Plán rozvoje studijního programu Identifikace hodnoceného studijního programu Název Podniková ekonomika a management Typ B: Bakalářský Profil Akademický Forma Prezenční a kombinovaná Jazyk Český jazyk Fakulta ECON: Ekonomicko-správní fakulta Informace o hodnoticí schůzce Datum a místo konání hodnoticí schůzky: 24. 4. 2023 ve 12:00, schůzka se uskutečnila hybridně (prezenčně a MS Teams) Jméno a příjmení účastníků* Zařazení doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. Garantka studijního programu Ing. Petr Valouch, Ph.D. Zástupce vedení fakulty doc. PaedDr. Emanuel Hurych, Ph.D. Člen RVH Ing. Monika Jandová, Ph.D. Proděkanka pro internacionalizaci doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. Garant studijních programů N-PEM, N-PEMA doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. Garant studijního programu Podnikový management Ing. Radim Linka Hodnotitel – zástupce absolventů/zaměstnavatelů Dr Saqib Shamim Hodnotitel (přítomen on-line) – akademický pracovník působící v daném nebo příbuzném oboru Bc. Jana Gregarová Hodnotitelka – zástupkyně studentů (B-PEM, N-PEM) Tuan Vu Dao Host (hodnotitel – zástupce studentů – studijního programu N-PEMA) * Doplňte řádky podle potřeby Plán rozvoje studijního programu Na základě výstupů sebehodnotící zprávy a hodnoticí schůzky byly identifikovány a formulovány následující cíle pro další rozvoj hodnoceného studijního programu (uveďte cíl rozvoje studijního programu, navrhovaná opatření a předpokládaný termín implementace opatření): Shrnující komentář: Hodnoticí schůzka byla svolána garanty studijních programů B-PEM Podniková ekonomika a management, doc. A. Klapalovou, a NPEM a N-PEMA, doc. P. Suchánkem, v rámci velkého vnitřního hodnocení těchto studijních programů v souladu s čl. 14 odst. 8–9 předpisu Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programů MU. Schůzku zahájili garanti studijních programů přivítáním a představením všech účastníků hodnoticí schůzky. Poté předali slovo P. Valouchovi, který vysvětlil účel hodnoticí schůzky v rámci zajišťování kvality na MU. Následně se slova ujala A. Klapalová a požádala hodnotitele studijních programů (S. Shamima, R. Linku, J. Gregarovou a T. Vu Dao), aby tyto studijní programy zhodnotili a přednesli svůj pohled, náměty a připomínky k dalšímu rozvoji studijních programů tak, jak byly zpracovány v jejich hodnoticích posudcích. Jednotlivé body budou podrobně zpracovány v Plánu rozvoje studijního programu, který tvoří výstup velkého vnitřního hodnocení. Návrh Plánu rozvoje studijního programu byl garanty pro hodnocené studijní programy zpracován na základě podnětů vyplývajících z hodnoticích posudků již před hodnoticí schůzkou a účastníkům schůzky byl rozdán k vyjádření, revizi a k připomínkování uvedených bodů. Doc. Klapalová a doc. Suchánek poděkovali všem hodnotitelům za jejich podněty a vyzvali účastníky schůzky k diskusi. Vedle diskuse o podnětech a připomínkách hodnotitelů bylo vzneseno několik dalších dotazů či připomínek. Diskutovány byly možné změny jednotlivých předmětů vyučovaných v rámci těchto tří studijních programů a zařazení nového předmětu do studijních plánů. P. Valouch reflektoval nutnost revize výukových metod v souvislosti s prudkým rozvojem umělé inteligence (AI) v podobě ChatGPT a její všeobecné dostupnosti a technické možnosti nahrávání přednášek. T. Vu Dao zmínil důležitost prezenční výuky pro zahraniční studenty v souvislosti s pravidly přidělování víz. R. Linka navázal na téma nahrávání přednášek a na důležitost prezenční výuky. P. Valouch vznesl otázku týkající se jednoho bodu návrhu Plánu rozvoje – motivovat studenty, aby vycestovali na zahraniční studijní pobyt – tento bod se mu jeví jako velmi obecně formulovaný, proto se garantů dotázal, jak toho chtějí konkrétně dosáhnout. Na to navázal R. Linka konstatováním, že by stálo za zvážení vybrat univerzity s podobným kurikulem, aby se maximalizoval počet předmětů, které se dají uznat po návratu ze stáže, studenti by pak nemuseli např. prodlužovat studium. T. Vu Dao upozornil na vyšší finanční náklady spojené se studiem v zahraničí. J. Gregarová navrhla zvýšit nabídku kurzů vyučovaných v jiném než anglickém jazyce (němčina, francouzština, španělština). Dále byla diskutována tematika bakalářské závěrečné práce: J. Gregarová poukázala na vyšší studijní zátěž studentů v souvislosti s množstvím souběžných písemných prací či projektů odevzdávaných v semestru, kdy se zpracovává bakalářská práce. T. Vu Dao upozornil, že bakalářská práce je pro mnoho zahraničních studentů velmi těžká, protože se s tímto konceptem na svých domovských univerzitách vůbec nesetkali. P. Valouch a A. Klapalová tematizovali hrozbu AI pro tvorbu originálních závěrečných prací. Po ukončení diskuse zdůraznil P. Valouch důležitost