmětů v navazujícím magisterském studiu, zůstávají v navazujícím magisterském programu (v denním i kombinovaném studiu) následující volitelné předměty s kódem bakalářského studia: Interkulturální komunikace, Provozní management, Logistika a Supplay Chain Management. S ohledem na platné fakultní směrnice, týkající se kombinovaného studia bylo nutno upravit (zvýšit) počet hodin přímé výuky (s ohledem na počet kreditů), a to formou dorozvrhování, následujících předmětů v kombinovaném studiu: Řízení lidských zdrojů – z 12 hodin na 16 hodin, tzn. že budou odučeny nebo dorozvrhovány minimálně 4 h. Finanční management – z 8 hodin na 10 hodin, tzn. že budou odučeny nebo dorozvrhovány minimálně 2 h. Inovační management – z 8 hodin na 10 hodin, tzn. že budou odučeny nebo dorozvrhovány minimálně 2 h. Manažerská psychologie – z 6 hodin na 8 hodin, tzn. že budou odučeny nebo dorozvrhovány minimálně 2 h. Optimalizační metody v ekonomii – z 12 hodin na 16 hodin, tzn. že budou odučeny nebo dorozvrhovány minimálně 4 h. Předmět Interkulturální komunikace (kombinované studium) – zrušení předmětu. Navrhujeme tento předmět zrušit, protože stejný předmět je v prezenčním studiu přesunut do bakalářského programu a nabídka volitelných předmětů v kombinovaném studiu je dostatečně široká. 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: Cíl spočívající v přípravě inovovaného bakalářského studijního programu umožňujícího výraznější profilaci absolventa programu Podniková ekonomika a management se zatím nedaří naplnit, protože nebyla dokončena fakultní diskuse o podobě bakalářských programů a případného fakultního základu. Společná programová rada se domnívá, že dosavadní bakalářský studijní program PEM nenaplňuje v současné podobě profil absolventa podnikové ekonomiky a managementu srovnatelně s obdobnými programy vyučovanými na jiných českých VŠ. Společná programová rada považuje za důležité co nejdříve uzavřít fakultní diskusi o nové podobě bakalářského studia a směřovat k takové inovaci bakalářského studijního programu, která zvýší podíl předmětů umožňujících studentům profilujícím se v oblasti podnikové ekonomiky a managementu získat znalosti a dovednosti relevantní pro jejich budoucí praxi. Postupně se daří získávat externí zdroje především z grantů (HORIZON 2020, TAČR), ale také smluvního výzkumu. Odborníci z praxe jsou do výuky zapojováni standardně, přičemž byla navázána (a postupně se rozšiřuje) spolupráce s podnikem ABB Group, a to i v rámci kolaborativního doktorátu, jehož akreditace byla na fakultě dotažena do konce. V současné době má tento program prvního studenta. Nabídku volitelných předmětů i možnost zahraničních výjezdů považujeme v současné době za dostatečnou s tím, že s postupným nabíháním inovovaného programu dochází k postupnému zvyšování nabídky povinně volitelných předmětů na úkor předmětů volitelných. Zapojení studentů bakalářského studia do výzkumu se realizuje především prostřednictvím psaní bakalářských prací. Zjišťování zájmu potřeb podniků ohledně znalostí a dovedností absolventů bakalářského studia se realizuje ad hoc, zejména prostřednictvím osobních kontaktů se zástupci podniků. K inovaci přijímacího řízení zatím nedošlo. V rámci cílů stanovených v plánu rozvoje navazujícího magisterského programu lze konstatovat, že s ohledem na novost vytvořeného programu, který probíhá v současné době druhým rokem nelze ještě úspěšnost zvolené koncepce posuzovat. S ohledem na zájem studentů o tento program i jednotlivé předměty jsme přistoupili k přeskupení volitelných předmětů a k přesunu vybraných předmětů do předmětů povinně volitelných. S ohledem na získávání externích zdrojů, odborníku z praxe, výjezdů, doktorského studia i habilitací je na tom tento program stejně, jako program bakalářský. V průběhu školního roku 2020-2021 došlo k zapojení cca stejného počtu studentů navazujícího magisterského stupně do výzkumných projektů katedry jako v minulém roce – jednak v rámci projektu Horizon (ReCiPSS) a jednak v rámci projektů GAMU. V rámci doktorského studia v roce 2021 úspěšně ukončil studium jeden student. 3. