Zápis ze zasedání programové rady Název studijního programu: Podniková informatika Fakulta: Ekonomicko-správní fakulta MU Typ: bakalářský, prezenční Jméno, příjmení a titul garanta: doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. Datum a místo zasedání programové rady: 30. 3. 2021, ESF MU Účast: Jméno Zařazení doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. Garant studijního programu Ing. Mgr. Michal Krčál, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu Lukáš Meitner Zástupce studentů (připojil se v průběhu jednání) Ing. Zdeněk Opršal Zástupce zaměstnavatelů Ing. Martin Lofaj Zástupce absolventů (telcall) Ing. Bc. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Koordinátorka studijní úspěšnosti Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. Vedoucí KPH Bc. Karolína Tuzarová Host - student NMgr. POINu doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. Host doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. Host 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. Komentář: Nepodstatní změny ve Studijního plánu od šk. roku 2021/22 Programová rada souhlasila se snížením přímé výuky – přednášek v předmětu Podniková informatika (PINF) - z 4/3 na 3/3. Osvědčila se totiž koncepce přednášek dvou expertů z praxe a následné společné diskuse (tj. 1+1+1 hodina). Rozsah 4 hod byl pro posluchače náročný a prostor 3 vyučovacích hodin je optimální. Změna nemá vliv na celkovou studijní studijní zátěž a proto zůstává 8 kreditů. 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: Cíl 1: Aktualizace témat v předmětu Podnikové informační systémy 2 Do výuky zahrnout tato témata: Cash Flow, Konstrukce grafů, Řízení projektů, Cost Accounting, ukázka Business Central (grafická repezentace CF, využití Cortana Intelligence). Termín: Podzim 2020 Splněno. Cíl 2: Podpora studentů pro tvorbu pro tvorbu studijních a profesních portfolií v předmětu USPI Zahrnutí problematiky portfolií jako tématu do předmětu a požadavkem pro ukončení kurzu bude takové portfolio si založit. Termín: Konec podzimního semestru 2020 Bude integrováno do výuky od šk roku 2021/22 Cíl 3: Intenzivnější komunikace se studenty a absolventy pomocí Linkedin Zřízení linkedin skupiny a pravidelná komunikace a zveřejňování příspěvky jak od vyučujících, tak studentů. Termín: Jaro 2020 V průběhu zpracování. 3. Popište aktuální témata, problémy a výzvy, kterým čelí studijní program. Komentář: Hlavním tématem jednání bylo vyhodnocení online výuky za pozdím 2020 a diskuse možností prvků online výuky do budoucna. Dle dostupných údajů (oficiální studentská anketa v ISu, průzkum vedoucího katedry, průzkum garanta programu – viz příloha) se podařilo výuky zvládnou velmi dobře až výborně. Detailnější rozbor a postřehy samotných studentů jsou uvedeny v příloze 1. 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Cíle pro zbytek šk. roku 2020/2021 · Dokončení cíle 2 a 3 (viz výše) · Vzhledem k dobré zkušenosti a spokojenosti studentů s předmětem PIS, navrhujeme předmět PIS2 v podzimním semestru realizovat v online formě i v případně kontaktní výuky. Velmi dobrou zkušenost s online podobou kurzu vyjádřil jak vyučující, tak studenti. Komentář: Od doby schválení akreditačního materiálu nenastaly žádné podstatné změny, které by vyvolaly nutnost v tento moment upravovat studijní program. 