Plán rozvoje studijního programu Identifikace hodnoceného studijního programu Název B-FIPR Finance a právo Typ B: Bakalářský Profil Akademický Forma Prezenční Jazyk Český jazyk Fakulta ECON: Ekonomicko-správní fakulta Informace o hodnoticí schůzce Datum a místo konání hodnoticí schůzky: 28. 6. 2023, 13:00, schůzka se uskutečnila hybridně: Ekonomicko-správní fakulta MU, Akademický klub a via MS Teams Jméno a příjmení účastníků* Zařazení doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. garant studijních programů B-FIPR, N-FIPR, předseda společné programové rady, vedoucí Katedry veřejné ekonomie Ing. Marie Hladká, Ph.D. proděkanka pro prezenční studium Mgr. Josef Menšík, Ph.D. člen RVH Oleg Deev, Ph.D. člen společné programové rady, vedoucí Katedry financí doc. JUDr. Ing. Michal Radvan, Ph.D. proděkan pro zahraniční a vnější vztahy PrF MU, člen společné programové rady Mgr. Ing. Filip Hampl, Ph.D. člen společné programové rady, studijní poradce prof. Franck Moraux hodnotitel – akademický pracovník působící v daném nebo příbuzném oboru Ing. Lenka Borkovcová hodnotitel – zástupkyně absolventů/zaměstnavatelů Bc. Andrej Bučko hodnotitel – zástupce studentů Mgr. et Mgr. Tereza Kunešová koordinátorka pro kvalitu * Doplňte řádky podle potřeby Plán rozvoje studijního programu Na základě výstupů sebehodnoticí zprávy a hodnoticí schůzky byly identifikovány a formulovány následující cíle pro další rozvoj hodnoceného studijního programu (uveďte cíl rozvoje studijního programu, navrhovaná opatření a předpokládaný termín implementace opatření): Shrnující komentář: Hodnoticí schůzka byla svolána garantem studijních programů B-FIPR Finance a právo a N FIPR Finance a právo doc. R. Jahodou v rámci velkého vnitřního hodnocení těchto studijních programů v souladu s čl. 14 odst. 8–9 předpisu Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programů MU. Schůzku zahájil garant studijních programů doc. R. Jahoda přivítáním a představením všech účastníků této hodnoticí schůzky. Na úvod představil studijní programy, prezentoval v hlavních bodech informace obsažené v sebehodnoticích zprávách, jež byly podkladem pro tuto hodnoticí schůzku, a vysvětlil účel velkého vnitřního hodnocení. Poté požádal hodnotitele studijních programů (F. Morauxe, L. Borkovcovou a A. Bučka), aby zhodnotili oba studijní programy a přednesli svůj pohled, náměty a připomínky k dalšímu rozvoji studijních programů tak, jak byly zpracovány v jejich hodnoticích posudcích. Doc. R. Jahoda poskytl každému z hodnotitelů zpětnou vazbu na jejich hodnocení, zodpověděl dotazy, které byly v posudcích tematizovány. Následně prezentoval hodnocení zpracované doc. J. Šebem, který se hodnoticí schůzky nemohl zúčastnit, a reagoval na podněty, které byly v hodnocení tematizovány. Poté doc. R. Jahoda poděkoval všem hodnotitelům za jejich podněty a vyzval účastníky schůzky k diskusi. Vedle diskuse o podnětech a o připomínkách hodnotitelů položil dr. J. Menšík dotaz, jakým způsobem se kombinuje spojení oblastí práva a financí. Nad rámec témat byla diskutována otázka propagace studijních programů, internacionalizace, možností vytvoření mobilitního okna a spolupráce mezi fakultami podílejícími se na chodu hodnocených studijních programů. Po vyčerpání diskusních témat doc. R. Jahoda poděkoval všem účastníkům schůzky za účast, za podnětnou diskusi a hodnotitelům za zpracování posudků. Doc. R. Jahoda zopakoval, že návrhy, podněty a doporučení z dnešní schůzky budou zahrnuty do závěrečné zprávy – Plánu rozvoje studijního programu, který je výstupem z velkého vnitřního hodnocení a bude předložen na výročním zasedání Rady studijních programů ESF MU. V rámci hodnotící schůzky byly podrobněji diskutovány následující body: Dílčí přesuny předmětů mezi semestry (v rámci sudých a lichých semestrů, nikoliv mezi podzimním a jarním semestrem). Tyto změny by měly sledovat následující tři cíle: (1) rovnoměrnější rozložení studijní zátěže mezi semestry, (2) vytvoření tzv. „mobilitního okna“ (ideálně pro 5. a 6. semestr), během kterého může student vyjet na studijní pobyt do zahraničí, aniž by musel na MU řešit otázku, jak nahradit profilující předměty, či musel prodlužovat studium, (3) lépe zohlednit předmětové návaznosti. Diskuse nabídnout větší paletu PV předmětů na obou fakultách, která by studentům umožnila získat hlubší znalosti vybraných oblastí studia. V průběhu hodnoticí schůzky realizované v rámci velkého vnitřního hodnocení byla diskutována otázka opakujících se právních částí z oblasti veřejných financí, a naopak menší vhled do ekonomických aspektů problematiky. Protože tato oblast je spojující pro navazující předměty z daňové oblasti a oblasti financování územní samosprávy, garant zvolil jako vhodné řešení nahrazení předmětu „Veřejné finance a fiskální právo“ (PrF MU) předmětem „Veřejné finance 1“ (ESF MU). Nahrazení stávajícího předmětu „Financování územních samospráv“ (PrF MU) předmětem „Fiskální právo a územní samosprávy“. S ohledem na předchozí bod – včlenění ekonomických aspektů do výuky na ESF MU – dojde ke konsolidaci právního pohledu na fiskální právo a financování územních samospráv (PrF MU), kde financování územních samospráv bude podřízeno širšímu aspektu fiskálního práva. Ze strany zástupců studentů bylo doporučeno zvážit změnu profilace u některých předmětů. Rovněž by ve studijním programu přivítali více matematiky a prakticky orientovaných předmětů využívajících případové studie a práci s informačními zdroji práva. Studentští zástupci a zástupci absolventů dále akcentovali potřebu zahrnutí předmětu praxe do kurikula programu. Po diskusi bylo konstatováno, že předmět tohoto typu má větší roli v magisterském stupni studia, ale nic nebrání tomu, aby byl v podobě PV zaveden i do bakalářského studijního programu. Diskuse se rovněž věnovala otázce většího zapojení odborníků z praxe. Garant konstatoval, že této otázce bude věnovat větší pozornost, byť bylo ze strany ostatních akademiků konstatováno, že většina přednášejících má také rozsáhlé zkušenosti z praxe. Přílohou tohoto dokumentu je tabulka, která (realizované, ale i plánované) změny v kurikulu bakalářského studijního programu FIPR demonstruje. Při všech výše uvedených změnách jsem měl na paměti přání, aby spolupráce dvou fakult v rámci uskutečňování tohoto jedinečného studijního programu probíhala hladce i v dalších letech a aby změny byly vnímány zejména jako snaha o zkvalitnění podoby studijního programu. Závěrem hodnotící schůzky byla deklarována snaha o užší spolupráci obou fakult na tomto jedinečném SP a hledání způsobů, jak usnadnit průchod studiem (seskupení předmětů v rámci každé z fakult a semestrů do méně výukových oken a sjednocení předpisů – např. stran rozdílů ve zvyklostech citační normy). Cíl rozvoje studijního programu* Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření, rok nebo cyklus Zlepšit nabídku předmětů studijního programu vedoucí k naplnění výstupů z učení a reagovat na pravidla skladby předmětů ze strany fakulty a univerzity Změny v P a PV předmětech pramenící ze změny předmětů SFZ, zavedení předmětů CUZ a rozhodnutí garanta SP. Návrh struktury kurikula s uvedením změn je přílohou tohoto dokumentu. Většinu změn realizovat jako součást Žádosti o prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program Modifikace kurikula studijního programu mající za důsledek usnadnění studentských mobilit Změna semestrů, kdy jsou vybrané předměty ve studijním plánu nabízeny, a revize struktury předmětů profilujících studijní program Součást Žádosti o prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program Redukce počtu závěrečných prací připadajících na jednoho akademika Změna podoby závěrečné práce Součást Žádosti o prodloužení oprávnění uskutečňovat studijní program Inovace nabídky PV předmětů nabízených PrF MU Návrh nové podoby PV předmětů po diskusi se zástupci PrF MU Polovina roku 2025 Větší propojenost teoretické výuky s praxí Vznik a zavedení předmětu „Praxe“ s vydefinovanými povinnostmi, způsoby ověření a přiděleným počtem ECTS do kurikula Polovina roku 2025 Větší propojenost teoretické výuky s praxí Větší zapojení odborníků z praxe do výuky oborových předmětů. Pravidelné sledování a vyhodnocování zapojení odborníků z praxe. Průběžně Snadnější možnost realizace zahraničních studijních výjezdů Identifikace partnerských univerzit a studijních programů, studenti mohou vyjíždět, včetně identifikace vhodných předmětů, které by na těchto univerzitách byly ekvivalentní kurikulu FIPR. Průběžně * Doplňte řádky podle potřeby Zpracoval: doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. Datum: 27.9.2023