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. Komentář: Nejaktuálnější výzvou bakalářského studijního programu je zahájení a realizace jeho inovací tak, aby se program v nové podobě začal co nejdříve vyučovat. Programová rada považuje za podstatné, aby se studenti v inovovaném programu seznamovali dříve s klíčovými tématy podnikové ekonomiky a managementu, aby se o něco rozšířila nabídka oborově specifických předmětů a aby větší část předmětů společného základu studentům přinášela znalosti a dovednosti uplatnitelné v budoucí praxi. Programová rada si je zároveň vědoma důležitosti rozhledu studentů napříč ekonomickými obory, důležitosti předmětů společných pro všechny ekonomické obory (např. jazyky, matematika, statistika, metodologie, právo) a mezioborové spolupráce napříč fakultou. Programová rada vyzvala vedoucího katedry podnikového hospodářství, aby vedl a urychloval jednání o charakteru prezenčních bakalářských programů na ESF MU. Podařilo se nastartovat odluku denní a kombinované formy bakalářského studia. Byl vytvořen samostatný profesní program Podnikový management (garant doc. Částek), který byl akreditován a otevřen pro studenty. Stávající kombinovaný bakalářský studijní program již nepřijímá studenty a po dostudování posledních studentů bude zrušen. S ohledem na motivaci potenciálních uchazečů (zejména o bakalářské) studium je průběžně diskutována změna formy přijímacího řízení. Také s ohledem na pandemii koronaviru nebyly zatím žádné změny v přijímacím řízení realizovány a diskuse na toto téma pokračují. V rámci navazujícího magisterského programu se úspěšně podařilo dokončit souběh oboru a programu a v současné době je v oboru pouze několik posledních studentů. Po jejich ukončení studia bude obor zrušen. Nový program studia probíhá vcelku úspěšně, přičemž pružně reagujeme na případné potíže a změny, které usazováním nového programu vznikají. Koncepční či strategické problémy jsme zatím nezaregistrovali, všechny problémy jsou provozního charakteru a jsou průběžně řešeny. 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Nový program, resp. inovace bakalářského studijního programu Podniková ekonomika a management – denní studium Příprava nového (inovovaného) bakalářského studijního programu, který umožní výraznější profilaci absolventa programu Podniková ekonomika a management na základě (a v souladu) se strategií ESF. 2021 Nový program bakalářského kombinovaného studia Podnikový management Příprava nového bakalářského studijního programu pro kombinované studium byla úspěšně završena, program je v současné době akreditován a otevřen pro studenty 2021 Zapojení studentů bakalářského studia a zintenzivnění zapojení studentů navazujícího magisterského studia do výzkumných projektů katedry Využití interního (univerzitního) stipendijního programu GAMU pro stimulaci zájmu studentů bakalářského a navazujícího magisterského studia pro zapojení se do výzkumných projektů; oslovení a zapojení studentů do interních i externě financovaných výzkumných projektů 2021-2022 Inovace přijímacího řízení pro bakalářský studijní program – denní i kombinované studium Pokračování diskuse vedoucí k inovaci přijímacího řízení do programů v souladu se zájmy univerzity, fakulty i katedry. Diskuse pokračuje. 2021 Vytvoření platformy pro spolupráci s podnikovou praxí pro diskutování zacílení programů Podniková ekonomka a management (bakalářské studium, navazující magisterské studium) Průzkum zájmu podniků a agitace členů platformy z řad absolventů a partnerů fakulty. V důsledku pandemie Covid 19 se realizace spolupráce posunuje. 2021 Komentář: Příprava nového, resp. inovace stávajícího bakalářského programu Podniková ekonomika a management pro denní formu studia by měla vycházet z cíle dosáhnout výraznější profilace absolventa v souladu se zaměřením programu a se zúžením v současnosti značně širokého celofakultního základu. Koncepce programu bude vycházet z přijaté strategie ESF. Vzhledem k požadavkům praxe dochází i k výraznějšímu oddělení obsahu denního studia a studia v kombinované formě. Zapojení studentů bakalářského studia (resp. zintenzivnění zapojení) může vést ke zvýšení zájmu o další studium – včetně doktorského studia. Bude potřebné do určité míry institucionalizovat interní výzkumné projekty a vytvořit podmínky pro toto zapojení v souvislosti s vytvořením univerzitní interní grantové agentury (GAMU). 