Zápis ze zasedání společné programové rady Název studijních programů: Hospodářská politika Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: bakalářský a magisterský navazující, prezenční Jméno, příjmení a titul garanta: doc. Ing. Martin Kvizda, Ph.D. Datum a místo zasedání programové rady: 25. 9. 2019, Brno Účast: Jméno Zařazení doc. Ing. Martin Kvizda, Ph.D. Garant studijního programu doc. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Ing. Tomáš Paleta, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Ing. Ondřej Krčál, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Ing. Václav Rederer, Ph.D. Zástupce zaměstnavatelů/absolventů Ing. Jan Jonáš, Ph.D. Programový koordinátor st. úspěšnosti Ing. Dagmar Janoušková Koordinátorka pro kvalitu Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. Komentář: K žádným podstatným změnám nedošlo. Nepodstatné změny zahrnovaly výměny garantů některých předmětů, viz příloha. 1. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: Veškerá doporučení přijatá v rámci poslední hodnoticí schůzky jsou průběžně naplňována. Plán rozvoje byl koncipován jako krátkodobý a bude zcela nahrazen plánem přijatým v rámci této schůzky. 2. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. Komentář: 1) Průběžně je třeba upravovat profil absolventa tak, aby co nejlépe odpovídal potřebám současné praxe – zejména je třeba věnovat pozornost potřebným dovednostem a komunikačním schopnostem poptávaným na současném pracovním trhu. 2) Posilovat prvky výuky motivující studenty k systematické práci a k přípravě na budoucí povolání. 3) Program by se měl jasněji vymezit vůči ostatním st. programům (zejména garantovaným na Katedře ekonomie), současně však posílit synergické efekty sdílením předmětů tam, kde je to vhodné. 4) Strukturu studijního plánu (povinně volitelné předměty) lépe komunikovat studentům, aby plně chápali a využívali možnosti studia v programu. 5) Program má dlouhodobě stabilizovaný zájem uchazečů na Bc. i na NMgr. stupni – v budoucnu by bylo vhodné využít plně potenciál programu a oslovit další skupiny uchazečů. 3. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Inovovaný profil absolventa tak, aby více odpovídal potřebám praxe, tzn. potenciálním zaměstnavatelům – v tom kontextu využít zejména doporučení externího člena programové rady a konzultace s externími partnery zapojenými do projektů řešených na katedře. a) posílit výuku zaměřenou na zpracování, analýzu a vizualizaci dat (SQL, R, pokročilý excel), b) posílit výuku prakticky univerzálně využitelných technik a dovedností (ekonometrie), c) zavést výuku programově zaměřené metodologie (sběr dat, spotřebitelská šetření, experimenty, interpretace empirických výzkumů), d) zapojit do výuky externisty z praxe (samostatné předměty nebo vybrané výukové bloky v rámci předmětů). průběžně do r. 2025 do r. 2022 do r. 2022 průběžně do r. 2025 Rozvíjet soft-skills a komunikační schopnosti studentů. a) systematicky zavádět interaktivní prvky do výuky, b) zavést do výuky týmovou práci na studentských projektech a jejich prezentaci, c) systematicky hodnotit nejen znalosti studentů, ale i jejich schopnost je sdělovat. průběžně do r. 2025 průběžně do r. 2025 od r. 2022 Upravit a inovovat filozofii výuky a více motivovat uchazeče i studenty. a) rozšířit výuku prostřednictvím seminářů a cvičení na úkor frontálních přednášek, b) systematicky v „odborných“ předmětech využívat a rozvíjet znalosti z oblastí viz výše body 1) a-c). c) zároveň při posílení důrazu na „praktické“ dovednosti neztratit ze zřetele „ideovou“ část hospodářské politiky, viz níže bod 4 a opatření a-c. průběžně do r. 2025 průběžně do r. 2025 průběžně do r. 2025 Jasněji vymezit vztah k ostatním programům katedry i fakulty – na jednu stranu vymezit a více profilovat program, na straně druhé maximálně využít synergie sdílením společných předmětů mezi programy. a) posílit výuku předmětů profilujícího základu, zejména BPE_HOP1, b) upravit skladbu předmětů sdílených zejména mezi Bc. programy EKO, VES a RRCR a NMgr. programy EKO, HPMV, VES a RRM, c) redefinovat mezifakultní spolupráci v rámci sdružených studií zejména s FSS, PřF a FF, potenciálně s FI a PrF. od r. 2022 od r. 2022 od r. 2022 V zásadě udržet strukturu programů, nedělit je na specializace ani volitelné bloky (ani NMgr.), ale lépe vysvětlit a komunikovat předmětovou nabídku a její možnou skladbu. a) upravit sylaby předmětů a strukturu studijních plánů, b) komunikovat lépe s uchazeči i studenty. od r. 2022 ihned Systematicky zatraktivňovat program pro uchazeče. a) využít potenciál Dne otevřených dveří na fakultě, zapojit větší tým do akce, b) využít více propagaci na veletrhu Gaudeamus, na webu, prostřednictvím inovovaných letáčků, c) upravit obsah přijímací zkoušky do NMgr. tak, aby odpovídala potřebám programu, neodrazovala potenciálně vhodné studenty a nepropouštěla nevhodné uchazeče, d) v přijímání do NMgr. preferovat bakaláře z MUNI ECON bez rozlišení absolvovaného programu. ihned od r. 2022 od r. 2022 od r. 2022 Komentář: viz výše 4. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Z pohledu zaměstnavatele (České dráhy)lze konkretizovat bod 4a) posílit výuku zaměřenou na zpracování, analýzu a vizualizaci dat (SQL, R, pokročilý excel),“ následovně tak, aby schopnosti absolventa odpovídaly požadavkům zaměstnavatele na práci s daty: Pro práci s daty na ČD lze jmenovat 3 oblasti vědomostí, které lze v praxi dobře použít. 1) Práce s funkcemi v MS Excel. Jedná se o znalost základních funkcí v MS Excel, (využitelné pro analýzu a následné úpravy/přípravy dat.) a použití těchto funkcí pro řešení úloh, které vyžadují kombinaci několika funkcí v jednom vzorci. Příklad situace, kterou bude student schopen vyřešit: Propojení několika tabulek na základě společné charakteristiky a následné vyhodnocení dopadu do tržeb při změně vybraného parametru. Např. existuje tabulka s prodeji v měsíci po dnech, která obsahuje stanice z/do a počet prodaných ks jízdenek bez dalšího. Pro kalkulaci dopadu do tržeb lze postupovat následovně: 1 - provedení agregace prodejních dat po relacích a dnech v týdnu 2- namapování této tabulky uskutečných prodejů (počet ks) na tabulky s údaji o cenových úrovních (např. 1-10), které jsou uplatňovány v závislosti na dnu v týdnu, a dále příslušných cenách pro tyto cenové úrovně. Je nutné se vypořádat s tím, prodeje jízdenek jsou evidovány jednosměrně (např. Praha – Brno a Brno - Praha), ale další vstupní tabulky jsou obousměrně (Praha <> Brno). Navíc názvy stanic nejsou z rozdílných systémů vždy stejné („Teplice“ vs „Teplice v Čechách“). V posledním kroku dojde na základě vybraného parametru ke změně cen a k výpočtu odhadu dopadu do tržeb. 2) Základy programovacího jazyka VBA nebo podobného (R, Python). Cílem je osvojení základů programovacího jazyka, který by umožnil zautomatizovat periodicky se opakující úlohy a jeho naučení je reálné během semestrálního kurzu. Student by měl pochopit strukturu jazyka a být schopen samostatně programovat jednoduché úlohy. Např. bude schopen připravit algoritmus pro vygenerování pravidelného reportingu shrnujícího vývoj tržeb na vybraných relacích. Jedná se o automatické otevření excelových souborů (1soubor pro každou relaci) a následné vygenerování grafů počtu cest a tržeb s tabulkami indexů do jednoho souboru pdf (1 relace = 2 tabulky + 2 grafy na jedné straně). 3) základy práce s SQL. Cílem je osvojení základů jazyka SQL tak, aby byl student schopný zpracovávat a upravovat velké množství dat. Student by měl pochopit základní strukturu databází, to jak probíhá proces jejich vytváření a měl by být schopný pokládat dotazy v alespoň „dotazovací části“ jazyka SQL. Příloha: Nepodstatné změny uskutečněné v akademickém roce 2019/2020 · Bakalářský studijní program Hospodářská politika Předmět Původní garant Nový garant Původní rozsah Nový rozsah BPP_ZAPR JUDr. Tomáš Foltas, Ph.D. JUDr. Michal Petr, Ph.D. 1/1/0 1/2/0 BPF_FIU1 doc. Ing. Jaroslav Sedláček, CSc. doc. Ing. Jana Vodáková, Ph.D. BPR_EKGE prof. RNDr. Milan Viturka, CSc. doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D. · Magisterský navazující studijní program Hospodářská politika Předmět Původní garant Nový garant Původní kredity Nové kredity MPE_MEEK Mgr. Martin Slanicay, Ph.D. Ing. Jan Čapek, Ph.D. Nový povinně volitelný předmět kód Název ukončení kredity rozsah garant MPR_MVSD Mapová vizualizace socioekonomických dat zk 5 0/2/0 Mgr. Petr Tonev, Ph.D.