ZÁPIS ZE ZASEDÁNÍ OBOROVÉ RADY Název programu: Public Economics Fakulta: ECON: Ekonomicko-správní fakulta Typ: Doktorský Garant programu: prof. Ing. Juraj Nemec, CSc. Datum zasedání oborové rady: 3. března 2021 v 9.00 hod. MS Teams Účast Jméno Zařazení Prof. Ing. Juraj Nemec, CSc. Garant studijního programu Doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. Interní člen OR Doc. JUDr. Ivan Malý, CSc. Interní člen OR Doc. Mgr. Jiří Špalek, Ph.D. Interní člen OR Prof. RNDr. Milan Viturka, CSc. Interní člen OR Prof. Ing. Beáta Mikušová Meričková, Ph.D. Externí člen OR Prof. Ing. Jan Pavel, Ph.D. Externí člen OR Prof. RNDr. René Wokoun, CSc. Externí člen OR Ing. Markéta Páleníková, Ph.D. Tajemnice OR * Doplňte řádky podle potřeby 1. Popište podstatné a nepodstatné změny, ke kterým došlo v rámci studijního programu za poslední hodnocené období. (od poslední hodnoticí schůzky či od posledního projednaného záměru rozvoje). Komentář: V rámci studijního programu od posledního projednaného záměru rozvoje nedošlo k podstatným nebo nepodstatným změnám. 2. Popište, do jaké míry se podařilo naplnit stanovené cíle, a zhodnoťte plán rozvoje, který jste vypracovali během posledního hodnocení. Komentář: Ohledem plánu rozvoje studijního programu prof. Nemec konstatoval, že v rámci možností je program koncipovaný jako celek z pohledu jeho obsahu dobře, s možností zvážit postupné doplnění volitelných předmětů nabízených katedrou. Plán rozvoje programu se naplňuje v souladu se stanovenými cíli. Doc. Malý poukázal na potřebu zvážit koncepci SDZ. K návrhu se přidal doc. Špalek a podpořili ho i další členové komise. Podklady pro tento bod zpracuje a na nejbližší zasedáni předloží prof. Nemec. 3. Zhodnoťte uplynulý rok uskutečňování studijního programu. Například: přijímací řízení, studijní neúspěšnost, státní doktorské zkoušky, internacionalizaci Komentář: Výsledky přijímacích zkoušek prezentoval prof. Nemec. Vyšší zapojení studentů z Ruska je dané skutečností, že se podařilo rozběhnout spolupráci s High School of Economics (HSE) v Moskvě. Propojení programu se zahraničím vidí prof. Nemec jako jednu z možností jak přilákat kvalitní studenty ze zahraničí. OR krátce diskutovala otázku vysoké míry úspěšnosti na přijímacích pohovorech – všichni uchazeči byli navržení na přijetí. Tato situace je především odrazem kvality uchazečů, v případě, že přijímací komise se shodne na názoru, že student má potenciální předpoklady pro studium, navrhuje studenta na přijetí. V současnosti z mnohých důvodů nepovažujme za vhodné přijímat jenom výrazně excelentní uchazeče. Za uplynulý rok studenti vykonali 3 státní zkoušky, které proběhly bez problémů. Obhajoba dizertační práce neproběhla. Z pohledu struktury studentů se daří získat studenty ze zahraničí. Významná je spolupráce s HSE Moskva, tato univerzita má relativně vysoký rating, jeden z nejvyšších v CEE regionu. Z pohledu obsahu roste význam anglické verze programu. Problémem je podmínka realizace zahraniční stáže pro studenty programu, v současné době je vycestování prakticky nemožné. V roce 2021 se proto studenti na základě podané žádosti mohou zapojit do NISPAcee programu „NISPAcee Professional Development Programme For Doctoral and Young Researchers“. Z pohledu zahraničí Doc. Špalek uvedl, že s největší pravděpodobností se od září podaří zrovnoprávnit český a anglický program. V anglickém programu nebudou muset studenti platit poplatky za studium, budou dostávat stejné stipendium jako čeští. Budeme schopni řešit balíčky pro zahraniční studenty. Důraz musí být kladen na přijímání těchto studentů vzhledem k investování univerzity do jejich studia. Problémem programu (a také většiny ostatních doktorských programů na ESF MU) je vysoká míra studijní neúspěšnosti, neschopnost studentů ukončit studia ve standardní době. Doc. Špalek se vyjádřil k problému neúspěšnosti. Je žádoucí, aby student končil 4 + 1. Fakulta bude zvyšovat tlak na studenty i školitele, směrem k nápravě, protože současný stav má negativní dopad na financování fakulty. Členové OR