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Zhodnocení on-line studia za program PEM v podzimním semestru 2020 V předmětové anketě nebyly nezaregistrovány žádné negativní hodnocení přímo spojená s on-line výukou, takže se domníváme, že on-line výuka proběhla velmi dobře (v denní i kombi formě) jak po technické, tak i po obsahové stránce. V obou formách byly zaregistrovány určité negativní připomínky spojené s on-line výukou směřované zejména do organizace předmětů a stability podmínek a včasné sdělování informací. Jiné výtky nebo problémy spojené s předměty, které snižovali hodnocení předmětů, s on-line výukou nesouvisely. Z výtek převládala organizace studia předmětu, jeho ukončení, způsob výuky místy i obsah. Na druhou stranu byl zdůrazňován přístup vyučujících (zejména vstřícnost), jejich erudice a odbornost, způsob výuky a obsah. Často byly stejné věci vytýkány a zároveň chváleny v jednom předmětu a místy i u stejného vyučujícího. Mezi problematické aspekty výuky/hodnocení studentů on-line, které byly během mimořádných opatření řešeny, patřili především (místy) časové prodlevy (reakce) na podněty studentů. Místy krátkodobé výpadky sítě, ev. další technické problémy s tím spojené. Nejednalo se však o nic zásadního, co by zapříčinilo neúspěch nebo negativní hodnocení absolvovaného předmětu. Určitý problém představovala nepropojenost ISu a MS Teams (což už je naštěstí odstraněno). Problémem byla také pasivita některých studentů při on-line výuce seminářů, neboť je obtížnější aktivizovat studenty. Pro odbourání pasivity studentů doporučujeme mít zapnutou kameru na přednáškách a zvážit povinnost zapnout kamery na cvičeních (v souladu s vnitrouniverzitním předpisem, viz zde: https://is.muni.cz/auth/do/mu/newsletter/2021-03.html). Z našeho pohledu přinesla naopak realizace výuky/hodnocení studentů on-line určité benefity, které považujeme za vhodné udržet/ponechat do budoucna. Jednalo se především o úsporu času k cestování, časová a prostorová flexibilita, sdílení souborů a souběžná práce na nich (a obecně práce studentů na PC), uvědomění, že pro některé výstupy z učení je kontaktní výuka nenahraditelná, ujasnění toho, co lze studentům nadále poskytovat online i při kontaktní výuce a naopak, na co je nutné dávat větší důraz při kontaktní výuce, naučit se pracovat na dálku a s počítačem, odpadání důvodů pro kapacitní omezení místností, tvorbu záznamu výuky - ne vždy student může přijít na přednášku, takto o to nepřijde a může si záznam pustit kde chce, kdy chce. Je tu možnost natočit videa ve stylu "coursera" (poloprofi natočené se scénářem a sestříhané), která podle mě mají výhody pro studenty. Ti budou moci sledovat videa/přednášky po kouscích kdy jim to vyhovuje. Bude pro ně tedy jednodušší organizace rozvrhu. Pro učitele pak více času v budoucnu na servis studentům. Větší účast kombinovaných studentů na výuce, větší účast prezenčních studentů na přednáškách. Určitý problém přineslo také testování on-line kdy na vyplnění testu bylo obecně málo času (z důvodu zamezení opisování). Jako řešení se nabízí zvážit jinou variantu zkoušky (osobní on-line nebo otevřené otázky v rámci on-line písemné zkoušky). Dalším problémem se ukázalo dodržování rozvrhovaného času (zejména přednášek), který neumožňuje studentům odpočinek mezi výukou jednotlivých předmětů. Problémem je také dodržování jednotných podmínek předmětu (zejména u velkých předmětů). Z našeho pohledu nepředstavovala realizace výuky on-line v době mimořádných opatření riziko naplnění stanoveného profilu absolventa. Jsme schopni on-line výuku realizovat tak, aby studenti získali všechny potřebné znalosti a dovednosti, včetně rétorických, prezentačních a praktických. Celkové zázemí pro on-line výuku/hodnocení studentů na fakultě v podzimním semestru (technická/organizační podpora a zázemí) považujeme za výborné, včetně podpory vedení a techniků (IS, e apod.). V případě, kdy je přednáška pouštěna ze záznamu chceme, aby byl vyučující aktivní a efektivně využil rozvrhovaný čas, tzn. např. se zaměřil na vysvětlení obtížných míst nebo se soustředil na rozšíření či prohloubení probíraných témat.