Zápis ze zasedání programové rady Název studijního programu: Podniková informatika Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: bakalářský, prezenční Jméno, příjmení a titul garanta: doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. Datum a místo zasedání programové rady: 1. 10. 2020, ESF MU Účast: Jméno Zařazení doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. Garant studijního programu Ing. Jaromír Skorkovský, CSc. Akademický pracovník z daného programu Ing. Mgr. Michal Krčál, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu prof. RNDr. Jiří Barnat, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Lukáš Meitner Zástupce studentů Ing. Zdeněk Opršal Zástupce zaměstnavatelů Ing. Martin Lofaj Zástupce absolventů (telcall) Ing. Bc. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Koordinátorka studijní úspěšnosti Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. Vedoucí KPH doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D. Nominovaný předseda státnicové komise POIN doc. RNDr. Tomáš Pitner, Ph.D. Garant st. programu Řízení softwarových systémů a služeb 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. Komentář: K podstatným změnám nedošlo Nepodstatné změny: Došlo k projednané úpravě (na našem setkání v září 2019): studenti POINu již nemají možnost volby mezi předměty FI:IB111 - Základy programování a IB113 Úvod do programování a algoritmizace, ale povinným je jen předmět IB113. Důvodem je rozhodnutí FI MU nabízet studentům ostatních fakult právě jen IB113. Došlo ke změně podoby statní závěrečné zkoušky (celofakultní opatření). Upuštění od klasického přezkoušení ze zvolených otázek bylo nahrazeno podrobnější obhajobou závěrečné práce a širší akademickou diskusí. Proběhla informační diskuse se studenty, kde se jim nové státnice vysvětlily (prosinec 2019). Po dvou kolech státnic, lze říct, že ačkoliv jde o změnu jednoznačně k lepšímu, která vytvořila prostor pro to, aby bylo prověřeno dosažení cílů s vyšší kognitivní náročností (nad rámec zapamatování, porozumění…), je třeba dotvořit mechanismus, který více zpřesní rozsah témat pro akademickou diskusi (druhá část státní zkoušky) vztahující se ke konkrétní závěrečné práci. To umožní se studentům lepší přípravu na statní zkoušku. Další nepodstatné změny: Předmět Původní garant Nový garant Původní kredity Nové kredity BPF_FIU1 doc. Ing. Jaroslav Sedláček, CSc. doc. Ing. Jana Vodáková, Ph.D. FI:IB111 doc. Mgr. Radek Pelánek, Ph.D. RNDr. Nikola Beneš, Ph.D. FI:IB113 RNDr. Nikola Beneš, Ph.D. doc. Mgr. Radek Pelánek, Ph.D. FI:PB161 3+2 4+2 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: Cil „Vyhodnotit první rok běhu inovovaného studijního programu“ Hodnocení vychází z oficiální ankety (výsledky za jarní semestr ale nejsou stále zveřejněny) a našich neformálních anket, nebo osobních rozhovorů. Zavedení předmětu (BPH_USPI Úvod do studia podnikové informatiky), který má seznámit nové studenty s oborem, s lidmi, kteří za ním stojí, a s experty z praxe, splnil svůj účel – současně částečně napomáhá i s přechodem studentů ze středoškolského na univerzitní prostředí (viz sebereflexivní eseje, které jsou ale také informací pro nás o tom, jak noví studenti přemýšleli při volbě oboru a jak přemýšlejí v průběhu prvních měsíců). Posunuli jsme v kurikulu více do začátku předměty Podnikové informační systémy 1 a 2. Prozatímní zkušenost vypovídá o tom, že posunutí předmětů k začátku studia nevyvolalo problémy s chybějícími znalostmi předmětů, které se relativně posunuly v kurikulu dozadu (včetně IT/IS znalostí). Na začátku kurzu vyučující zopakoval základy účetnictví (modelované procesy se v hlavní knize). Cíl „Podpořit studenty k výjezdu na stáž na zahraniční VŠ (zejména program Erasmus“ V důsledku složité zdravotní/pandemické situace nebyl tento cíl realizován. 3. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. Komentář: Neplánovaný přechod na online výuku na jaře 2020. V nejdůležitějším předmětu spadající pod naši „zodpovědnost“ – Podnikové informační systémy studenti vnímali on-line podobu předmětu velice pozitivně. 