Plánu rozvoje a témat, která v něm budou tematizována, a poděkoval všem účastníkům schůzky za podnětnou diskusi. A. Klapalová a P. Suchánek na závěr poděkovali účastníkům za účast na této hodnoticí schůzce, za podnětnou diskusi a za zpracování posudků. Doporučení hodnotitelů koresponduje s většinou cílů tak, jak je nastavila garantka programu. V tomto směru byly některé cíle doplněny a byly navrženy také nové cíle tak, aby všechny záměry a připomínky k hodnocenému programu byly kompletně pokryty. Stěžejním úkolem pro nejbližší budoucnost je reakreditace, resp. prodloužení akreditace tohoto studijního programu, přičemž uvedené připomínky a doporučení, které byli promítnuty do níže uvedených cílů, umožní, aby tento program byl inovován a sestaven v souladu s aktuálními trendy, potřebami a požadavky akademické obce i praxe v oblasti podnikové ekonomiky a managementu. Mezi průběžné cíle, kterým bude v následujícím období věnována pozornost, patří aktualizace a zkvalitňování studijních materiálů v souvislosti s vývojem poznání a na základě osvojování si nových metod a technik výuky a pokračovat v započaté diskusi ohledně preference ústních zkoušek místo testové podoby v předmětech vyučovaných programovou katedrou a postupné zavádění této podoby ověřování získaných znalostí. Vyučující studijního programu budou také upozorňování na nutnost úžeji propojovat obsah seminářů s obsahem přednášek v případě takto konstruovaných předmětů, zejména pokud se takový požadavek objeví v hodnocení předmětů. Cíl rozvoje studijního programu* Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření, rok nebo cyklus Implementace nového celofakultního základu do studijního programu Zapracování změn do podkladů k žádosti o prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program 9/2024 Program upravit tak, aby zásadní a základní poznatky studenti získali již v prvním ročníku studia Vyjednávání na úrovni managementu fakulty Zapracování změn do podkladů k žádosti o prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program 2023, resp. 2024 Rozšířit nabídku, resp. upravit stávající obsah odborných předmětů z oblasti podnikové ekonomiky a managementu s ohledem na nové výzvy průmyslu a společnosti (např. digitalizace a udržitelnost) Diskuse na katedrové a fakultní úrovni, na základě jejího výsledku započetí přípravy předmětů a jejich následná implementace do studijního plánu 2023 a dále Do nabídky povinně volitelných předmětů zařadit více předmětů souvisejících se zaměřením programu a umožnit tak studentům žádoucí specializaci Diskuse na katedrové úrovni a příprava předmětů, na základě jejího výsledku započetí přípravy předmětů a jejich následná implementace do studijního plánu Zapracování změn do podkladů k žádosti o prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program 2023 a dále Výuku předmětů obohatit o příklady z praxe, resp. více propojit teoretické poznatky s reálnými situacemi podnikového života Diskuse na katedrové úrovni s garanty a vyučujícími předmětů 2023 a dále Zvyšovat počet předmětů vyučovaných v anglickém jazyce Diskuse na katedrové úrovni s garanty a vyučujícími předmětů. 2023 a dále Příprava předmětů v jazyce anglickém Zvyšovat podíl moderních metod výuky s vyšší aktivizací studentů Sdílení znalostí a zkušeností mezi kolegy, prezentování možností na katedrových setkáních a školení. Získávání poznatků o metodách v rámci zahraničních stáží, prostřednictvím diskuse s kolegy z jiných pracovišť na národní i mezinárodní úrovni. Implementovat poznatky do předmětů vyučovaných na katedře 2023 a dále Pokračovat v průzkumech mezi zaměstnavateli (podniky) a studenty (absolventy) programu S využitím dotazníkových šetření zjišťovat u dvou skupin respondentů (podniků a absolventů) správnost směřování studijních programů, resp. správnost koncepce programů a předmětů z hlediska potřebných a získaných kompetencí 2023 a dále Více zapojovat do výuky odborníky z praxe i zahraniční odborníky – přednášky, workshopy na seminářích, řešení praktických problémů v seminárních či závěrečných pracích, uspořádání soutěží, exkurze do podniků Diskuse na katedrové úrovni ohledně možností vytvoření a zprovoznění platformy spolupracujících podniků z řad partnerů fakulty (včetně zahraničních univerzit), členů TopSecu a případně i Klubu investorů, JIC, RHK atd., v rámci které by bylo možné sdílet potřeby a možnosti praxe a potřeby a možnosti studentů v podobě vzájemné spolupráce 2023 a dále Zvýšit účast studentů na stážích včetně stáží zahraničních Motivovat studenty k účasti na stážích v podnicích (ideálně těch, se kterými již existuje spolupráce) i zahraničních stážích (na spolupracujících univerzitách v rámci programu ERASMUS) 2023 a dále * Doplňte řádky podle potřeby Zpracovala: Alena Klapalová Datum: 30. 8. 2023