Plán rozvoje studijního programu Identifikace hodnoceného studijního programu Název Economics Typ M: Magisterský Profil Akademický Forma Prezenční Jazyk Anglický jazyk Fakulta ECON: Ekonomicko-správní fakulta Informace o hodnoticí schůzce Datum a místo konání hodnoticí schůzky: Brno, 24. 4. 2023, 12:00, Malá zasedací místnost Ekonomicko-správní fakulta Jméno a příjmení účastníků Zařazení doc. Ing. Ondřej Krčál, Ph.D. Garant studijního programu prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D. Vedoucí katedry ekonomie, člen Programové rady doc. Ing. Rostislav Staněk, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu, člen Programové rady doc. Ing. Daniel Němec, Ph.D. Akademický pracovník z daného programu, člen Programové rady Mgr. Richard Priesol, Ph.D. Hodnotitel programu N-EKONA – zástupce absolventů/zaměstnavatelů Tomasso Reggiani, Ph.D. Hodnotitel programu N-EKONA – akademický pracovník působící v daném nebo příbuzném oboru Amir Shikhaliyev Hodnotitel programu N-EKONA – zástupce studentů programu Mgr. Lukáš Lafférs, PhD Hodnotitel programu B-EKON– akademický pracovník působící v daném nebo příbuzném oboru Bc. Barbora Tachezyová Hodnotitel N-EKON – zástupce studentů doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. Zástupkyně RVH Mgr. et Mgr. Tereza Kunešová Koordinátorka pro kvalitu Plán rozvoje studijního programu Na základě výstupů sebehodnoticí zprávy a hodnoticí schůzky ze dne 24. 4. 2023 byly identifikovány a formulovány následující cíle pro další rozvoj hodnoceného studijního programu (uveďte cíl rozvoje studijního programu, navrhovaná opatření a předpokládaný termín implementace opatření): Shrnující komentář: Tommaso Reggiani ve svém hodnocení kladně hodnotí, jak je program koncipován. Konstatuje, že jsou studenti v programu vystaveni mikroekonomickým a makroekonomickým analytickým perspektivám a tento základní analytický rámec dobře informuje aplikovanější a politicky orientované moduly. Dále uvádí, že jsou všechny různé zamýšlené výstupy z učení (ILO) dobře specifikovány a jasně formulovány a odrážejí dovednosti, které jsou vyžadovány v široké škále analyticky založených profesí: doktorské studium, politicky orientované organizace (národní i mezinárodní), korporace, veřejná správa. Chválí také strukturu a obsah kurikula. Osnovy všech předmětů považuje za dobře navržené a založené na literatuře v souladu s mezinárodními standardy. Tommaso Reggiani doporučuje zmenšit rozsah závěrečné diplomové práce. Dále navrhuje častěji přijímat týmová sumativní hodnocení. To může studentům pomoci zvyknout si na specifickou týmovou dynamiku, která jim může pomoci lépe je připravit pro jejich budoucí práci. Richard Priesol konstatuje, že studijní program poskytuje vyvážený úvod do základních ekonomických předmětů Mikroekonomie, Makroekonomie a Ekonometrie a dále je rozšiřuje ve specializovanějších předmětech, např. Behaviorální ekonomie a Industrial organization. Doporučuje se však více zaměřit na identifikaci kauzálních vlivů a hodnocení veřejných politik s cílem poskytnout komplexnější kurikulum, které by bylo orientováno na budoucí zaměstnání. V souladu s touto připomínkou navrhuje přidat do kurikula anglickou verzi předmětu Aplikované identifikační strategie a doplnit následující zamýšlený výstup z učení (ILO): Navrhnout strategii k identifikaci kauzálních účinků soukromých a veřejných politik, aplikovat strategii pomocí vhodných kvantitativních nástrojů. Dále by Richard Priesol ocenil větší zaměření na aplikaci teorií a metodik v budoucím zaměstnání. Toho by bylo možné dosáhnout zvýšením podílu specializovaných kurzů pořádaných externími odborníky, včetně některých praktických přednášek ke standardním kurzům, nebo podporou účasti na výzkumných seminářích se zaměřením na praktické případové studie. Zavedení praktických přednášek by také zlepšilo kooperaci s absolventy. Amir Shikhaliyev konstatuje, že tento studijní program představuje komplexní a soudržnou strukturu, která studentům usnadňuje dosažení daných výstupů učení. Využití ekonometrie a matematiky však v některých předmětech může představovat problém pro studenty, kteří pocházejí z různých prostředí nebo si neuchovali znalosti získané během vysokoškolského studia. Navrhuje, aby vyučující vkládali nahrávky přednášek do studijních materiálů v ISu. To se již v některých předmětech děje, jako např. v Mikroekonomii a Makroekonomii. Také by ocenil větší nabídku předmětů v anglickém jazyce. Jedná se zejména o kurzy matematiky, kódování a ekonometrie. Tyto kurzy by mezinárodní studenty lépe vybavily nástroji nezbytnými pro úspěch v oblasti ekonomie. Cíl rozvoje studijního programu* Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření, rok nebo cyklus Zvýšení atraktivnosti programu. Zvýšení nabídky předmětů v anglickém jazyce. Snaha o Závisí na rozšíření nabídky předmětů vyučovaných v ANJ. převedení MPE_APIS Aplikované identifikační strategie do angličtiny. Snaha o tvorbu dalších předmětů v angličtině. Již od podzimu 2024 plánujeme přidat do studijního plánu předmět na výuku programovacího jazyka R. Zvýšení atraktivnosti programu. Organizovat pravidelná setkání se stávajícími studenty programu a se studenty českého programu Ekonomie. Pravidelně, alespoň jednou za semestr Upřesnění výstupů učení. Jakmile bude ve studijním programu anglická verze MPE_APIS, přidat následující výstup učení: „Navrhnout strategii k identifikaci kauzálních účinků soukromých a veřejných politik, aplikovat strategii pomocí vhodných kvantitativních nástrojů.“ Jakmile bude ve studijním programu anglická verze MPE_APIS. Posílení týmové práce. Zavedení týmového projektu v rámci předmětu Behavioral Economics. Podzim 2023. Využití odborníků z praxe ve výuce. Oslovování odborníků z praxe. Větší propagace přednášek zahraničních hostů v rámci MUES. Průběžně od akademického roku 2023/2024. Udržování kontaktu s absolventy, využití jejich profesních zkušeností pro propagaci programu a získávání zpětné vazby k návrhům inovací ve skladbě a formě předmětů studijního plánu. Oslovování a spolupráce na výběrových přednáškách či blocích přednášek s absolventy (odborníky z praxe), případně pak participace na připravovaném širším blokovém předmětu přednášek absolventů programů Katedry ekonomie. Průběžně od akademického roku 2023/2024. * Doplňte řádky podle potřeby Zpracoval: Ondřej Krčál Datum: 23. 9. 2023