diskutovali situaci a kromě jiného se shodli na skutečnosti, že SDZ obvykle proběhnou v termínu, ale problém nastává při psaní disertační práce. Prof. Mikušová Meričková na toto navázala zkušeností s tezemi studentů. Rozběh studentů je podle jejího názoru velmi pomalý. Teze jsou velmi obecné, metodika velmi nekonkrétní a zbývá poměrně málo času na napsání samotné práce. Uvedla příklad z Banské Bystrice, kdy se od studentů vyžaduje již v tezích popis teoreticko-metodologického základu. Teze obsahují kompletní teorii i metodiku a na ně navažuje výzkum, v kterém studenti pokračují. Když student projde disertační zkouškou, nemá problém disertaci dokončit. Méně učí, méně publikují a mají větší prostor na zpracování práce. Doc. Malý vyjádřil souhlas a požádal prof. Mikušovou Meričkovou o metodiku. Prof. Meričková Mikušová ve stručnosti popsala průběh studia. Studenti mají předměty metodologie 1 a 2 a v rámci té metodologie musí vytvořit metody pro svoji disertaci. Tlak na zpracování disertace je hned od druhého semestru. Prof. Nemec poprosí Beatu Meričkovou o podklady. Doc. Špalek uvedl, že bychom studenty měli nutit do průběžných prezentací jejich výzkumu s hodnocením jejich progresu. Student dostává reflexi, že jde špatným směrem pozdě. Prof. Meričková odsouhlasila pozitivní přínos prezentací, poukázala na administrativní náročnost. Dle ní by mohly být nahrazeny průběžnými konzultacemi vyučujícími předmětů a školitelem. I přes administrativní nároky by workshopy byly jistě přínosné. Pomoci by mohlo směřovat povinnosti v rámci předmětů k tématu disertace. Doc. Jahodovi se návrh pravidelných prezentací zamlouvá. Půlrok vnímá jako ideální režim. Myšlenka není nová, rozvíjí se v rámci specifického výzkumu. Na myšlence budeme dále pracovat (diskutovat). K nástrojům motivace ke snížení studijní neúspěšnosti se OR vrátí na svém dalším zasedání – podklady připraví prof. Nemec. OR individuálně zhodnotila progres všech studentů programu. Odsouhlasila hodnocení a doporučení, které jsou uvedeny v samostatné tabulce v příloze. 4. Formulujte další doporučení pro budoucí rozvoj studijního programu (v bodech či shrnujícím slovním komentářem). Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření (rok nebo cyklus) Snížení studijní neúspěšnosti Nová koncepce SDZ Podklady zpracuje prof. Nemec a OR stanoví konkrétní kroky na svém následujícím zasedání. Zvýšení zájmu o studium Zlepšení propagace programu, spolupráce s vybranými zahraničními universitami, internacionalizace. Opatření průběžného charakteru. Nosnou část propagace doma a v zahraničí bude realizovat fakulta. Každý člen OR využije osobní možnosti pro propagaci programu doma i v zahraničí. Komentář: 5. Prostor pro komentáře a postřehy nad rámec výše uvedených témat. Komentář: Doc. Špalek informoval o uvažované alternativě (centrální pokyn), že mzdové a další náklady na doktorské studenty se stanou součástí obecného rozpočtu a ne samostatnou položkou. Prof. Mikušová Meričková uvedla možná negativa plánovaného kroku, na Slovensku se snížil počet doktorandů a vznikl boj mezi odbory. Prof. Nemec také dodal, že systém, o kterém se uvažuje v Česku má velké problémy na Slovensku. Prof. Nemec informoval, že v období od minulého zasedání neobdržela OR a ani její předseda žádné podněty, žádosti a dotazy vztahujícím se ke studijnímu programu, s výjimkou mailu studenta T. Palu ze 2. 3. 2021. Tento dotaz prof. Nemec zkusí vyřešit bez nutnosti zasedání OR. Doc. Malý upozornil na riziko odlišných přístupů k jednotlivým programům, to je dle něj potřebné do budoucna promyslet. Prof. Wokoun vzpomenul roli doktorandů, nutnosti jejich zainteresovanosti na výzkumu spojeném s tématem disertace včetně zahraniční stáže (nejlépe dlouhodobé). Vlastní obhajoba je všude náročná, je důležité, aby neklesla úroveň. Moc neuznává státnice online. Prof. Pavel potvrdil, že problémy jsou všude stejné – nízká motivace, vysoká neúspěšnost. Studenti po 1. - 2. roku ztrácí drive a postupně odpadávají. Potvrdil práci školitele a jeho významnost na úspěšnost doktorandů.