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Další komentáře nezazněly. Příloha 1. Spokojenost studentů POINu – jaro a podzim 2020 (průzkum Dr. Procházky mezi studenty katedry): Na otázku, kterého vyučujícího chtějí studenti nejvíce vyzdvihnout (např. na základě jeho/jejího přístupu, odbornosti, zvládnutí online výuky apod na prvním a „druhém“ místě zaznělo z 25 případů zaznělo 9x Dr. Michal Krčál a 5x Dr. Skorkovský. Vlastní průzkum mezi studenty POINu za podzim 2020: Otevřené otázky Co se vám líbilo na výuce předmětů POINu (předměty ESF MU pro podnikovou informatiku - viz seznam výše)? Čím konkrétnější postřehy napíšete (konkrétní přístupy, řešení, v konkrétních předmětech..) tím lépe. Co se vám na výuce předmětů POINu (viz seznam výše) nelíbilo? Co by se mělo zlepšit? Zajímavá náplň, nestandartní přístup k výuce, volnost Velká časová náročnost BPH_PINF: líbil se mi poměrně volný způsob ukončení, tím myslím že body bylo možné nasbírat mnoha způsoby což dalo šanci vynechat to, co který konkrétní student považuje za zbytečné a nebaví ho (pro mě například reflektivní deník nebo některá témata příprav) a zároveň se více soustředit na to zajímavější PIS2: výuka by klidně mohla být náročnější a zaměřit se více na to jak ten systém skutečně funguje v reálném podniku upravený pro různé uživatele Předmět podniková informatika byl dle mého jeden z nejpřínosnějších za celé studium. Předmět byl strukturován natolik zábavně, že to nebyla ani "práce". Nemám mu příliš co vytknout. Bohužel předmět PIS2 mi přišel velmi nevydařený, ani ne tak vedením výuky (i když i zde bych nějaké výtky našel, neboť čtyřhodinový tutoriál klikání v programu byl poněkud unavující), jako spíš obsahem. Narozdíl od PIS1, který naplňoval alespoň malé procento z cílů předmětu uvedených v katalogu s vyjímkou práce v Microsoft Dynamics/NAV byl předmět PIS2 zaměřen už čistě jen na práci s jmenovaným ERP systémem. Za celý semestr jsem si neodnesl z předmětu nic kromě samotné práce s jedním konkrétním systémem. Vlastně nevím jaký je účel předmětu, v případě, že jeho účelem je právě naučit se pracovat se zmíněným systémem, tak moje argumenty neplatí a předmět plní svůj cíl poměrně standardním způsobem, jestliže se však máme naučit něco o ERP systémech jako takových, tak už to tak slavné není. Bude-li si tuto zpětnou vazbu opravdu někdo číst, zvážil bych silně co od daného předmětu vlastně očekáváme. Tedy jestli je to samotná praxe v práci s NAV tak potom dle mého názoru chybí v osnově povinný předmět zaměřený na ERP z teoretického hlediska a jestli má plnit předmět funkci předmětu praktického, tak bych doporučil aktualizovat popisy v katalogu předmětů tak, aby naplňovaly skutečnost. MPH_CCRM a PIS2 - praktické, zaujímavé predmety, pracuje sa v reálne používaných aplikáciách. MPH_CCRM - Prednášky od externistov boli veľmi zaujímavé Líbil se mi hlavně přístup učitelům u nichž bylo vidět, že se nám snaží předat nějaké znalosti a schopnosti. Také se mi líbilo, že předměty byly zaměřeny na využití v praxi a průběžnou práci (víc než konečnou zkoušku). V Podnikových informačních systémech by se mohlo víc zaměřit na nějaké souvislosti či ukázku ve více programech. Celou dobu to bylo víceméně pouze školení, kam kliknout. -podnikové inf. systémy byly zajímavé, protože to je nějaké realné prostředí a ukázka toho, jak takový is funguje - materiály jsou velmi pěkně zpracované. -PINF bylo fajn v tom, že se člověk nemusel nějak zabývat tématy, které ho opravdu nebavily, ale zároveň o nich aspoň vědět. Taky se mi líbí, že je to zaměřené na osobní rozvoj psaní, které mi moc nejde. => Celkově mají tyto předměty dobré materiály, podmínky jasně stanoveny DOPŘEDU včetně hodnocení Úvod do studia poinu mi přišlo ne moc zajímavé ani přínosné, protože se mluví o věcech, kterým jsem nerozuměl v prvním semestru a popravdě mě to trochu odradilo od pokračování