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Cíle pro rok 2020/2021 Aktualizace témat v předmětu Podnikové informační systémy 2 Do výuky zahrnout tato témata: Cash Flow, Konstrukce grafů, Řízení projektů, Cost Accounting, ukázka Business Central (grafická repezentace CF, využití Cortana Intelligence) Podzim 2020 Podpora studentů pro tvorbu pro tvorbu studijních a profesních portfolií v předmětu USPI zahrnutí problematiky portfolií jako tématu do předmětu a požadavkem pro ukončení kurzu bude takové portfolio si založit Konec podzimního semestru 2020 Intenzivnější komunikace se studenty a absolventy pomocí Linkedin zřízení linked in skupiny a pravidelná komunikace a zveřejňování příspěvky jak od vyučujících tak studentů Jaro 2020 Komentář: Od doby schválení akreditačního materiálu nenastaly žádné podstatné změny, které by vyvolaly nutnost v tento moment upravovat studijní program. 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: A. V uplynulém školním roce došlo ještě k těmto pokrokům, zejména na úrovní předmětu Podnikové informační systémy: a) zajištění nových licencí produktu MS Dynamics 2018 - dodáno po jednání s Microsoft Business Applications Academic Community (jsme již několik leta partneři) - master licence, která má platnost 5 let a používá se při instalaci produktu na PC učitelů a v počítačových učebnách - staženo ze serveru customersource.com - student licence, která se používá na PC studentů a má platnost rok – posláno mailem b) dodání nové developerské licence (platnost rok), abychom mohli při výuce spouštět jak demo databázi, tak i vzorovou databázi od firmy Navertica (firma dodala licenci letos v srpnu) c) dodání nové Master licence produktu MS Dynamics 365 Business Central, což produkt, která navazuje na MS Dynamics 2018. Navertica zaslala v září nabídku na 8 hodin spojených s instalací instance Business Central, případné podpory všech MS Dynamics produktů. Opět dodal Microsoft Business Applications Academic Community (MBAAC). d) instalace instance MS Dynamics 365 for Sales ( MS CRM aplikace) s plánemi požádat MBAAC o licenci. e) Instalace, upgrade vypršelých licencí MS Dynamics NAV 2018 + přístupu k serveru Orion, na kterém jsou obě jazykové verze databází MS Dynamics NAV 2018. Tento server využívalo při studiu a zkušení s pomocí MS Teams celá řada studentů (J. Skorkovský ve spolupráci s CIKT) f) Jako fakulta jsme Prime Partner v Microsoft Business Applications Academic Community na základě poskytnutí údajů co se učí, kdo to učí, kolik studentů (J. Skorkovský, jaro 2020) B. Diskuse o podobě bakalářské zkoušky. Proděkan Kvizda požádal programové rady o stanovisko s tímto zněním: „Rada pro vnitřní hodnocení MUNI nás požádala, abychom předběžně identifikovali bakalářské studijní programy, u nichž zamýšlíme nahradit tradiční zpracování závěrečné bakalářské práce jiným typem studijní povinnosti; máme popsat motivaci k této změně a způsob, jak se bude ověřovat schopnost přípravy odborného textu.“ Programová rada věc prodiskutovala a obecně v bc. POINu je prostor pro nahrazení závěrečné bakalářské práce ve smyslu další alternativy, jak ukončit studium. Tato možnost by se týkala zejména studentů, kteří absolvují dlouhodobější oficiální stáž v podniku. Zpráva ze stáže spolu s dalšími studijními výsledky ve formě seminárních prací/projektů – tedy studijní portfolio – by pak mohlo být předmětem obhajoby u státní závěreční zkoušky. Prověření dovedností v oblasti akademického psaní by v takovém případě bylo zajištěno na úrovni vybraných předmětů v průběhu studia a výsledky akademického psaní studenta by byly součástí i obhajovaného studijního portfolia. Tato změna ukončení studia neznamená posun k profesním studijním programům. C. Mezi vyučující se nově přidala Ing. Eva Křiváková, která se zapojila do výuky Podnikových informačních systémů 1+2. D. V diskuzi zaznělo přání ze strany studentů o rozšíření portfolia podnikového SW, se kterým se studenti seznamují (tj. nad rámec MS Dymanics). Protože velké ERP systémy jsou si podobné, není efektivní věnovat čas přehledu tohoto aplikačního SW ve vetší hloubce. Nicméně již teď se studenti seznámí s dalšími podnikovými SW a to v předmětu Podniková informatika, kde jich je představeno několik. Jiným takovým kurzem je MPH_CCRM Cloud CRM (zařízeným do Mgr studia, ale dostupný jako volně volitelný i pro bakaláře). E. Dalším podnětem ze strany studentů byl malý rozsah volitelnosti předmětů. Současná podoba kurikula, které je poměrně rigidní, odráží mezioborový charakter POINu, kdy se studenti musí seznámit se základy dvou disciplín. Prostor pro specializaci je tak vyhrazen na volitelné předměty (které si student může zapsat i nad rámec minimálně požadovaných 180 kreditů za studium). Větší volitelnost pak nabízí navazující magisterské studium. Příloha 1. Výsledky dotazování mezi studenty v půlce studia bakalářského stupně. Celkem 102 studentů, z toho Podnikové informatiky 16. Dotazování probíhalo v únoru 2020. Z pohledu statistiky, rozdíly mezi studenty POINu a ostatními nejsou. Hlavní zjištění – studenti POIN jsou o trochu více motivovaní směrem ke svému oboru, upřednostňují větší zacílení/specializaci studia. Celkově vnímají studijní program pozitivně. Příloha 2 – Spokojenost studentů KPH – Dr. Jakub Procházka (únor 2020) Dotazované oblasti seřazené dle míry souhlasu u bc. POIN (pozitivní škála 1-7). Velikost vzorku bc. POIN – 41 studentů. Ostatní prezenční obory katedry – 183 studentů. POIN Ostatní KPH Mean Std. D. Mean Std. D. Rozdíl Na katedře podnikového hospodářství jsem začal/a studovat proto, že jsem chtěl/a studovat podnikovou ekonomiku / management / podnikovou informatiku. 6,42 0,881 5,89 1,38 0,53 Jsem spokojený/á se zázemím, které pro mé studium katedra a fakulta vytváří (např. vybavení učeben a studoven, dostupnost literatury, přístup do databází, informační systém zajišťující administrativu studia). 6,38 0,647 6,35 0,99 0,03 Pokud by někdo chtěl studovat podnikovou ekonomiku / management / podnikovou informatiku, doporučil/a bych mu studium na katedře podnikového hospodářství ESF MU. 5,96 1,16 5,63 1,524 0,33 Jsem obecně spokojen/á s přístupem vyučujících, kteří na katedře podnikového hospodářství učí (např. chování ke studentům, dodržování pravidel). 5,83 1,049 5,79 1,12 0,04 Jsem spokojený/á s nabídkou předmětů, které mohu v rámci svého studia studovat. 5,71 1,042 5,16 1,321 0,55 Jsem celkově spokojený/á se svým studiem na katedře podnikového hospodářství ESF MU. 5,57 0,945 5,2 1,306 0,37 Jsem spokojený/á s tím, jak se mnou katedra podnikového hospodářství komunikuje informace týkající se mého studia (např. dostupnost, včasnost, úplnost a správnost informací předávaných skrze různé kanály). 5,5 1,769 5,16 1,509 0,34 V budoucnosti chci pracovat v oboru, který nyní na katedře podnikového hospodářství studuji. 5,5 1,504 5,61 1,316 -0,11 Jsem obecně spokojen/á s kvalitou výuky na katedře podnikového hospodářství (např. kvalita přednášek, aktivity na seminářích, zpětná vazba k průběžným úkolům). 5,25 1,113 5,28 1,158 -0,03 Myslím si, že katedra podnikového hospodářství v současné době poskytuje nejlepší studium podnikové ekonomiky / managementu / podnikové informatiky v České republice. 5 1,251 5,16 1,509 -0,16 Jsem spokojený/á s tím, jak mě mé studium na katedře podnikového hospodářství připravuje na mou budoucí práci. 4,83 1,274 4,43 1,553 0,4 Na katedře podnikového hospodářství jsem začal/a studovat proto, že jsem si prošel/prošla nabídku předmětů a ty mě zaujaly. 4,63 1,408 5,03 1,646 -0,4 Na katedře podnikového hospodářství jsem začal/a studovat proto, že jsem chtěl/a studovat na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity. 4,58 1,998 5,94 1,342 -1,36 Uvažoval/a jsem o tom, že bych své studium na katedře podnikového hospodářství předčasně ukončil/a. 2,25 1,675 2,89 2,184 -0,64 Na katedře podnikového hospodářství jsem začal/a studovat proto, že jsem se nedostal/a na jiné studium a toto jsem měl/a jako zálohu. 1,25 0,532 1,43 1,29 -0,18