ve studiu. Tento problém vyřešila podniková informatika ve třetím semestru. Zatiaľ som absolvovala len predmet USPI, ktorý bol ako taký úvodný sprievodca do štúdia. Vzhľadom na online formu boli niektoré prednášky až príliš dlhé a prekračovali predom stanovený čas vyučovacej hodiny, problémy s pripojením prednášajúcich. BPH_PINF Podniková informatika líbilo se mi, že jsme se v předmětu setkali s lidmi z praxe a že se nehodnotilo jak dobře si něco zapamatuji, ale spíše to, jak se dokážu nad daným problémem zamyslet. PIS2 Podnikové informační systémy 2 nejpřínosnější pro mě bylo prezentování příkladu před studenty. Přišlo mi to jako dobrý způsob zapojení se při jinak docela pasivní online výuce. Studoval jsem PIS2. Podle organizace výuky to bylo perfektní. Ten kurz si mi nelíbil tím, že je "přílíš" praktickým. A probírá jen fungování prográmu MS Dynamics. Kurz PIS1 byl pro mě vice zajímavým, protože měl zajímavou teorii jako Teorie omezení. je to podle meho pohledu. Podniková informatika Přednášky byli často zajímavé a myslím, že každý se alespoň do nějaké z nich zažral. Semináře byli zábavné, výměna ne vždy shodných názorů a případná argumentace. Přípravy byli otravné, ale na druhou stranu jsem se díky nim mnoho naučil. Podnikové informační systémy 2 Online výuka tomuto předmětu prospívá, průběh byl super. Podniková informatika - nic bych neměnil Podnikové informační systémy 2 - Možná bych přidal více domácích úloh, člověk si při nich nejlépe vyzkouší, jestli je schopen pracovat samostatně. PINF byl velice zajímavý předmět, přednášky odborníku pro mě měli velký přínos a uvítal bych podobné přednášky i v jiných předmětech. PIS 1/2 se mi zdá poněkud zbytečně natažený na dva semestry. Způsob výuky pana Skorkovského je nudný a ubíjející. Projekt, přednašky, felxibilita, možnost získát body za různe aktivity. Někdy poněkud povrchní úvod do témat. Sebareflexia - výborná vec, ktorá ma naučila sa spätne zamýšľať nad sebou a premýšľať ako sa zlepšovať. Předmět Podniková Informatika mi konečně dal lepší představu, co vlastně studuju a co ze mě může být, až dostuduju. Pis 2 by se měl upravit, aby se pracovalo nejenom v Navisionu, ale i v jiných systémech, ale chápu, že je to složité zařídit ľudia z praxe boli super pis- bolo by vhodné ukázať aj iné systémy Co se vám na výuce předmětů na Fakultě informatiky MU líbilo? Čím konkrétnější postřehy napíšete, tím lépe. Co se vám na výuce předmětů na Fakultě informatiky MU nelíbilo? Co by se mělo zlepšit? Zajímavé učivo Přístup některých vyučujících k výuce, vysoká obtížnost testů a malé kreditové ohodnocení v porovnání s ESF Hádám že cílem je ukázat jiné způsoby přemýšlení nad problémem, což je občas zajímavé ale nevidím v tom praktický přínos – propojení s naším oborem Některé zkoušky (PB168, PB152) alespoň v této koronavirové variantě podle mě netestují pochopení tématu ale to jestli skutečně dopodrobna známe všechny materiály nazpaměť. To je podle mě naprosto zbytečné, zkoušky jsou o slovíčkaření ve velmi omezeném čase, nemůžeme si prohlédnout výsledky, takže se nemůžeme bránit pokud jsou některé otázky zmateně zadané a nemáme ani žádné zkušební testy v průběhu semestru. Navíc jsou studijní materiály v angličtině ale zkoušky v češtině takže si občas nejsem jist jak je ve zkoušce daný pojem přeložen. Další věc jsou programovací předměty, kdy v 1. semestru jsme měli velmi jednoduchý IB113 nicméně potom si musíme vybrat Java/C++ kde se ale předpokládá že jsme už absolvovali náročnější základy (IB111 pokud se nepletu) a vůbec IT celou dobu studujeme. Takový skok je velmi náročný a jednodušší předmět v 1. semestru pak nedává vůbec smysl, pouze nás ještě více znevýhodňuje oproti studentům IT fakulty. Poslední věcí je, že nevidím propojení v podstatě žádného těchto předmětů s naším oborem. Předměty jako IB000, IB110, PB162, PB150, PB152 mi vůbec nadávají praktický smysl a místo nich by bylo vhodné se zaměřit na výuku více podnikových IS a nebo nám užitečnost těchto předmětů nějak ozřejmit a debatovat o tom. PB007, zajímavý předmět, který ačkoliv nemusí působit důležitě je ještě víc na místě pro studenty POIN, neboť pomůže získat nadhled nad technickými problémy implementace systémů PB168 - Absurdně vedený předmět. Vyučující se často nedostavili bez varování na výuku a dokonce jednou i na jím avizované konzultační hodiny. Obsah předmětu se skládal z poměrně triviálních věcí čehož důkazem je průběžný projekt, načež zkouška byla dle mého odhadu obsahově téměř shodná s předmětem PB154, jehož materiály zpravidla slouží jako materiály právě k tomuto předmětu. V průběhu předmětu stačilo jen pár velmi jednoduchých SQL dotazů, které studenti vypracovávali sami doma, přičemž na zkoušce bylo nutné vybrat výsledek složitějšího SQL dotazu v otázce, na kterou průměrně připadalo 45 vteřin. Zkouška naštěstí byla navržená tak, aby ji na třetí pokus zvládl téměř každý právě kvůli tomu, že se otázky opakovaly, ale nejsem si jist do jaké míry její splnění vypovídá o celkových znalostech problematiky jako spíše o kumulativně získané znalosti testbanku. Konkrétně s předmět problém nemám, protože je poměrně lehce zvládnutelný, ale nemyslím si, že je přínosný. PB007 Softvérové inženýrství - dobrý vyučujúci so zaujímavými prednáškami PB168 Základy databázových a informačních systémů - spôsob záverečnej skúšky - 30 minút na 45 otázok s možnosťou viacerých správnych odpovedí PB007 Softvérové inženýrství - používanie aplikácie Visual Paradigm na vytváranie diagramov, hrozné ovládanie Někteří učitelé si opravdu vyhráli s nahráváním přednášek, rozdělili je do menších celků a dobře se z toho učilo. Nebyla to jen teorie, což bylo také dobré. Přístup některých učitelů ke studentům se někdy lidskosti moc neblíží. Většina učitelů má také dost nereálné časové nároky na zkoušku (tuším, že si nedovedou vůbec představit, jak dlouho trvá přečíst jednu otázku). asi snad jen větší časová flexibilita U matematických základů informatiky se několikrát stalo, že podmínky byly změněny během semestru a prakticky díky svému postavení (děkan) dělal co se mu chce. Nemyslím si, že to je vhodné. Osobný prístup vyučujúcich, ochota pomôcť. Líbilo se mi využívání různých platforem a nástrojů (discord, kahoot, atd). Hodně to oživilo online výuku. Přišlo mi to lepší než mít 2 hodiny přednášky a potom 2 hodiny cvičení třeba na MS Teams, kde se jen poslouchalo a občas se někdo přihlásil s dotazem. studoval jsem například PB007 a PB168. v obou předmetech výuka se mi líbila. bylo videt, že učitele radi přednaší svoje předmety a navzdory nepřijemným podminkam. nemám nějaké nápady k zlepšení. pro mě výuka bylo organizovana velmi kvalitně. V podstatě jsem měl jen Architektury výpočetních systému, ke kterým doc. Brandejs přistupuje v období korona krize skvěle, myslím že projekt je mnohem zajímavější než písemný test. U matematických základech informatiky bych cvičícím doporučil zadávat více úkolů na důkazy, jinak nemám žádné výtky. Užitečné v praxi předměty. Náročné předměty. Často velmi přísné a nepružné metody hodnocení. Mile mě překvapil přístup některých lidí na FI. profesor Hliněný dokáže znechutit celý semester. Pokuste se vyjádřit svůj celkový pocit z podzimního semestru: